restauratie overdrive

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-04-2006 22:39 #52311 door
restauratie overdrive is gemaakt door
Ik ben momenteel ook bezig om een o.d. (D-type)te restaureren. Gekocht met de wetenschap dat het ding niet meer werkte heb ik eerst maar eens de olie eruit laten lopen. Deze was mooi schoon, alleen er zat veel te weinig in. Ik kreeg dus moed, misschien toch enkel een zaak van bijvullen.....
Na verder demontage viel deze droom echter al spoedig in duigen. Alle lagers van de satelliet wielen waren verdwenen en hier en daar behoorlijke sporen van koudlassen. De buitenkant van de tandwielen hadden ook een mooie knoei gehad maar daar lopen ze toch niet op en zijn met een klein zoetvijltje nog wel in een redelijke staat te brengen. De asjes van de satellieten waren door het vastlopen van de lagers dusdanig beschadigd dat deze ook rijp voor de oud ijzerbak zijn. Ze hebben een tijdje met de tandwielen meegedraaid, de borgpennetjes waren afgebroken, waardoor twee van de drie gaten in het huis van de satellieten uitgelubberd waren.
Einde oefening derhalve voor het satelliet verhaal. Een paar slagen in het rond gebeld voor een andere maar deze zijn even duur als een hele o.d. Het zonnewiel mankeerd niets aan.
Vervolgens met een handige vriend overleg gehad en we (hij) gaan nu proberen om de tandwielen iets uit te draaien, de gaten in het huis iets uitboren en drie nieuwe asjes maken en wel zo dat we ipv engelse naaldlagers (duur!)nu metrische maten kunnen toepassen.
De koppelingsplaat was tot op de klinknagels versleten zodat deze ook vernieuwd dient te worden. Op zich kun je de voeringen vrij gemakkelijk vervangen, alleen je kunt het nergens los krijgen.
Alle lagers worden vernieuwd en een nieuwe pakkingset komt erin.
De versnellingsbak bleek een M40 behuizing te hebben zodat we daar een nieuwe vulplug bij maken.
De korte aandrijfas heb ik voorzien van nieuwe kruiskoppelingen, een zat iets vast.
De asdelen waren zo in elkaar geschoven dat de kruiskoppelingen niet in elkaars verlengde lagen. Ik weet niet of dit de oorzaak was van het vastlopen van de o.d. of dat ie zomaar wat inelkaar geschoven is na demontage?
Over hoe dit allemaal gaat aflopen lees je in deel twee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-04-2006 22:42 #80286 door
Beantwoord door in topic restauratie overdrive
Leuk verhaal voor in het VCM? Dit soort verhalen zijn altijd welkom, nietwaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-04-2006 20:40 #80285 door
Beantwoord door in topic restauratie overdrive
Ik zal wel enkele foto's van het geheel, van voor en na het draaiwerk, maken en dan met het verhaal naar de redaktie mailen. Dat maakt het ook wat inzichtelijker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.