m41 bak welke
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 17:04 #52597
door
m41 bak welke is gemaakt door
ik had eerder de vraag gesteld of een band met een grotere omloopmaat het toerental op de snelweg omlaag zou kunnen brengen.
diverse personen adviseren een m41 bak ,
nu is mijn vraag welke ik dan hebben moet.
ik kom kreten tegen als j type , p type enz
wat is geschikt voor een 65 amazon met b20
en wat moet ik allemaal nog meer hebben ,
en is de m41 uit bijv een 144 uit de 70 er
jaren te gebruiken of welke is juist niet bruikbaar , waar moet ik op letten en wat zou een complete set normaal mogen kosten.
diverse personen adviseren een m41 bak ,
nu is mijn vraag welke ik dan hebben moet.
ik kom kreten tegen als j type , p type enz
wat is geschikt voor een 65 amazon met b20
en wat moet ik allemaal nog meer hebben ,
en is de m41 uit bijv een 144 uit de 70 er
jaren te gebruiken of welke is juist niet bruikbaar , waar moet ik op letten en wat zou een complete set normaal mogen kosten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 17:22 #78690
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
D of J type,maakt voor een Amazone niet veel uit. Een D type heeft bv. ook achter Ferrari's gezeten met +250pk.
de M41 bak moet passen bij je overdrive unit. D type heeft 6 splines aan de uitgaande as waar de OD opgeschoven zit en ee J type 8.
Wat heb je nodig:
-M41 bak + overdrive
-Korte as
-OD schakelaar
-versnellingsbakrubber
-kabelboompje
-Relais
vergeet niet dat je bij het vervangen van je bak nog wat kleingrut kunt vervangen (kruiskoppelingen / bouten flensen ed.)
Als tip bij de aankoop: aan de buitenkant kun je niet zien of hij werkt of niet. Haal de aftap plug van de bak eraf en bekijk het filter van de OD. Bij veel ijzervijlsel word het een groter risico.
Wbt. de prijzen: markt meganisme: tussen de 300 en de 2000 voor een set.
de M41 bak moet passen bij je overdrive unit. D type heeft 6 splines aan de uitgaande as waar de OD opgeschoven zit en ee J type 8.
Wat heb je nodig:
-M41 bak + overdrive
-Korte as
-OD schakelaar
-versnellingsbakrubber
-kabelboompje
-Relais
vergeet niet dat je bij het vervangen van je bak nog wat kleingrut kunt vervangen (kruiskoppelingen / bouten flensen ed.)
Als tip bij de aankoop: aan de buitenkant kun je niet zien of hij werkt of niet. Haal de aftap plug van de bak eraf en bekijk het filter van de OD. Bij veel ijzervijlsel word het een groter risico.
Wbt. de prijzen: markt meganisme: tussen de 300 en de 2000 voor een set.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 17:44 #78689
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
prijzen?: 3 jaar terug betaaldde ik in Utrecht 500Euro voor perfecte M41+OD, reed inmiddels +-35.000km; wegens afname van kwaliteit (ook M41+ODs verslijten) vermoed ik dat goede M41+OD in prijs zal stijgen, mag toch niet veel meer kosten dan 500E.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 19:38 #78688
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
Joep schreef: "haal de aftapplug van de bak eraf en bekijk het filter van de OD. Bij veel ijzervijlsel word het een groter risico". Dat lijkt mij inderdaad een goede tip. het roept echter bij mij een vraag op. Laatst heb ik mijn versnellingsbakolie vernieuwd. Aan de aftapplug zat enorm veel van het bovengenoemde ijzervijlsel. Betekent dit het begin van het eindevan mijn versnellingsbak?
