hoge toon achteras
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 10:34 #52756
door
hoge toon achteras is gemaakt door
Ik vermoed dat mijn lagers aan het "zingen" zijn. Tijdens het rijden komt er een hoge toon achter uit de auto welke varieert met de snelheid. Het voor mij wat vreemde is is dat wanneer ik van het gas af ga het geluid meestal verdwijnt. Als ik ontkoppel is het geluid weg. Echter komt het ook wel voor dat het geluid juist meer aanwezig is als ik op de motor afrem. Is een van mijn lagers aan vervanging toe of kan het ook een andere oorzaak hebben?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 12:23 #77810
door
Beantwoord door in topic hoge toon achteras
Het kan het differentieel zelf ook zijn. Dat het geluid uit het differentieel veranderd bij afremmen op de motor is normaal. Dit komt omdat de wielen dan de motor aandrijven ipv andersom. De tanden van het differentieel raken elkaar dan anders, vandaar het andere geluid. Lagergeluid varieert duidelijk als je een bocht neemt, omdat dan de belasting op het lager verandert.
Overigens kan een zingend differentieel nog heel lang mee mits het geluid niet irriteert. Controleer eens het oliepeil en vervang de olie. Misschien breng dat wat verlichting.
Overigens kan een zingend differentieel nog heel lang mee mits het geluid niet irriteert. Controleer eens het oliepeil en vervang de olie. Misschien breng dat wat verlichting.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 12:57 #77809
door
Welke olie kan het best gebruik worden voor het differentieel en eventueel versnellingsbak? Ik moet eens alles nalopen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 13:20 #77808
door
Ik gebruik Comma SX75W90 GL-5. Als je het differentieel deksel verwijdert kom je ongetwijfeld een hoop bagger tegen - goed schoonmaken; en natuurlijk een nieuwe pakking gebruiken bij het terug plaatsen van het deksel.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 13:48 #77807
door
Aangezien het verwijderen van de waarschijnlijk immiddels versteende verpakking een klote werkje is, zou je via de vulopening met behulp van een oude fietspomp oid ook kunnen proberen de oude olie eruit te zuigen. Als de olie, na het rijden, warm is zweven eventuele metaaldeeltjes mooi in de olie en is de olie wat dunner. Zelf heb ik het op deze manier nog niet geprobeerd, maar volgens mij moet het lukken. Binnenkort zal ik even laten weten of het gelukt is. Als je toch de afdekplaat los maakt, zou ik overwegen om een moer op de onderkant te laten lassen, om zo een aftapmogelijkheid te creeren. Groet Cander
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2005 16:57 #77806
door
Als je de deksel eraf hebt goed controleren of er geen doorgeroeste plekjes in zitten! Is dit wel het geval dan zorgen dat ze weer goed dicht zitten, al zit er maar een klein gaatje dan heb je toch de kans dat je olie verliest en met een droge diff kom je niet zo heel ver....(weet dit gelukkig niet uit eigen ervaring maar het schijnt wel eens voor te komen)succes