trilling door kanteling achteras?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2006 23:18 #52272
door
trilling door kanteling achteras? is gemaakt door
Na het vervangen van het middenlagerrubber (was helemaal weggerot) van de aandrijfas ging mijn altijd-zo-fijn-rijdende 142 uit 1968 ontzettend trillen bij alle snelheden. Na lang zoeken (kruisstuk vervangen, rubber nogmaals plaatsen) bleek dat het achterste deel van de aandrijfas krom was! (???) Geen wonder dat het rubber aan gort gedraaid was! Na dit deel van de aandrijfas vervangen te hebben is het getril deels verdwenen; hij trilt alleen nog bij ca. 50-65 km/u. Ook hoor ik bij gasgeven vrij laag in toeren in de 4 een schuddend/grommend bijgeluidje achter. Daarnaast hoor ik hem af en toe bonken als ik 120-130 rijdt. Verder hoor ik wel eens een bonkend geluid bij van voren naar achteren rijden.
Mijn vraag is of dat trillen kan komen door versleten draagarmrubbers, die teveel kanteling van de achteras toelaten. Als de auto opgekrikt wordt bij de achterste kriktpunten, is te zien dat het diff niet in lijn staat met de aandrijfas. Na starten en gas geven (wielen van de grond) zie je de achteras behoorlijk kantelen (wel een cm of 2). Hierbij komt de aandrijfas beter in lijn. Nu heb ik gezien dat de rubbers van de steunarmen niet helemaal rond zijn, maar platte vlakken hebben. Het lijkt er dus op dat het bewust zo gemaakt is om de as te laten kantelen. Hoeveel mag de as kantelen? Zal de as wellicht in een gunstiger positie komen te staan door het inveren als de wielen van de auto op de grond laat zakken?
Ik heb geprobeerd het probleem zo goed mogelijk te omschrijven. Hopelijk kan iemand me helpen de oorzaak te vinden. Alvast bedankt voor het meedenken!
Mijn vraag is of dat trillen kan komen door versleten draagarmrubbers, die teveel kanteling van de achteras toelaten. Als de auto opgekrikt wordt bij de achterste kriktpunten, is te zien dat het diff niet in lijn staat met de aandrijfas. Na starten en gas geven (wielen van de grond) zie je de achteras behoorlijk kantelen (wel een cm of 2). Hierbij komt de aandrijfas beter in lijn. Nu heb ik gezien dat de rubbers van de steunarmen niet helemaal rond zijn, maar platte vlakken hebben. Het lijkt er dus op dat het bewust zo gemaakt is om de as te laten kantelen. Hoeveel mag de as kantelen? Zal de as wellicht in een gunstiger positie komen te staan door het inveren als de wielen van de auto op de grond laat zakken?
Ik heb geprobeerd het probleem zo goed mogelijk te omschrijven. Hopelijk kan iemand me helpen de oorzaak te vinden. Alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2006 19:21 #80481
door
Beantwoord door in topic trilling door kanteling achteras?
Hallo Jesse, Heb je bij het monteren van de twee delen van de aandrijfas goed gelet op de stand van de twee kruiskoppeleingen t.o.v. elkaar, deze moeten zodanig t.o.v. elkaar staan dat de ogen van het schuifstuk en de ogen van de koppeling aan het einde van de as van het andere schuifstukdeel gelijk staan, waardoor de koppelingen in feite een kwartslag t.o.v. elkaar gedraaid staan. Wanneer dit niet goed staat heb je gegarandeerd trilling in de aandrijving.
Succes H.v.Roekel
Succes H.v.Roekel
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2006 20:39 #80480
door
Dank voor je reactie HvR. Goed punt, maar ik heb bij montage van de aandrijfas inderdaad op de juiste stand van de koppelingen gelet.
Maar naast het trillen: mijn sleutelmaatje en ik vinden eigenlijk gewoon die achteras erg veel kantelen. Klopt het dat die vlakke kanten aan voor- en achterzijde van het draagarmrubber ervoor zorgen dat die as kan kantelen? Zo ja, hoeveel mag de verdraaiing zijn? Wij konden duidelijk zien dat de arm ca. 1,5 cm naar voren bewoog in het rubber tijdens het gasgeven met wielen van de grond. Zodoende kantelde tevens het diff aan de voorzijde ong. 1 cm omhoog.
Maar naast het trillen: mijn sleutelmaatje en ik vinden eigenlijk gewoon die achteras erg veel kantelen. Klopt het dat die vlakke kanten aan voor- en achterzijde van het draagarmrubber ervoor zorgen dat die as kan kantelen? Zo ja, hoeveel mag de verdraaiing zijn? Wij konden duidelijk zien dat de arm ca. 1,5 cm naar voren bewoog in het rubber tijdens het gasgeven met wielen van de grond. Zodoende kantelde tevens het diff aan de voorzijde ong. 1 cm omhoog.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2006 09:10 #80479
door
Ik zou er toch voor kiezen eerst eens een controle te doen met de wagen op assteunen ipv los van de grond. Nu zit je te kijken naar een situatie (wielen los) die in de praktijk niet voorkomt. En dan nog, als de banden grip hebben zullen die de as naar voren willen laten kantelen en ook dat kun je zo niet zien. Ik denk dat je beter kunt beginnen met de as uit te laten balanceren.<br><br>Groetjes,<br>Jan