versnellingsbak wil niet in achteruit

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 18:26 #52282 door
Best Forum,

Vandaag bij Dries Bakkenes eindelijk mijn M41 + D type overdrive gemonteerd. Alles werkt met uitzondering van de achteruit.
Met geen mogelijkheid is de achteruit in te schakelen. De overige versnellingen schakelen als een warm mes door de boter en pakken goed op en ook de OD doet goed zijn werk. Deze OD heeft een schakelaar op de deksel van de bak. De koppelingsplaten zijn ca. 20.000 km geleden vervangen. De versnellingsbak en OD zijn niet gereviseerd.
Wie het weet mag het zeggen. Groet André

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 19:13 #80422 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Als de motor niet loopt maakt dat verschil? Zit de pook wellicht niet goed erin? Moer scheef gedraaid?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 19:18 #80421 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Nee marcel, maakt geen verschil. de pook zit er goed in en ook de moer zit recht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 19:45 #80420 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Ik heb precies hetzelfde probleem gehad.

Draai de grote moer (van de pook) eens een slag of twee losser en trek de pook een beetje omhoog. Bij mij ging hij toen wel in de achteruit.

Ik heb op de "nieuwe" bak de oude pook gebruikt omdat die er beter uitziet. Waarschijnlijk is deze toch ietsjes langer aan de onderkant (2mm volgens meting) en bleef daardoor haken. Ik heb de moer nu niet meer hartstikke vastgedraaid en alles gaat nu zoals het hoort.

Succes met de poging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 20:56 #80419 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Jammer niet gelukt Jacq, ik heb inmiddels diverse pogingen ondernomen. Het lijkt erop dat er van binnen een blokkade is. Bij het laten opkomen van de koppeling krijg je wel het zgn tandenpoetsen maar hij grijpt hem net niet. Zou het misschien de schakelaar boven op de deksel kunnen zijn die de vork van de achteruit blokkeert. Om dat te kunnen checken moet alles er weer onderuit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 22:25 #80418 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Jammer dat je bak niet even heb geprobeerd voordat hij eronder ging. Toch heb ik het gevoel dat op een of andere manier de pook niet ver genoeg opzij kan. Jammer dat de helke boel dan weer los moet. Soms zit het mee, soms zit het tegen. succes.laat horen svp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 22:59 #80417 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Als je wilt controleren of het aan de schakelaar ligt, kun je misschien met een steeksleutel de schakelaar lossen en verder met wat friemelwerk ver genoeg losdraaien om te proberen. Ik weet niet of je er zo tussendoor kunt met een sleutel, ik ben niet onder de auto gaan kijken.
Het is maar een idee.
Probeer anders toch de pook nog eens een cm omhoog te trekken en dan te schakelen, misschien was het net niet genoeg speling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2006 23:18 #80416 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Ik had vandaag hetzelfde probleem-wou niet in achteruit- Ik heb daar niet eerder last van gehad. Verder schakeld de bak goed....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2006 12:32 #80415 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
Klinkt alsof het asje waar de selector aan vast zit, niet lekker kan bewegen. Wellicht is het palletje met kogeltje+veer een beetje uitgelubberd oid. Daarnaast kan er natuurlijk ook gewoon een synchromesh kapot gelopen zijn waardoor het niet meer in elkaar klikt. De boel los halen dus vrees ik... <br>
Ben Flierman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-05-2006 20:27 #80414 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak wil niet in achteruit
ander deksel proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.