trillen/slippen in 1e versnelling

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 11:01 #52140 door
De laatste tijd komt het voor bij mijn Volvo 144 uit 1971 dat er tijdens het optrekken in de 1e versnelling een trilling ontstaat, het lijkt te komen bij het cardan/differentieel vandaan. Wat kan dit zijn? <br>
De kruiskoppelingen zijn net vervangen, de cardanas vervangen en ervoor was het niet zo. <br>
Zou het ook de koppeling kunnen zijn die slipt? Sowieso is die niet helemaal jovel meer, aangezien hij af en toe tanden poetst als hij in zn R wordt gezet. <br><br>

Wie helpt me uit de zorgen? mvg Sander

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 11:02 #81089 door
Beantwoord door in topic trillen/slippen in 1e versnelling
Oja, vergeten te zeggen: <br>
De hele auto trilt gezellig mee, het duurt ongeveer twee seconden en naarmate ik een stuk heb gereden is het weg. Rara...?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 15:13 #81088 door
Als je het alleen hebt als de auto een tijdje heeft stil gestaan ,lijkt het me dat er olie op je koppelingsplaten lekt.
Die verbrand vanzelf na een tijdje rijden.
Hangt er na stilstand een druppeltje olie aan je versnellingsbak? Zo ja ,dan is er een keerringetje aan vervanging toe (of je moet wat 20w50 gaan gebruiken als je dat er nog niet in hebt zitten)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 15:40 #81087 door
Voor zover ik weet lekt er geen olie... maar ik zal er eens op letten. En 20w50 gebruik ik al. <br>
Ik heb m wel altijd op de parkeerplaats in zn 2 staan, zonder handrem. Voortaan eens in zn vrij laten staan of maakt dat niets uit?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 17:38 #81086 door
Als je een lekke krukaskeering hebt, lekt de olie aan de voorkant van het vliegwiel weg. De koppelingsplaat zit aan de achterkant. Olielekkage is dus geen optie. <br>Ik gok dat het contactoppervlak van het vliegwiel misschien een beetje krom is waardoor je een beetje het trillende effect krijgt. Op zich niet heel ernstig, maar vooraal hinderlijk. Als het echter echt 2 sec aanhoudt, dan zal de plaat ook wel een beetje slippen, en zal hij wel een beetje versleten zijn.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-06-2006 23:13 #81085 door
Vandaag was het minder dan normaal... als ik voorzichtig de koppeling op laat komen is het zelfs weg... vreemd. In ieder geval bedankt voor de reacties, ik houd het in de gaten. Sander

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2006 19:51 #81084 door
Hier had ik ook last van; bij het wegrijden tot +/- 15km trillen sidderen.
Ik dacht in eerste instantie ook aan het slippende koppelingsplaat.
Mijn garage bedrijf waar ik altijd kom met het modene spul adviseerde om het bak rubber eens te vervangen.
Dit gedaan en het het probleem was weg.
Overigens zei mijn garage bedrijf dart als het een lekkende keering is in de koppeling; dan moet na +/- 50km rijden het slippen ook minder/weg zijn.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD