overdrive onder 145

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-02-2006 22:31 #52495 door
overdrive onder 145 is gemaakt door
Hallo, ik heb een overdrive geplaatst onder mijn 145, maar heb daarvoor een uitsparing moeten slijpen in de balk nr 675898 waarin de achterste rubbersteun valt (gemonteerd op de versnellingsbak). Ik neem aan dat hiervoor eigenlijk een andere balk gemonteerd moet worden, maar weet niet welke. Wie kan me helpen aan deze balk of het juiste nummer van deze balk?
Paul Franse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 10:17 #79324 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
Bij mijn amazone had ik dit ook. Of er een alternatieve balk is weet ik zo niet, maar ik heb een hoekje uit de rubbersteun gezaagd. Overigens gebruik ik hier een motorrubber van een 740. Die kan het hogere gewicht van de od beter hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 16:03 #79323 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
om te beginnen is er bij AM geen alternatieve balk nodig, dus als er
moe(s)t gezaagd worden, dan is er gewoon geknoeid. Idem voor 145: eerst
onderdeel (nl steunbalk) voor M40 bak kapot maken, en dan vragen naar
correct stuk voor M41; dit is de wereld op zijn kop, en knoeiwerk. Juiste
onderdeelnrs vindt men in onderdeelboek(en) of op V44 cdrom (alles hangt af
van chassisnr).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 16:34 #79322 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
Het zelf een jaar of 6 hetzelfde probleem gehad met mijn 145 uit '71.
Stuk uit de balk geslepen met een haakse slijper om de OD pas te krijgen.
Zit nu al die jaren zonder probleem en zonder extra versteveging in de balk.
In die tij ook geinformeerd bij Nordicar en die pas ook standaard steunbalken aan voor het gebruik van een OD.
Is dus geen geknoei maar gewoon een bruikbare methode om een OD te monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 17:04 #79321 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
er zijn gepaste originele Volvo stukken beschikbaar, voor mij blijft jullie
(Nordicar inbegrepen) slijperij dus knoeiwerk - nr 675898 is voor M40, en
past niet voor M41+OD. Dan kun je er evengoed - sta me, voor 1 keer, enige
overdrijving toe - een balk van een vrachtwagen (of ander surrogaat) onder
hangen, die is zeker stevig genoeg. Er zijn minstens/hoogstens 118795 145's
gemaakt, kan me dus niet voorstellen dat er niet 1 goede 2de-hands gepaste
steunbalk voor te vinden is; kan ook ev. van onder 142 of 144 gehaald
worden. Lig hier zelf trouwens met balk die van onder 1969 of 1970
144-met-M41+OD komt, en zou dus kunnen passen, hangt (volgens cdrom) weer
af vh chassinr, maar dat vind ik voorlopig niet (heb geen papieren, moet
ergens aan stuk (doorgeslepen) carrosserie hangen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 17:23 #79320 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
Beste Willy, zoals je uit mijn bericht op had kunnen maken ben ik op zoek naar de juiste balk, omdat ik mijn "knoeiwerk", zoals jij het noemt, wil verbeteren. In plaats van een advies in deze krijg ik alleen maar commentaar. Het chassisnummer is overigens 1456344186161, wellicht dat iemand hier iets mee kan.
