velgen verbreden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2006 22:24 #52644
door
velgen verbreden is gemaakt door
Gisteravond langs geweest bij vd Mik in Vinkeveen om de velgen van de PV te laten verbreden.
Er is een ring van 1,5" ingelast. Nu zijn ze 5,5" ipv 4". Het was een genot om de twee oudere heren te zien samenwerken op een paar vierkante meter. De een achter de draaibank, de ander, al sigarenrokend, aan het lassen.
Ondertussen wordt er even een slag(je) uit het wiel gehaald en de werkwijze aan mij uitgelegd. Het was een leerzame avond.
Nu komt het probleem van banden uitzoeken in het overweldigende aanbod. Met 165-15 had ik dat probleem niet....
Er is een ring van 1,5" ingelast. Nu zijn ze 5,5" ipv 4". Het was een genot om de twee oudere heren te zien samenwerken op een paar vierkante meter. De een achter de draaibank, de ander, al sigarenrokend, aan het lassen.
Ondertussen wordt er even een slag(je) uit het wiel gehaald en de werkwijze aan mij uitgelegd. Het was een leerzame avond.
Nu komt het probleem van banden uitzoeken in het overweldigende aanbod. Met 165-15 had ik dat probleem niet....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2006 22:43 #78431
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden
Mooi om te lezen dat de heren nog steeds werkzaam zijn, ik heb al vaker over hen verteld, ben na bijna dertig jaar nog steeds tevreden over hun werk.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2006 23:41 #78430
door
overweldigend aanbod??? de beste maat is 185/70R15 en dat aanbod is zeer beperkt; eventueel 195/65, maar dan loop je de kans op wat indirect stuurgedrag en zwaarder sturen bij lage snelheden
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 11:06 #78429
door
Wat kost dat nu tegenwoordig? een nieuw setje 5.5 is dacht ik zo'n 500E.
Gaat het stuurgedrag er nog op achteruit? ben van plan ook een keer een setje te laten maken voor de 145.
Gaat het stuurgedrag er nog op achteruit? ben van plan ook een keer een setje te laten maken voor de 145.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 11:12 #78428
door
17.50 per velg , klopt dat nog steeds, is geen geld.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 11:37 #78427
door
Neen, het is al € 18,00 per velg.
Tel 0297-261777
Tel 0297-261777
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 12:38 #78426
door
Ik dacht eigenlijk dat 195/65 goed te doen was en daarin is het aanbod groot. In die maat kom ik al tot 277 verschillende merken/typen van Avon tot Yokohama.
Maar als jij als "oud-michelin-man" adviseert om 185/70 te monteren zal ik me daarop richten en is het aanbod inderdaad niet overweldigend. In die maat kan ik er maar drie vinden; Vredestein Sprint Classic, de Fulda Y2000 en Michelin XWX. Ik zit voor de Vredestein en Michelin te wachten op een prijsopgave. Zal niet goedkoop zijn.
Maar als jij als "oud-michelin-man" adviseert om 185/70 te monteren zal ik me daarop richten en is het aanbod inderdaad niet overweldigend. In die maat kan ik er maar drie vinden; Vredestein Sprint Classic, de Fulda Y2000 en Michelin XWX. Ik zit voor de Vredestein en Michelin te wachten op een prijsopgave. Zal niet goedkoop zijn.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 12:57 #78425
door
mits de juiste offset/ET waarde van de velg en de juiste bandenmaat erop gaat de wegligging met sprongen omhoog
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 13:03 #78424
door
Mijn vorige Ama Combi had standaard smalle banden, de nieuwe die ik sinds een paar maanden heb bredere. Verschil positief: stuurt veel strakker en minder zijwindgevoelig. Vooral dat laatste is erg fijn, met flinke wind op de snelweg werd ik soms toch wel een eindje opzij geblazen (stationwagens hebben ook zo veel zij-oppervlak!).
Verschil negatief: stuurt zwaarder bij parkeren, en ik denk dat ze de stuuruitslag wat beperkt hebben omdat de banden anders tegen de binnenkant wielkast aanlopen (hoewel ze nu ook niet zo veel breder zijn). De draaicirkel is dus niet meer zo achterlijk klein als mijn oude combi. Nog steeds niet groot, maar ik was wel heel klein gewend en dat is in Amsterdam erg handig... Ik wil toch eens kijken of er niet nog wat meer uit te halen is, maar weet eigenlijk niet precies waar je de uitslag kan stellen.
RC.
Verschil negatief: stuurt zwaarder bij parkeren, en ik denk dat ze de stuuruitslag wat beperkt hebben omdat de banden anders tegen de binnenkant wielkast aanlopen (hoewel ze nu ook niet zo veel breder zijn). De draaicirkel is dus niet meer zo achterlijk klein als mijn oude combi. Nog steeds niet groot, maar ik was wel heel klein gewend en dat is in Amsterdam erg handig... Ik wil toch eens kijken of er niet nog wat meer uit te halen is, maar weet eigenlijk niet precies waar je de uitslag kan stellen.
RC.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2006 13:36 #78423
door
toen ik mijn 5,5 inch velgen kocht zaten er 195/65 banden op; dat reed wat zoekerig en stuurde zwaar; na montage van 185/70 Vredesreins rijdt de auto strakker en stuurt wat minder zwaar, maar ik kan me voorstellen dat 195/65 van een ander merk op een wiel met een andere offset (ik heb originele Kronprinz velgen met maximale spoorbreedte) beter stuurt. Ik zoek altijd een band die niet te breed is zodat ik geen verhoogd risico op aquaplaning krijg; de 185/70 vind ik voor een auto als de Amazon goed. De Vredestein doet het goed op een droge en wat minder op nat, maar is goed te corrigeren. De Fulda in deze maat ken ik niet; Michelin maakt helaas geen gewone band in deze maat. De XWX kan ik afraden: is onbeschoft duur, kan soms een produktie uit de 70er jaren (dus te oud) tussen zitten; was indertijd een perfecte band voor snelle en zware sportwagens, maar totaal ongeschikt voor de Amazon; het karkas is te stug en het rubber te zacht voor normaal gebruik, slijt hard. Voor de Vredesteins moet je even shoppen, zal wel rond de 100 euro zijn per stuk