overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2005 01:07 #52670 door
overdrive is gemaakt door
Ik zou graag een overdrive willen hebben onder mijn amazone, wat kost een setje tegenwordig?
Is het mogelijk om de staat van een losse M41 bak / OD te bepalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2005 10:04 #78297 door
Beantwoord door in topic overdrive
tweede hands heb ik al prijzen gezien van 500-1000 euro. Testen kan op een testbank. Nordrive in Drachten heeft er een en enkele van de onderdelen handelaren als Nordicar en Scandcar waarschijnlijk ook wel. Prijzen voor nieuwe moet je maar even rondbellen. Denk aan 1500 euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2005 10:09 #78296 door
Beantwoord door in topic overdrive
<i>"Testen kan op een testbank"</i><br><br>Ja dat hoor ik vaker. Zo staat ook Huke op de volvo beurzen wel met zo'n test bankje. Je kunt hier mee testen of de solenoid werkt en de oliepomp nog iets doet. Als alles goed lijkt kan het ding toch nog falikant versleten blijken als je hem om de auto zet. Zo kan de conische passing van de overdrive finaal versleten zijn met een slippende OD als gevolg, of de oliepomp kan versleten zijn, waardoor je niet genoeg oliedruk kan opbouwen als je vermogen wil overbrengen. Zo'n testje is dus puur een indicatie, en geeft geen zekerheid, tenzij je een testbank hebt waarbij je de OD kan belasten. Ik wil het zeker niet afkraken, maar wil alleen maar even aangeven dat zo'n test slechts een indicatie kan geven.<br><br>Joep: Naast de standaard M41 overdive, kun je ook een M46 of M47 (vierbak+OD en 5-bak) uit de 240 serie gebruiken met wat knutselen. Zoek o.a. maar eens op dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2005 16:06 #78295 door
Beantwoord door in topic overdrive
Het is al weer een paar jaar terug en dus kan mijn geheugen me in de steek laten, maar toen ik mijn overdrive kocht heeft Flok Boer van Nordrive me volgens mij verteld dat hij ze belast kon testen. Misschien zijn er verschillende testbanken in omloop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-12-2005 17:40 #78294 door
Beantwoord door in topic overdrive
Ah ok, als Flok ze belast kan testen is dat véél beter en dat geeft je dus véél meer informatie. De setup van o.a. Huke is slechts een electromotor die het zaakje laat draaien waarbij dus geen belasting mogelijk is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-12-2005 01:40 #78293 door
Beantwoord door in topic overdrive
Ik wil graag voor een beperkt budget een OD hebben, en dan kom je volgens mij automatisch bij de particulier uit. Testen doe je toch niet voor de aankoop bij de particulier? Als ik een OD zou hebben dan knutsel ik hem wel onder de auto en zie wel wat het resualtaat is.
Ik zou graag een betaalbare OD hebben en als het even kan evt. deze willen beoordelen voor de aankoop.
Wat ik van het net heb kunnen plukken aan tips om toch enige leidraad te hebben;
-Spie banen conroleren
-Solenoid testen met een accu
-Controleren (visueel) van lekkages
-Oliepeil controleren.
-Speling aandrijfas controleren.
Laat maar horen wat jullie hier van vinden.

Overigens heb ik een redelijk mooie maar wel een originele Amazon; daarom vind ik het zonde om de flex in de cardan tunnel te zetten zodat er een bak / od van een 240 in past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.