Met vriendelijke groet,

Paul Franse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 19:53 #79319 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
hieronder mijn advies, na enkele bedenkingen daarnet - sorry, ik was niet zo boos als het leek.<br>
Het zit, een beetje ingewikkeld, als volgt:<br><br>
1. betekenis/analyse van het opgegeven nr 145 6344 186161:<br>
in "Voorwoord" in cdrom voor "140 serie -1972" staat als
uitleg, op dezelfde lijn, naast 145 6344:<br>
B20F voor type motor, 498284 voor nr van motor,
M40 voor type versnellingsbak,<br>
Het 7de cijfer betekent in jouw geval nog:<br>
"4 = Left-hand drive, USA California only"<br>
met deze gegevens kan je zien of de huidige motor in
je 145 wel past bij de
wijze waarop hij gebouwd is (er kan bvb nu een B18B in zitten);<br>
het nr 186161 is dus het chassisnr van je 145 (er zijn er dus meer
gebouwd dan het daarnet door mij opgegeven aantal 118794);<br><br>
2. versnellingsbakken:<br>
aangezien je chassisnr groter is dan 118794 moet men kijken in het
onderdeelboek 140 serie 1973-, en daarin staat volgende:<br>
om te beginnen wordt daar geen onderscheid meer gemaakt tussen
142, 144, 145, en worden ook geen chassisnrs meer vermeld;<br>
de steun voor een M40 bak heeft dan nr 675898,<br>
en de steun voor een M41+OD heeft het nr 675899;<br>
de figuren die bij deze steunen staan zien er gelijk uit
(een beetje zoals een omgekeerde V, vooral in midden), maar
uiteraard zal nr 675899 steviger gebouwd zijn;<br><br>
3. nu wat betreft de 144-steun voor M41+OD in mijn bezit
(uit 144 -1972):<br>
in het "140 serie -1972" onderdeelboek worden dan
2 mogelijkheden onderscheiden:<br>
ofwel is het nummer 675899, waarbij geen onderscheid gemaakt
wordt tussen 142, 144 of 145,<br>
ofwel is het nummer 1211267 maar dan ENKEL voor de wagentypes<br>
144 ch 263070-284580, 145 ch 103380-118794;<br>
kijkt men nu terug naar de bijhorende figuren, dan is er WEL EEN
DUIDELIJK ONDERSCHEID:<br>
het nr 675899 is terug glooiend (zie hierboven),
maar de figuur bij het andere nr
heeft de vorm van een omgekeerde U - nu over de volledige lengte
van de steun - met een knik zowel links als
rechts - het middenstuk ligt lager dan de knikken.<br><br>
4. Conclusie:<br>
de steun in mijn bezit is nu van het glooiende type, dus nr 675899,
en uit bovenstaande moet ik besluiten dat dit de steun is die onder
jouw M41+OD hoort te zitten.<br>
Tegelijk kan ik me terug niet voorstellen dat
zo'n steun nog moet aangepast/geslepen worden bij montage vd M41+OD, het is
gewoon het originele stuk! Het verschil tussen nr 675898 (voor M40) en
nr 675899 (voor M41+OD) kan nog gemeten worden door beide te wegen
op weegschaal: mijn nr 675899 weegt +-2.1kg, plaatdikte = 3.0mm,
plaatdikte van 675898 zal iets minder moeten zijn<br><br>
Mvg., willy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-02-2006 20:48 #79318 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
Mooi zoekwerk Willy! Perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2006 09:44 #79317 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
De 140 en 164 hebben inderdaad een andere versnellingsbak traverse dan de Amazon. Het onderdeelnummer van de overdrive traverse is 675899. Ik heb er een aantal liggen, maar zou even moeten kijken ik dan niet een overdrive zonder balk heb.
Overigens: het stuk uit de normale 4 bak traverse slijpen is ook niet mijn voorkeur, maar het voldoet in de praktijk wel. De balk zal echt niet doorzakken. Maar origineel monteren is natuurlijk wel zo mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-02-2006 10:23 #79316 door
Beantwoord door in topic overdrive onder 145
aan de voorbrug van de 940Estate van mijn vrouw werd ooit een scheurtje
vooraan (opgelopen door knal tegen een zwaar ijzeren voorwerp) dicht
gelast. Het resultaat was een "rode kaart" bij de TC ("Technische
Controle", te vergelijken met de APK in Nl), wat betekent "uitgesloten tot
het verkeer". Ik kon dit wel begrijpen, maar kostprijs was wel +-600Euro.
Ben benieuwd of jullie wagens met hap uit steunbalk voor M41+OD (die dan
nog meestal een lichtere uitvoering is voor M40, zo blijkt) wel door de APK
komen. Wat bvb. in geval van ongeval, en de balk-met-hap erin is geplooid? -
akkoord, misschien wat theorie, maar met verzekeringen weet men nooit...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.