overdrive
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 22:01 #52216
door
overdrive is gemaakt door
Beste mensen, Heeft iemand een foto van een overdrivelampje op het dashboard? Waar kan je deze lamojes krijgen?
In een schema van "Willy" op dit forum staat een schema met 2 lampjes voor de overdrive; een rode en een groene, een voor de overdrive, de ander voor inschakeling acteruit. Is dit origineel?
Groeten, ad
In een schema van "Willy" op dit forum staat een schema met 2 lampjes voor de overdrive; een rode en een groene, een voor de overdrive, de ander voor inschakeling acteruit. Is dit origineel?
Groeten, ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 22:17 #80726
door
Beantwoord door in topic overdrive
ik heb wel een foto van het overdrivelampje, het groene lampje is wellicht het waarschuwingslampje voor handrem bij de bouwjaren '78/79? ksphoa@interestate.nl
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2006 22:43 #80725
door
Volgens dit schema is het extra lampje voor de achteruit, een overdrive mag nooit aan staan in de achteruit, vandaar een extra waarschuwings lampje?
De overdrive mag alleen in de 4 aan staan. Boven de M41 zijn 2 aansluitingen, moet je deze in serie schakelen voor de solenoid?
De overdrive mag alleen in de 4 aan staan. Boven de M41 zijn 2 aansluitingen, moet je deze in serie schakelen voor de solenoid?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2006 09:08 #80724
door
De schakelaar op de bak moet in serie met de solenoide. Dan kun je hem alleen in de 4 gebruiken. Een rood lampje is niet origineel. Op een amerikaanse site heb ik eens een schakeling gezien waarbij het lampje van de richtingaanwijzer werd gebruikt voor de od, maar ook bleef werken voor de raw zelf. Schema heb ik niet meer, maar ik dacht dat het vclassics.com was.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2006 10:47 #80723
door
ik nam het rentmeesterschap van mijn Amazon over in 1981 nadat de eerste eigenaar was overleden, ook in vele jaren daarna is de wagen onderhouden door dezelfde monteurs die de wagen nieuw gekend hebben. Zij hebben nooit iets veranderd aan het lampje, dus moet het origineel zijn voor in ieder geval bouwjaar 1962. Ook op jongere auto's heb ik een identiek lampje gezien.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 00:59 #80722
door
Een OD-lampje, indien origineel uitgevoerd, zoals bij de 123GT (1967) licht rood op als de stuurkolom-handle bediend wordt en daarmee het OD-relais, dat links tegen binnenschermbalk zit naast bijv het grootlichtrelais, bekrachtigd wordt via de massaschakelaar op het versnellingsbakdeksel die alleen massa mag maken bij inschakelen van de 4e versnelling.
Het relais stuurt dan de hoofdstroom naar de solenoide die de OD-koppeling tot stand brengt. Eea staat met schema's goed beschreven in de Volvo werkplaatshandleidingen (groene manuals) nrs 3 (elektriciteit) en 4 (aandrijflijn) van 120/130 serie
Het relais stuurt dan de hoofdstroom naar de solenoide die de OD-koppeling tot stand brengt. Eea staat met schema's goed beschreven in de Volvo werkplaatshandleidingen (groene manuals) nrs 3 (elektriciteit) en 4 (aandrijflijn) van 120/130 serie
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 17:07 #80721
door
Rood mag dan origineel zijn, maar voor mij betekend rood een waarschuwing dat iets niet in orde is (tijdens het rijden). Ik heb rood voor de handrem en groen voor de overdrive. Als je zeker wilt zijn dat de OD niet ingeschakeld is als je in z'n achteruit schakelt, moet je gewoon een OD-afvalschakeling maken. Het schema heeft in het clubblad gestaan en is ook elders op dit forum besproken : inschakelen OD gaat op de bekende manier, uitschakelen door de versnellingspook uit z'n 4 te halen ..... Dan is de OD dus altijd uitgeschakeld zodra je uit z;n 4 gaat. Terug van 4+OD naar 4 gaat idem : even ontkoppellen, pook naar vrijstand en terug in z'n 4. Even wennen, maar werkt perfect !
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2006 17:19 #80720
door
Naar aanleiding hiervan mijn vraag: als je in bijv. de 3e versnelling rijdt met de OD-schakelaar ingeschakeld, is natuurlijk de overdrive uitgeschakeld. Maar brandt het lampje dan wel of niet? Bij mij wel, en daar werd iemand een keer erg zenuwachtig van, omdat die dacht dat je dus de OD zo ook in de achteruit kon inschakelen. Ik vind het juist wel handig als het lampje wel brandt, want dan kan ik zien of ik bijv. bij parkeren de schakelaar niet per ongeluk een zwiep heb gegeven, maar hoe hoort het van oorsprong nu eigenlijk?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2006 16:48 #80719
door
ik heb ooit eens een week met de overdrive ingeschakeld gereden, dus in alle versnellingen (waarschuwingslampje was kapot) en dit heeft geen enkel probleem opgeleverd