ruimte in tunnel voor overdrive

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 16:37 #52747 door
Wie kan mij met ZEKERHEID zeggen wat wel en niet mogelijk is zonder aanpassingen aan de tunnel in mijn amazon combi 1963 als ik daar een overdrive in wil bouwen.
Wat is er mogelijk met een D-type of een J-type? Is een J-type breder en dus te breed voor in de tunnel?
Wie heeft hier ervaringen mee.
Ik weet dat het mogelijk is om zelfs een 5-bak van de 200 serie in te bouwen (met de nodige verbouwingen) maar dat is niet de bedoeling.
GEEN aanpassingen aan de vloer dus.
Wie het weet mag het zeggen!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 19:41 #77846 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Zowel de d- als de j-type moeten passen (heb zelf een j-type), wel heb je een kortere aandrijfas, een m41 bak en nog wat andere hardware en bedrading nodig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 19:53 #77845 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Ruud, je hebt zelf een J-type, onder welke auto? Volgens de onderdelenboeken zit er verschil in de tunnel van een amazon met chassisnummer voor en na 44600 voor de combi.
Voor de sedan is dat resp. chnr.225050 model 120 en chnr.216950 voor model 130.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 21:18 #77844 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Onder onze '69 combi hangt een D-type. Er zijn géén aanpassingen gedaan aan de vloer oid.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 21:23 #77843 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 22:05 #77842 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
aanpassingen aan de tunnel zij n voor beide typen zeker niet nodig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2005 22:42 #77841 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Niek,

begrijp ik het goed dat ik bij een D-type helemaal geen problemen heb en bij een J-type alleen rekening moet houden met een andere flens aan de cardanaskant.

Hoe zit het met het aantal splines op de as aan de vliegwielkant? Bij een D-type zijn er dat 10, net zoals in de koppelingsplaat. Bij een J-type zijn er dat 24 of zo, moet ik dan een andere koppelingsplaat hebben of zie ik iets over het hoofd?
Wat moet er nog meer aangepast bij een J-type?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2005 09:11 #77840 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Ik heb een J-type onder mijn 67'er combi. Koppeling blijft gewoon origineel. Je eigen as kun je laten inkorten en balanceren. Mocht ge flens van de bak niet passen op de as, zijn er andere leverbaar. Je kunt in de flens ook gaatjes laten boren en hem pas maken. Iedere machichinefabriek kan dit doen. Je kunt ook even bij twijfel contact opnemen met Nordrive in Drachten. Dit is een specialist op, onder meer, overdrive gebied.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2005 10:06 #77839 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
D en J type passen beiden onder een Amazon, ongeacht het bouwjaar. Let alleen op bij de J type: de latere versies (afkomstig van een P1800E, ES of 140 met injectie hebben een grotere flens. De D types hebben allemaal kleine flens. Bij een grote flens moet je een aandrijfas laten samenstellen/maken, omdat een grote flens nooit geleverd is icm. een klein schuifstuk. En dat kleine schuifstuk heb je wel nodig om het hanglager en rubber in je tunnel te laten passen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2005 10:06 #77838 door
Beantwoord door in topic ruimte in tunnel voor overdrive
Ik heb een J-type in een amazon (131) van 1967 (M-serie), chassis nr heb ik hier niet bij de hand, maar ik dacht ergens in de 270.000. Hij paste in ieder geval probleemloos. Als je het 200 procent zeker wil weten: even Flok Boer bellen. Maar voor zover ik weet kunnen ze qua maat probleemloos door elkaar worden gebruikt. Zoals eerder ook gezegd kan er wel verschil zijn in vertandingen van assen en de maat van de flenzen van de aandrijfas. Strikt formeel is dat gerelateerd aan bouwjaar en type, maar aangezien alles uitwisselbaar is en Volvo bij modelovergangen ook eerst de oude voorraden nog wel eens wilde opmaken, weet je dat pas zeker pas als de boel er onder uit ligt. Boren in flenzen zou ik niet doen. Je kunt de kruiskoppelingen overzetten/vernieuwen en dan de flens ook meenemen.Het is ook niet zo heel moeilijk om de juiste as te vinden. De onderdelenhandelaren (Nordrive/Scandcar/Nordicar etc. hebben ze vaak voor het uitkiezen liggen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD