velgen verbreden_bandenkeuze
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2006 19:30 #52634
door
velgen verbreden_bandenkeuze is gemaakt door
N.a.v de uitgebreide reacties op het onderwerp 'velgen verbreden' nog de volgende opmerking:
Op www.bandenmarkt.nl vind je een goede vergelijkingsmogelijkheid, de inderdaad beperkte keuze in 185/70R15 leidt tot hoge prijzen:De Fulda Y2000 kost € 104,-- en de Vredestein Classic Sprint € 112,10/st.
Maar waarom geen 185/65R15, dan is de keuze wel veel groter en zijn de prijzen minimaal gehalveerd. Gaat het bij de hogere '70'alleen om 'het klassieke oog'?
De meeste reacties op de bredere velgen betroffen het gedrag van de Amazon, zou dat voor de P1800S ook zo zijn ?
Op www.bandenmarkt.nl vind je een goede vergelijkingsmogelijkheid, de inderdaad beperkte keuze in 185/70R15 leidt tot hoge prijzen:De Fulda Y2000 kost € 104,-- en de Vredestein Classic Sprint € 112,10/st.
Maar waarom geen 185/65R15, dan is de keuze wel veel groter en zijn de prijzen minimaal gehalveerd. Gaat het bij de hogere '70'alleen om 'het klassieke oog'?
De meeste reacties op de bredere velgen betroffen het gedrag van de Amazon, zou dat voor de P1800S ook zo zijn ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2006 20:23 #78487
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
De standaard bandenmaat voor een Amazon is 165-15. Een 185/70-15 band is ongeveer een centimeter lager, dat merk je niet, echter een 185/65-15 is bijna 3 centimeter lager en dat merk je wel! Meer toeren maken is het gevolg en dat is vooral onprettig op de snelweg, met name als je geen overdrive hebt.
Een iets snellere acceleratie is overigens ook een consequentie, plus een afwijking in je snelheidmeter, maar voor dat laatste zijn er ook wel weer oplossingen. <br> Uiterlijke aspecten zwaarder laten wegen is iets waar je spijt van kunt krijgen, vooral bij een gebruiksauto.
Een iets snellere acceleratie is overigens ook een consequentie, plus een afwijking in je snelheidmeter, maar voor dat laatste zijn er ook wel weer oplossingen. <br> Uiterlijke aspecten zwaarder laten wegen is iets waar je spijt van kunt krijgen, vooral bij een gebruiksauto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2006 00:28 #78486
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
ik weet niet waar Gert zijn gegevens vandaan haalt, maar helaas is de praktijk iets anders. Als je diverse tabellen van bandenafmetingen naast elkaar legt zie je ook diverse afmetingen voor een zelfde maat. Leg je de technische specificaties van de bandenfabrikanten naast elkaar, dan zie je ook diverse afmetingen voor een zelfde maat band; zelfs bij een zelfde fabrikant zie je soms verschillende afmetingen voor de zelfde maat band in verschillende profielen en/of snelheidscategorieën. Zo is bv de breedte aanduiding 165 bij de een 160 mm, bij de ander 170; dit geldt ook voor de hoogte van de band. Alleen de velgmaat, 15 inch bv, is bij elke fabrikant exact gelijk; logisch, anders past de band niet goed op de velg.
Een 165R15 zal meestal een fractie (millimeterwerk) hoger zijn dan een 185/70R15; de 185/65R15 zal in praktijk hoogstens 1 tot 1,5 cm lager zijn dan een 185/70R15. Verwar niet de totale diameter met de belastte straal; dit laatste begrip, R1 in vakjargon, is de afstand tussen het middelpunt van de as en de weg, en daar gaat het ons in dit kader ook om; het zal duidelijk zijn dat de R1 afhankelijk is van de spanning in de band en het gewicht van de auto, en neemt tijdens het rijden ook iets toe. Uiteraard voor elke band weer anders. Ik meet ook in praktijk een R1 bij mijn Amazon op 185/70R15 die maar 5 mm meer is dan de R1 bij mijn Opeltje op 185/65R15. Als de opelbandjes aan vervanging toe zijn dan gaan ze op de Amazon, kijken of ik verschil merk. En dan nog wat: een verse 185/65 op een royale spanning is in praktijk even hoog als een versleten 185/70 met wellicht een krappe spanning, dus waar praten we over?
