koppeling werkt niet goed
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2006 16:36 #52051
door
koppeling werkt niet goed is gemaakt door
De koppeling van mijn 68'er 142 met b20 (kabelbediend) werkt sinds vandaag niet goed meer. In stilstand krijg ik heel vaak met draaiende motor de versnelling niet ingeschakeld. Met stilstaande motor wel, dus het ligt m.i. niet aan de versnellingsbak. Af en toe ontkoppelt ie wel gewoon goed met een schurend geluid tijdens het weer aangrijpen, maar het merendeel van de tijd doet ie niks.
Ik heb gewoon druk achter het pedaal, dus het lijkt me niet dat het de drukgroep is. Waar kan dit probleem wel aan liggen? Lagertje o.i.d.? Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb gewoon druk achter het pedaal, dus het lijkt me niet dat het de drukgroep is. Waar kan dit probleem wel aan liggen? Lagertje o.i.d.? Alvast bedankt voor het meedenken!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2006 19:03 #81577
door
Beantwoord door in topic koppeling werkt niet goed
Vermoedelijk is je koppelingsplaat versleten. misschien kun je vervanging nog heel even uitstellen door de kabel iets strakker te zetten, maar vervangen zal onvermijdelijk zijn. En als hij toch uitligt, het druklager (zit bij de koppelingsset) gewoon ook vervangen.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2006 20:33 #81576
door
Dank voor je reactie Ruud. Als de koppeling het een tijdje wel goed doet, dan koppelt ie gewoon in het midden van de pedaalslag en kan ik eigenlijk moeiteloos alle versnellingen inleggen hoewel met wat kraakjes/schurend geluid. Dit hoor ik overigens allen bij vanuit stilstand wegrijden. Daarna hoor ik het niet meer vanwege het motorgeluid. Maar als de plaat versleten zou zijn zou ik toch continu heel moeilijk moeten kunnen schakelen naar elke versnelling? Misschien heb ik het probleem niet helemaal goed omschreven?
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2006 21:55 #81575
door
Versleten koppelingsplaat merk je door hem bij 40km/h in z'n 4 te zetten en vol gas tegeven ,loopt je toeren tal op maar snelheid niet evenredig zijn het je platen.
Jouw probleem klinkt meer als: ik krijg hem niet goed ontkoppeld ,zou dus je kabel eens bekijken of je die kan spannen.(zou goed door de hodere temparatuur van de laatste tijd wat langer geworden kunnen zijn...)
Jouw probleem klinkt meer als: ik krijg hem niet goed ontkoppeld ,zou dus je kabel eens bekijken of je die kan spannen.(zou goed door de hodere temparatuur van de laatste tijd wat langer geworden kunnen zijn...)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-07-2006 21:25 #81574
door
Het kan slijtage van de kabel zijn,maar het is ook mogelijk dat de koppelingsgaffel is uitgescheurd.Dit kwam vaak voor bij de eerste types b20.Later werd er een steviger gaffel gebruikt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-07-2006 23:34 #81573
door
Misschien heeft de kabel zoveel ruimte dat de knobbel de ene keer in het gat van de gaffel zit(waar hij hoort) en niet vrij komt en de andere keer in de gleuf van de gaffel zit, waardoor hij wel vrij komt.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2006 09:06 #81572
door
De gaffel is niet gescheurd en de plaat niet versleten (hij ontkoppelt juist niet goed, als de plaat versleten is zou ie niet goed moeten koppelen). Ik heb het met een goeroe besproken en die denkt dat de spiebaan waat de koppelingsplaat overheen beweegt misschien stroef geworden is. Misschien niet vet genoeg, of de spiebaan is beschadigd. Ik kan het helaas nu even niet checken, want mijn sleutelmaatje -met brug, e.d.- is op vakantie. Gelukkig heb ik nu even de combi van mijn schoonouders te leen: heerlijke auto!