hypoidolie voor cardan

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-03-2006 08:42 #52404 door
hypoidolie voor cardan is gemaakt door
Cardanolie moet volgens opgave hypoid 90 SAE zijn (In Haynes staat: Castrol Hypoy B 90 EP). Mijn vraag is staat de aanduiding GL5 voor dezelfde eigenschappen? Ik heb hier nog een fles Shell Advance Transmission Oil SAE 80W-90 staan die voldoet aan de API GL5 norm. Kan ik die erbij gooien? In de automaterialen zaak om de hoek (Brezan) verkopen ze Millers Oils 80W90 GL5 waar specifiek HYPOID bij staat. Ik vraag mij af of het woordje hypoid niet gewoon slaat op het type vertanding dat gebruikt wordt en dat de olie dus moet voldoen aan de zware GL5 eisen. Wie brengt licht in deze duistere wereld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-03-2006 11:38 #79864 door
Beantwoord door in topic hypoidolie voor cardan
classificatie gl5 staat voor zwaarbelaste
hypoid assen/vertandingen , dit staat los van de viscositeit sae 90 , dit is de dikte van de olie.
er is geen enkel bezwaar om olie te gebruiken die aan een zware klassificatie voldoet alleen zou ik mineraal en synthetisch niet mengen.
als de keerringen van de as origineel of oud zijn zou ik kiezen voor een minerale sae90.
is de as gereviceerd en zijn de gebruikte keerringen bestand tegen de moderne toevoegingen in de moderne synthetische bak olie kan een synthetische gl5 sae90 worden gebruikt.
weet je niet of de as is gereviceerd of wat voor olie er nu in zit zou ik zelf de boel aftappen en er nieuwe minerale olie in doen , bijvoorbeeld millers sae90 , dan is het altijd goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-03-2006 18:02 #79863 door
Beantwoord door in topic hypoidolie voor cardan
Het woordje hypoïd slaat idd op de vertanding. Maar de hypoïd vertanding stelt wel ook de hoogste eisen aan de olie.<br>
Een minerale 80W90 die voldoet aan GL5 is prima om de as bij te vullen.
<p>
Hoewel het instructieboekje van de B20 Amazon het alleen over <i>bijvullen</i> van de as heeft <i>ververs</i> ik elke 40.000 km de olie in de as. As warmrijden, plastic zeil en teiltje onder de auto en dan voorzichtig de afdekkap van de as los schroeven (er is geen aftapplug). Bij het terugschroeven van de afdekkap wel een nieuwe pakking plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-03-2006 10:57 #79862 door
Beantwoord door in topic hypoidolie voor cardan
Nog iets, ik zit nu erg te twijfelen over de radiator jaloezie. Zal ik die weer monteren? Zo even op het oog scheelt dat zo 10% van het koeloppervlak. En met een B18 schijnt het toch al krap te zijn. Ik vind het alleen zo grappig ding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.