Wellicht kunnen we concluderen dat een 185/65 goed bruikbaar is; het draagvermogen is maar 20 kg per band minder. Gevoelsmatig neem ik een 185/70, omdat ik denk dat voor het rallywerk alle kleine beetjes helpen, maar ik zou mijn mening na een test best kunnen wijzigen! Let wel op met "goedkoop": vergelijk een zelfde snelheidscategorie en bedenk dat goedkope aanschaf niet altijd de goedkoopste per kilometer is.......
Een 165R15 zal meestal een fractie (millimeterwerk) hoger zijn dan een 185/70R15; de 185/65R15 zal in praktijk hoogstens 1 tot 1,5 cm lager zijn dan een 185/70R15. Verwar niet de totale diameter met de belastte straal; dit laatste begrip, R1 in vakjargon, is de afstand tussen het middelpunt van de as en de weg, en daar gaat het ons in dit kader ook om; het zal duidelijk zijn dat de R1 afhankelijk is van de spanning in de band en het gewicht van de auto, en neemt tijdens het rijden ook iets toe. Uiteraard voor elke band weer anders. Ik meet ook in praktijk een R1 bij mijn Amazon op 185/70R15 die maar 5 mm meer is dan de R1 bij mijn Opeltje op 185/65R15. Als de opelbandjes aan vervanging toe zijn dan gaan ze op de Amazon, kijken of ik verschil merk. En dan nog wat: een verse 185/65 op een royale spanning is in praktijk even hoog als een versleten 185/70 met wellicht een krappe spanning, dus waar praten we over?
Wellicht kunnen we concluderen dat een 185/65 goed bruikbaar is; het draagvermogen is maar 20 kg per band minder. Gevoelsmatig neem ik een 185/70, omdat ik denk dat voor het rallywerk alle kleine beetjes helpen, maar ik zou mijn mening na een test best kunnen wijzigen! Let wel op met "goedkoop": vergelijk een zelfde snelheidscategorie en bedenk dat goedkope aanschaf niet altijd de goedkoopste per kilometer is.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2006 12:31 #78485
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
Dat scheelt behoorlijk in hoogte en dat is niet mooi,bovendien is mijn ervaring dat de wegligging minder is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2006 12:37 #78484
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
Ik heb zowel amazon met vredestein classic 185 70 15 ,en ook met tyfoon 195 65 15 tevens met roadhawk 195 65 15. Tyfoon is de beste.Mijn zoon rijdt er ook mee.Op nat wegdek is de vredestein classic erg matig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2006 17:19 #78483
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
<p>
Mijn gegevens zijn simpelweg gebaseerd op theoretische berekeningen, uitgaande van de opgegeven maten. Je moet nu eenmaal een referentiekader hebben. Dat fabrikanten in de praktijk in meer of mindere mate van die maten afwijken is een feit. Theoretische verschillen tussen twee ongelijke maten kunnen daardoor in de praktijk inderdaad iets minder groot blijken te zijn, maar verschillen blijven er, anders zou het toepassen van verschilende maataanduidingen immers zinloos zijn.
Mijn gegevens zijn simpelweg gebaseerd op theoretische berekeningen, uitgaande van de opgegeven maten. Je moet nu eenmaal een referentiekader hebben. Dat fabrikanten in de praktijk in meer of mindere mate van die maten afwijken is een feit. Theoretische verschillen tussen twee ongelijke maten kunnen daardoor in de praktijk inderdaad iets minder groot blijken te zijn, maar verschillen blijven er, anders zou het toepassen van verschilende maataanduidingen immers zinloos zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2006 22:01 #78482
door
Beantwoord door in topic velgen verbreden_bandenkeuze
uit tabellen bij mijn bandenboer blijkt dat de omtrek (afrollengte?) van een 185/65 toch wel fors kleiner is dan die van een 165-15. Je ziet onder de auto ook dat 185/65 nogal ieltjes (klein) oogt. Volgens de tabel verschilt de omtrek van 195/65 nauwelijks met 165-15. Ze doen het ook prima op 5,5J velgen (6j is nog beter). heb goede ervaringen met Michelin H(R)-banden, iets stugger dan S(R), zeer slijtvast.
Wie nog breder wil kan voor 205/60 gaan op minimaal 6j velgen (komt qua diameter ook dicht bij 165-15). Let wel: brede banden en velgen versnellen de slijtage van fusees, stuurkogels en uiteindelijk ook het stuurhuis.
Wie nog breder wil kan voor 205/60 gaan op minimaal 6j velgen (komt qua diameter ook dicht bij 165-15). Let wel: brede banden en velgen versnellen de slijtage van fusees, stuurkogels en uiteindelijk ook het stuurhuis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.