overdrive
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 13:03 #52360
door
overdrive is gemaakt door
Al veel over geschreven; het probleem met de overdrive op onze amazons. Ook ik twijvel wat het nu is in mijn geval, relais of solenoid. Hoe kan ik testen waar het euvel ligt? Waar vind ik beiden en hoe kom ik erbij?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 15:04 #80039
door
Beantwoord door in topic overdrive
pas als je omschreven hebt wat het probleem is, kunnen we er over gaan nadenken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 16:05 #80038
door
Beantwoord door in topic overdrive
Dat'ie uitvalt of niet altijd pakt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 17:00 #80037
door
Beantwoord door in topic overdrive
dikke kans dat het relais niet 100% meer is, zit (standaard) links op het schutbord, in de buurt van de motorkapkabel. Vervanging is niet duur en makkelijk zelf te doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 20:59 #80036
door
Beantwoord door in topic overdrive
Jan, ik zou eerst maar eens controleren of er genoeg olie in de versnellingsbak zit. Bij te weinig olie kan de druk wel eens wegvallen en dan valt de OD uit. Aan de rechterzijkant van de versnellingsbak zit halverwege een dikke plug. als je die losdraaid kun je daar ook (een beetje moeilijk) de olie bijvullen. Moet tot aan de rand staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2006 21:51 #80035
door
Beantwoord door in topic overdrive
+12V loopt via relaiscontact naar versnellingsbakcontact (4e versnelling) naar de solenoid op de OD.
t.g.v. slechte contacten, schuifstekkertjes etc., kan de OD gaan haperen.
Om er achter te komen of je inderdaad een electrisch probleem hebt zou je een draad direct op de solenoid kunnen aansluiten welke je vervolgens met de +12V verbindt.
LET OP !!! DOE DIT ALLEEN IN DE 4e VERSNELLING OMDAT ER ANDERS GROTE KANS OP SCHADE AAN DE OD IS !!!
t.g.v. slechte contacten, schuifstekkertjes etc., kan de OD gaan haperen.
Om er achter te komen of je inderdaad een electrisch probleem hebt zou je een draad direct op de solenoid kunnen aansluiten welke je vervolgens met de +12V verbindt.
LET OP !!! DOE DIT ALLEEN IN DE 4e VERSNELLING OMDAT ER ANDERS GROTE KANS OP SCHADE AAN DE OD IS !!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2006 09:07 #80034
door
Beantwoord door in topic overdrive
Dank voor de goede suggestie Hans. Wat zou het resultaat moeten zijn van deze test. Kan ik iets horen of zien als de solenoid goed is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2006 09:27 #80033
door
Beantwoord door in topic overdrive
De solenoid en de andere elektra van de overdrive is heel eenvoudig te testen: Zet je auto in het contact, start niet, schakel de overdrive in en zet de versnellingspook rustig vanuit de vrij in de vier. Laat de linkerdeur openstaan. Op het moment dat je de versnelling in de 4 zet, hoor je vanonder de auto een duidelijke klik als de solenoid inkomt. Het licht van het verklikkerlampje op het dashboard verandert ook iets (brandt ietsje zwakker.) Als de solenoid niet inkomt, hoor je mogelijk alleen een tikje van onder de motorkap (zelfde geluid als bij groot lichtsignaal. In dat geval werkt het relais in ieder geval wel. Deze geluiden zijn goed te horen, eventueel laat je iemand meeluisteren.
Als je niks hoort verder zoeken: mogelijkheden: defect relais, losse draad op schakelaar op de bak, kapotte solenoid. Schakelaar op de bak gaat eigenlijk nooit kapot, tenzij een lipje afbreekt of zo. Elektrische problemen zitten meestal in slechte/vuile contacten (het is een beetje een smeerboel onder de auto), verteerde of gebroken draden. Om elektra te testen hoef je dus zeker niet te gaan rijden met doorverbonden contacten. Overdrive gebruik bij 1e, 2e of 3e versnelling is overigens geen probleem (Triumph had standaard overdrive op 3 en 4, een soort 6-bak dus). Alleen de combinatie met de achteruit is fataal.
Als je overdrive, zoals je aangeeft wel in komt, werken solenoid, schakelaar en relais. En kan er hooguit sprake zijn van een slecht contact. Waarschijnlijker is dat er te weinig olie in de bak zit. Dat is de meest voorkomende oorzaak voor het niet direct inkomen of uitvallen van de overdrive, zeker onder belasting (hellinkje of zo). Inwendige slijtage (rubbers, frictie) is echter ook goed mogelijk. Als je de olie ververst en er liggen veel metaaldeeltjes onder bij het zeefje (J-type) is dat geen goed voorteken. Bij twijfel ga naar een specialist: bijvoorbeeld Nordrive in Drachten.
Als je niks hoort verder zoeken: mogelijkheden: defect relais, losse draad op schakelaar op de bak, kapotte solenoid. Schakelaar op de bak gaat eigenlijk nooit kapot, tenzij een lipje afbreekt of zo. Elektrische problemen zitten meestal in slechte/vuile contacten (het is een beetje een smeerboel onder de auto), verteerde of gebroken draden. Om elektra te testen hoef je dus zeker niet te gaan rijden met doorverbonden contacten. Overdrive gebruik bij 1e, 2e of 3e versnelling is overigens geen probleem (Triumph had standaard overdrive op 3 en 4, een soort 6-bak dus). Alleen de combinatie met de achteruit is fataal.
Als je overdrive, zoals je aangeeft wel in komt, werken solenoid, schakelaar en relais. En kan er hooguit sprake zijn van een slecht contact. Waarschijnlijker is dat er te weinig olie in de bak zit. Dat is de meest voorkomende oorzaak voor het niet direct inkomen of uitvallen van de overdrive, zeker onder belasting (hellinkje of zo). Inwendige slijtage (rubbers, frictie) is echter ook goed mogelijk. Als je de olie ververst en er liggen veel metaaldeeltjes onder bij het zeefje (J-type) is dat geen goed voorteken. Bij twijfel ga naar een specialist: bijvoorbeeld Nordrive in Drachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2006 10:27 #80032
door
Beantwoord door in topic overdrive
Hallo Jacq,
Ik vul de versnellingbak bij met een oliespuit die ik verleng met een oude benzine slang .Ik heb de spuit dan boven de motor en de slang voer ik dan zo naar beneden naar het bijvul gat.Als het er uitloopt dan schroef ik hem dicht en laat de wagen dan op de assteunen even lopen in de overdrive ,zodat hij de olie van de versnelling naar de overdrive loopt.Dan vul ik de versnelling bak weer bij tot het er weer overloopt, en dan herhaal ik het vorige.Hartelijk groeten en succes.
Leen
Ik vul de versnellingbak bij met een oliespuit die ik verleng met een oude benzine slang .Ik heb de spuit dan boven de motor en de slang voer ik dan zo naar beneden naar het bijvul gat.Als het er uitloopt dan schroef ik hem dicht en laat de wagen dan op de assteunen even lopen in de overdrive ,zodat hij de olie van de versnelling naar de overdrive loopt.Dan vul ik de versnelling bak weer bij tot het er weer overloopt, en dan herhaal ik het vorige.Hartelijk groeten en succes.
Leen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-04-2006 23:19 #80031
door
Beantwoord door in topic overdrive
Jan, laat svp in een aparte draad weten wat er nu echt aan de hand was.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.