bandenspanning

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 11:50 #52535 door
bandenspanning is gemaakt door
Hallo,

Op onze Amazone liggen 185/65/R15 banden, op originele GT velgen, nu heb ik alle verhandelingen zitten lezen over banden, maar vind nergens de juiste bandenspanning. Heeft iemand ervaring met deze combinatie ? Ik begrijp dat het niet de optimale combinatie is, maar deze banden moeten eerst op...

Groet, Tinus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 12:12 #79059 door
Beantwoord door in topic bandenspanning
Gewoon experimenteren met je bandenspanning. Begin met voor en achter 2 bar. Kijk wat je lekker vindt rijden. Wil je wat meer comfort dan verlaag je de spanning, hou je van een sportievere rijstijl en/of economischer rijden verhoog de spanning. Hogere bandenspanning verlaagt brandstofverbruik, kan zo ongeveer 3% schelen en het stuurt strakker. Je kan varieren tussen de 1,8 bar en ong. 2,5 bar. Met de tegenwoordige goede kwaliteit banden is het geen probleem.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2006 13:27 #79058 door
Beantwoord door in topic bandenspanning
Als een fabrikant een andere spanning opgeeft van voor/achter zit er een wegliggingskarakeristiek achter. Bv een hogere bandenspanning achter geeft aan dat de auto overstuurd is. Als je dit spanningsverschil vergroot gaat vaak de overstuurneiging verminderen.
Tegenwoordig neigt men meer naar minder verbruik en betere wegligging dan vroeger vandaar dat huidige spanningen hoger zijn.
Je kan met een gerust hart de spanning opvoeren en ik ben het volledig eens met de vorige schrijver.
Mijn bandenspannning is in de buurt van 2.4 voor en 2.5 achter. Stuurt wat lichter en geeft een beter wegligging. Korte hobbels komen helaas dan wat krachtiger door.
Te hard is minder slecht dan te zacht.
Vergeet je resevewiel niet!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD