dopmaat centrale moer achteras

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 15:09 #52431 door
I.v.m. olielekkage wil ik de oliekeerring vervangen van het diffirentieel van mijn Amazone Combi (1967). De as heb ik los (4 boutjes) maar nu.... Ik kijk tegen een grote moer aan. Dop 27 is te klein en dop 30 is te groot. Met de 30 krijg ik wel enig grip op de zaak maar het past eigenlijk te slecht. Er moet teveel kracht gezet worden om de moer los te krijgen. Kortom ik zoek een passende dop. Wie weet welke maat ik nodig heb en gaat het met een passende maat wel lukken of moet ik aan een luchtsleutel denken? Verder vraag ik mij af of de boel dan loszit of moet er nog een speciale trekker aan te pas komen? Alvast bedankt voor eventuele tips.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 15:42 #79708 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
De moer is een Engelse maat, dacht 11/8 inch. Kan (heel) erg vastzitten. waarschijnlijk heb je een slagmoersleutel nodig om hem los te krijgen. Een goed passende dop is dus erg belangrijk. Daarna kun je dacht ik de achterliggende ring en keerring wegpulken. Haynes en/of onderdelenboek, maar kijk eerst op de plaatjes en praatjes in Haynes en/of het onderdelenboek.
succes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 18:52 #79707 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
ik meet 28.5mm met schuifmaat, dat is niet 11/8" zoals Ruud zegt,
maar 9/8" (dit is ongeveer 28.57mm voor 1"=25.4mm). Mijn FACOM
6-kantig 28mm gaat er niet op, 29mm wel: een ietsje te ruim,
maar dat moet lukken (30mm is dan inderdaad veel te ruim)
(denk wel dat 9/8" dop ook te krijgen is, zou me echter 29mm
aanschaffen).
<br><br>
Met luchtsleutel moet je oppassen in volgende zin:
de diameter vd 6-kantige 29mm dop
is 37.7mm, binnendiameter van flens waar moer van 28.5mm in
verzonken is, is 41.3mm.
Perslucht doppen zijn nu heel wat dikker (en dus sterker)
dan de gewone doppen.
Zou je dan met perslucht doppen willen werken, informeer eerst
naar de diameter van 29mm dop.
<br><br>
Zelf was ik van plan volgend hulpstuk te maken voor
demonteren van moer: stuk dik ijzer (bvb 6mm) met
4 gaten op de plaats vd gaten in de flens, en in midden groot gat
van +-40 of 45mm diameter, om de dop op de moer te kn zetten.
Op ijzer las ik dan lange hendel om de flens vast te kunnen houden.
Hopelijk is mijn lange hendel met 1/2" vierkant dan sterk genoeg,
anders nog langere hendel maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 19:15 #79706 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
Wauw Willy, wat een mooi en bruikbaar antwoord weer! Ik moet dus een 9/8 dop aan zien te schaffen of een 29 mm metrische. Als hulpstuk had ik zelf al een hele grote Baco op de zgn "flange" gezet. Bij mij is dat ding vierkant maar ik zie in Haynes een rond exemplaar. In dat geval is een extra hulpstuk gewenst (zoiets als wat jij had bedacht). Hopelijk kan een poelietrekkertje dan de "flange" los krijgen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 20:54 #79705 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
<i>ik meet 28.5mm met schuifmaat, dat is niet 11/8" zoals Ruud zegt, maar 9/8"</i>
Ruud bedoelt 1 1/8, wat hetzelfde is als 9/8

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 23:02 #79704 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
Precies, 1 1/8, zei ik toch. Een dop 11/8 bestaat helemaal niet. Wel leuk geprobeerd,
groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2006 23:06 #79703 door
Beantwoord door in topic dopmaat centrale moer achteras
Overigens PS: Ik zou het toch met perslucht proberen. lastige met de as is dat als je een grote hefboom gebruikt, het moeilijk is om hem te blokkeren. In feite moet je dan de naven op een of andere manier stevig vastzetten. De handrem is niet voldoende. Met een gewone halfduims ratel kun je de auto die op de handrem staat al verplaatsen. Slagmoersleutel is dan effectiever.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD