speling achteras amazone afstellen

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 22:01 #52433 door
Hoi mede-Volvogekken,

Ik heb vandaag een andere (Spicer) as onder mijn Amazone ('61) gemonteerd omdat het differentieel bij 100km/u ging 'zingen'.

Echter, de speling op de linker naaf is redelijk groot. Ook wanneer ik de axiale speling nagenoeg nul maak met de shims tussen de as/ankerplaat aan de linkerkant, voel ik wanneer ik het wiel monteer nog altijd behoorlijke speling. Ik bedoel dus dat ik dan niet de aandijfas naar me toe/richting diffenteel kan bewegen (geen axiale speling dus) maar wel zijdelingse speling voel wanneer ik het wiel monteer. Erg lastig te omschrijven maar hopelijk is duidelijk wat ik bedoel.

De lagers zien er nog perfect uit... Ik vraag me af waaraan dit verder kan liggen omdat ik verwacht dat ik met deze speling de APK niet haal.

Wie heeft hier ervaring mee?~

Alvast bedankt, Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 22:29 #79690 door
Beantwoord door in topic speling achteras amazone afstellen
Speling op je lager voel je door je wiel van boven naar beneden te bewegen.
Ik vermoed dat de speling die jij voelt uit de bevestiging naar je carroserie komt.
Dus dat overdreven gezegt de afstand tussen je voor en achterwiel 1 cm kan schelen.
De stangen die de starre as op zijn plek houden zijn gemonteerd met aan de carroserie een rubberhuls en aan de as met rubberen ringen.
Of ben je bij het monteren van de trommels de spie (die in de aandrijfas en trommel grijpt) vergeten te monteren?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2006 22:40 #79689 door
Jojo, bedankt voor je snelle antwoord. Maar ik weet zeker dat deze speling niet komt door ruimte op bevestiging naar de carosserie. Ik bedenk me ook dat ik dit met grote zekerheid kan zeggen omdat de auto rustte op twee assteunen en de ruimte op de carosserie geen rol speelde... Een ook de spie ben ik niet vergeten. Netjes an het aanbrengen van de trommel geplaatst zodat deze niet mee naar binnen schuift en de vilten pakkingsring beschadigt.

Iemand nog andere goede tips/suggesties?

Danke Marco

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 13:23 #79688 door
Ik hebn nog wat rondgesurfd op internet en de "Uw klassieker digitaal" CD van de V44 vereniging doorgebladerd.

Dit heeft me helaas alleen maar nog een vraag opgeleverd: moeten de shims aan de rechter of de linkerzijde tussen de ankerplaat en de lager- flens worden aangebracht. Of maakt het eigenlijk niet uit omdat de steekassen elkaar raken in het differentieel en dus samen toch een geheel vormen. Dan kan de speling misschien wel net zo goed links als rechts kan worden aangepast...?

Marco

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 14:07 #79687 door
ik denk niet dat er een verband is tussen de axiale speling en de
"zijdelingse" speling die je vermeldt met wiel erop. Alleen is het
zo dat een nauwelijks voelbare zijdel.speling zonder wiel, wel
voelbaar/merkbaar zal worden met wiel erop. Dat zou er dus kn op
wijzen (als al de rest=stangen etc. vast staat)
dat de steekas toch niet zo vast in het lager zit. Dus ofwel
is 1 vd 2 wat uitgesleten, of beide. Beide kn er dus nog goed
"uitzien", maar toch wat sleet vertonen, met de vastgestelde speling
tot gevolg. Het gaat waarschijnlijk om enkele honderdsten mm (te veel)
speling (tussen as en opening in lager), en dat is enkel dmv meetklok
te meten... Ik vermoed dus dat ook voor deze speling een soort
tolerantiegrens zal bestaan.
<br><br>
Wat aanpassen van shims betreft, daar vindt men van alles wat over
(hangt af van jaartal, van auto, etc), maar
meestal is het zo dat dat links gebeurt (zo zegt men).
Soms kan men op een foto zien waar het gebeurd is, links of rechts.
Ik weet ook niet of dat uiteindelijk veel uitmaakt.
Het zekerste is dus afstellen dmv
meetklok, maar er wordt ook gezegd dat ervaren monteurs dit "op het
gevoel af kn doen", door te luisteren naar de "tik" bij induwen en
uittrekken van de steekas. Heb toch meer vertrouwen in het klokje
(is ook niet zo duur, en elke hobby mag wat kosten).

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2006 13:19 #79686 door
Marco, de shims moeten tussen de ackerplaat en de flens van de achteras. Minder shims zorgt er voor dat de ankerplaat verder naar binnen gaat, en daarmee de buitenste conische lagerschaal verder aandrukt. <br>
Als je axiale speling hebt, heb je ook een fractie zijdelingse speling, maar altijd MINDER dan axiaal. Als je axiale speling correct hebt, zou je geen enkele voelbare zijdelingse speling moeten hebben. <br>
Daarnaast is het zou dat de speling links = speling rechts. Het beinvloed elkaar rechtstreeks. Als je dus alleen links speling hebt, is zit het probleem dus wellicht ergens anders. Kijk dus goed waar het vandaan komt. Speling tussen trommel en as? Wiel goed vast? Gehele achteras goed vast? Check, check, check.. Succes!

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD