huilende koppeling amazon

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 22:35 #52330 door
huilende koppeling amazon is gemaakt door
Hallo
Mijn ama uit 1961 geeft bij het schakelen
naar de juiste versnelling een soort huilend geluid. Al naar gelang je de koppeling trager laat opkomen, hoor je dit geluid langer. Het is vaak bij het wegrijden, nadat hij een tijdje heeft stilgestaan. Na een tijdje is het weg en schakelt hij zonder te 'huilen'.

Weten jullie wat dit kan zijn en of het kwaad kan? Is het een druklager? Herkenbaar bij iemand? Alvast bedankt voor de reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 22:50 #80204 door
Beantwoord door in topic huilende koppeling amazon
Klinkt inderdaad heel erg als een kapot druklager!
Het lager draait alleen als er gekoppeld word.
Het feit dat het na een tijdje weg is zou misschien kunnen komen door temperatuurverschillen. Voor zover ik weet kan je hier best nog wel een tijdje mee doorrijden. Het geluid zal wel steeds erger worden waarschijnlijk. Als je gaat sleutelen is het slim om de gelegenheid aan te grijpen om meteen de hele drukgroep te vernieuwen. De versnellingsbak moet er wel af....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-04-2006 23:41 #80203 door
Beantwoord door in topic huilende koppeling amazon
Dat is je druklager,is niet erg afgezien van het geluid.
Zoals Han al zegt ,als je het gaat vervangen gelijk platen vervangen en vergeet je toplager ook niet (waar prisas van bak mee in de motor rust)
De economische oplossing staat hier onder.
Je zou nog kunnen proberen om er kruipolie op te spuiten(spuitbus met lange tuut) (langs het rubber van je onderste koppelings cilinder (weet niet hoe overbrenging is bij kabelgeschakelde uitvoering neem aan het zelfde principe) ,maar je hebt kans dat je koppelingsplaten dan even gaat slippen om dat die ook wat olie voor zijn kiezen krijgt.
Dat is weer weg te krijgen door even met slippende koppeling te blijven rijden (de olie verbrand dan snel genoeg)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-04-2006 09:39 #80202 door
Beantwoord door in topic huilende koppeling amazon
Denk ook zeker dat het het druklager is. Onlangs nog iemand op de brug gehad die ook met een zeg maar luidkeels schreeuwend druklager binnenkwam. Bij dit geval waren ook de koppelingsplaten aan vervanging toe. Is vaak ook wel logisch omdat ze er even lang inzitten meestal. Is overigens niet zo'n moeilijk klus. Als je een beetje kunt sleutelen dan kun dit heel goed zelf vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-04-2006 13:39 #80201 door
Beantwoord door in topic huilende koppeling amazon
Hallo Jasper,
Er zijn inderdaad 2 mogelijkheden, druklager of priseas toplager.
In jouw geval lijkt mij bij je omschrijving het toplager de boosdoener. Wanneer het het druklager is, zal dit lawaai maken zodra de koppeling wordt ingedrukt, want dan gaat het lager werken. Het toplager gaat pas draaien wanneer je de koppeling bij ingeschakelde versnelling laat opkomen. Dan ontstaat er tijdens de slipfase een ongelijke snelheid van priseas en vliegwiel en ontstaat bij een slecht lager een piepend geluid. Dus als Je de koppeling gedeeltelijk indrukt, zover dat de koppeling niet vrijkomt en er ontatsaat dan geluid, dan is het waarschijnlijk het drulager. Heel erg belangrijk is het verschil echter niet, want wanneer bij demontage van het druklager zou blijken dat dit slecht is, is het zoals gezegd, aan te bevelen het toplager te controleren en event. te vervangen.
Succes H.v.Roekel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-04-2006 12:51 #80200 door
Beantwoord door in topic huilende koppeling amazon
Hoi Jasper, nou dit heb ik dus ook! alleen slecht te voorspellen wanneer het geluid er is. ik heb de indruk dat het weer ook van invloed is. Nu het buiten weer warmer en droger is heb ik het idee dat ik het minder vaak heb. ik heb het inmiddels al wel anderhalf jaar dus ongeveer 12.000 km. heb er ook wel eens aandacht voor gevraagd in de garage maar dan was het lawaai er niet, en kon ik het w.s. ook niet goed uitleggen. Mijn Ama uit 1965 rijdt overigens perfect, alleen dus af en toe een huilende koppeling (overigens nooit bij het schakelen naar de 1e Het geluid zit meestal van 2e naar de 3e versnelling. Wie heeft voor mij nog raad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.