versnellingsbak demonteren

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 16:28 #52018 door
versnellingsbak demonteren is gemaakt door
Hallo,

Ik wil mijn versnellingsbak incl. vliegwielhuis demonteren en heb inmiddels alles losgehaald en ondersteund met een krik. Als ik de krik nu laat zakken zakt alles echter netjes mee, ik heb het vermoeden dat het geheel nog tussen de propellor-as en het motorblok geklemd zit? Is het mogelijk om de as eerst te laten zakken en wat is hier de beste methode voor?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 16:53 #81763 door
Beantwoord door in topic versnellingsbak demonteren
Zag toevallig op de website van BasV een technisch verhaal (PDF) over het demonteren van een versnellingsbak, met foto's en uitleg, misschien helpt het je verder:

weblog

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 18:04 #81762 door
De prise-as van de versnellingsbak steekt een stuk voorbij de rand van het vliegwielhuis de krukas in (toplager). Waarschijnlijk hangt het geheel daarop als je het spul laat zakken. Je kunt het best de achterzijde van de bak stukje bij beetje laten zakken en steeds een stukje naar achteren trekken. Het schutbord lijkt daarbij in de weg te zitten, maar uiteindelijk moet je de bak onder de auto uit krijgen. Dit is overigens een klusje dat je bij voorkeur met hulp kunt doen...

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 22:05 #81761 door
Het probleem is om meer precies te zijn dat de versnellingsbak helemaal niet zakt, hij lijkt klem te zitten. Ik dacht dat het losmaken van de as-flens bij de versnellingsbak voldoende zou zijn om het geheel te laten zakken maar het blok kantelt achterover als ik de krik laat zakken en de as zakt mee. Ik denk dus dat ik de as er ook tussen uit moet zien te halen?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2006 22:35 #81760 door
Als je met de as, de aandrijf as bedoeld. deze moet geheel onder de auto vandaan.
Als de baksteun eronder vandaan is kun je de bak er achter vandaan trekken. Als dit niet lukt of de motor iets uit de motorsteunen lossen of de kachelradiateurslang los koppelen.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 01:59 #81759 door
let op dat bij het "laten zakken/kantelen" van het blok (en de bak) de motor aan de schutbordkant niet je remleidingen/remlichtschakelaar in het verdeelblokje laat vernielen... houten blokje ertussen o.i.d.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 08:43 #81758 door
Misschien te overvloede, maar ALLES los gemaakt, dus ook kilometertellerkabel en de pook uit de auto gehaald?

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 11:59 #81757 door
Ja alles is los, kilometertellerkabel, acheruitrijlichtschakelaardraad (mooi woord), massakabel, startmotor, koppelingskabel en hulpcylinder, vliegwielhuis bouten en de 4 bouten van de aandrijfas-flens. Na alle reacties is mijn vraag tot hoever ik moet gaan met de demontage van de aandrijfas om de versnellingsbak onder de auto vandaan te krijgen. Ik had natuurlijk gehoopt dat het losmaken van de voorste flens voldoende was om de as een beetje te laten zakken. Omdat ik in alle informatie (Haynes, manuals, internet) alleen informatie zie als "maak de as los" dacht ik iets simpels over het hoofd te zien maar ik krijg nu het vermoeden dat er
toch wat meer sleutelwerk aan de as nodig is om het geheel los te krijgen ;-). Aangezien alles aan de Amazone door een vorige eigenaar is "vastgekit" of vast geroest is ben ik altijd een beetje voorzichting met het gebruiken van geweld ;-)

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 16:29 #81756 door
Let er bij het kantelen van het blok op dat je uitlaat ook voldoende speling heeft anders loop je de kans dat je spruitstuk scheurt.....De hele aandrijfas moet er dus uit...succes!

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2006 17:05 #81755 door
aandrijfas heeft een variable lengte, hij veert een beetje in tussen de twee delen. Gewoon aandrijas vastpakken (zodat de aandrijfas in de lengte ziet) en dan naar je toe trekken zodat de flens losschiet uit de andere flens. (bak of cardan. 't is maar waar naar je kijkt.)
Montage in omgekeerde volgorde.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD