velgen verbreden katterug

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 08:39 #52299 door
velgen verbreden katterug is gemaakt door
na alle discussies gelezen te hebben op het forum toch nog even een vraag:
wat is de ideale maat voor een katterug ('64) als ik de originele velgen breder wil hebben d.m.v. een nieuwe velg met het oude hart?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 12:24 #80340 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
Volvo ging zelf niet verder dan 5,5j (eigenlijk voor de Amazon), gezien de constructie van de vooras van de kattenrug (fusees), zou ik niet breder gaan dan dat, zeker als je een redelijk aantal kilometers per jaar rijdt. De krachten op de fusees, die (geen kogelgewrichten hebben)worden anders wel erg groot. Bredere velgen leiden toch al tot snellere slijtage van alle bussen in de fusees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 13:14 #80339 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
Ruud,

wat is de bandenmaat die bij 5,5J hoort en wat is de juiste ET-waarde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 13:31 #80338 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
de standaard 165x15 doet het goed op een 5,5 velg maar staat wat minder stoer, een 185/70x15 is een uitstekende maat en eventueel een 195/65x15, maar die vind ik persoonlijk iets te breed; de ET/offset waarde is afhankelijk van de ruimte in de wielkast en indertijd kon je waarden krijgen tussen de 25 en 5 mm, de laatste geeft de meeste spoorverbreding

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 13:39 #80337 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
De ET-waarde weet ik niet, maar Volvo leverde ook drie verschillende versies van deze velg (zie ook boek Volvo P120, van Dieter Günther, met verschillende ET-waarden. De meest begeerde was en is de Kronprinz-velg, die de grootste spoorverbreding biedt, maar ook (bij races e.d.) kon leiden tot afbreken van steekassen, direct achter de remtrommel(foto's in boek Günther). Verder waren er ook nog varianten met en zonder ribbel voor tubelessbanden.
Vroeger werden zowel 165-15 als 185/70-15 op deze velgen gemonteerd. Tegenwoordig is de zeer betaalbare maat 195/65-15 zeer gangbaar, heeft nagenoeg zelfde afrollengte als voornoemde banden. Is voor een kattenrug wel aan de forse kant. 185/70 is alleen als (dure) oldtimerband te koop, o.a. Vredestein.

Informeer voor de ET-waarde eventueel bij Veteran Car of Nordicar die nieuwe velgen met oude harten leveren.
Duurder alternatief: minilite lichtmetalen 5,5 J velgen, o.a. te koop bij Scandcar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 19:51 #80336 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
Als je ze laat verbreden, laat het dan goed doen; oftewel zowel naar binnen als naar buiten verbreden. Goedkopere adresjes doen 't nog wel eens alleen naar buiten, en dat rijdt dus echt niet is mijn ervaring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-05-2006 23:32 #80335 door
Beantwoord door in topic velgen verbreden katterug
nog even over de ET: de standaardvelg voor de Amazon/PV heeft een ET van 25 mm. Indertijd was er leverbaar: Kronprinz 6136B/ET 15 mm; Kronprinz 6134B/ET 5 mm; Lemmerz 1538-1/ET 15 mm; Lemmerz 1539-2/ET 15 mm; Volvo 613014/ET 10 mm; de velg met 5 mm ET geeft dus de meeste spoorverbreding; een 185/70-15 Vredestein kostte mij 95€

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.