Mvg Simo
Mvg Simo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 19:56 #78687
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
kleine toevoeging aan mijn vorig bericht: verkoper was bekend Nl's bedrijf (genre Toncar), weet
niet meer welk; kreeg bovendien schriftelijke garantie van 1 jaar, bleek eerlijk te zijn (weet men enkel na verloop van tijd). Nog 1
gemakkelijke visuele tip: kijk ook naar de plaats op het deksel vd M41+OD
waarin versnellingsbak hendel bevestigd wordt: de diametraal tegenover
mekaar liggende gleuven (in koper of messing) (waarin de zijdelingse
uitsteeksels/pinnen vd onderkant vd hendel passen) moeten gaaf zijn en niet
uitgesleten; uitgesleten gleuven wijst op heel intensief gebruik vd bak of te losse bevestiging vd hendel; deze
conclusie geldt uiteraard enkel als deksel vd M41+OD niet vernieuwd is.
niet meer welk; kreeg bovendien schriftelijke garantie van 1 jaar, bleek eerlijk te zijn (weet men enkel na verloop van tijd). Nog 1
gemakkelijke visuele tip: kijk ook naar de plaats op het deksel vd M41+OD
waarin versnellingsbak hendel bevestigd wordt: de diametraal tegenover
mekaar liggende gleuven (in koper of messing) (waarin de zijdelingse
uitsteeksels/pinnen vd onderkant vd hendel passen) moeten gaaf zijn en niet
uitgesleten; uitgesleten gleuven wijst op heel intensief gebruik vd bak of te losse bevestiging vd hendel; deze
conclusie geldt uiteraard enkel als deksel vd M41+OD niet vernieuwd is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 22:46 #78686
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
Voor 500 euro en 1 jaar garantie heb je gewoon een koopje. Het zijn normaal de prijzen voor een onbekende bak/OD
Ik zou het niet durven, een werkende OD verkopen met 1 jaar garantie; alleen de remband kost al dik over de 150 euro.
als je met de verrekijker zoekt; zal je ook wel lezen dat een werkende OD nog niet de garantie geeft dat hij ook goed is.
@simo: als je bak nog lekker soepel op- en af schakeld en niet al te veel joelt, zou ik me niet te veel zorgen maken.
Ik zou het niet durven, een werkende OD verkopen met 1 jaar garantie; alleen de remband kost al dik over de 150 euro.
als je met de verrekijker zoekt; zal je ook wel lezen dat een werkende OD nog niet de garantie geeft dat hij ook goed is.
@simo: als je bak nog lekker soepel op- en af schakeld en niet al te veel joelt, zou ik me niet te veel zorgen maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2006 23:29 #78685
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
dat bleek dus inderdaad een koopje, en risicos neemt men soms langs beide
kanten; ander vb van koopje: 10jaar terug nam ik van bekende Volvo garage in onweerstaanbare bui
voor 375 Euro een erg in de weg staande rotte 144 met 130.000km op teller
over (risico hier was dat ik thuis bijna buiten vloog...); met de heel
goede B18B+M41+OD uit deze, rij ik nu al 200.000km in mijn AM, OD (die
achteraan wat begon te lekken) werd 3 jaar geleden door 500Euro-koopje
vervangen. Het blijft ook afwachten wat een garantie van een 2000Euro
kostende OD waard, tenzij die splinternieuw is natuurlijk. Ik ben het
echter wel eens met Joep's bedenkingen.
kanten; ander vb van koopje: 10jaar terug nam ik van bekende Volvo garage in onweerstaanbare bui
voor 375 Euro een erg in de weg staande rotte 144 met 130.000km op teller
over (risico hier was dat ik thuis bijna buiten vloog...); met de heel
goede B18B+M41+OD uit deze, rij ik nu al 200.000km in mijn AM, OD (die
achteraan wat begon te lekken) werd 3 jaar geleden door 500Euro-koopje
vervangen. Het blijft ook afwachten wat een garantie van een 2000Euro
kostende OD waard, tenzij die splinternieuw is natuurlijk. Ik ben het
echter wel eens met Joep's bedenkingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2006 12:37 #78684
door
Beantwoord door in topic m41 bak welke
Een beetje ijzervijlsel zit er altijd wel aan. Door de magneet verzamelt het zich met de olie op de plug en lijkt meer en ook dramatischer dan het is. Valt doorgaans reuze mee. Zou je de olie weghalen en het vijlsel op een hoopje vegen, blijft er bijna niks over.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.