Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2006 01:08 #51947 door Vincent Kroese (GAST)
Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Hoewel er op dit forum al behoorlijk veel geschreven is over de banden voor de Amazon, kwam ik bij het vervangen ervan toch weer voor enkele verassingen te staan. Daarom hierbij nog wat algemene informatie en enkele tips, van een leek overigens die na 4 nieuwe banden in 3 weken toch al weer wat wijzer geworden is... Het onderstaande is gebaseerd op persoonlijke ervaringen en ik kan dus niet instaan voor eventuele foutjes en kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die dit heel anders ervaren, maar dat terzijde. Verder gaat dit vooral over de open velgen.

- De eerste keuze die je moet maken zijn uiteraard het merk banden wat je wilt hebben. Hoewel de maat van de Amazon banden behoorlijk afwijkt van de norm van tegenwoordig zijn er nog altijd redelijk wat merken die de bekende 165 15 86T banden maken die op onze standaard niet-verbrede velgen passen. Over de verschillende merken is al veel geschreven, maar feit is dat het toch ook persoonlijke voorkeuren blijven. Wat een goede bandenboer je wel zou moeten kunnen vertellen is welke merken/typen banden luidruchtiger zijn of juist minder lawaai maken.
Enkele merken die nog steeds banden maken in de genoemde maat zijn Gislaved, Vredenstein, Continental en Toyo. Vredenstein maakt overigens ook nog een speciale 'classic' band en met Gislaved hou je het in ieder geval Zweeds (de naam teminste, inmiddels is dat gewoon Continental).

- Na het bestellen van de juiste banden bij de bandenboer kom je voor de volgende keuze te staan: ga je voor Tubeless of ga je voor binnenbanden? Deze keuze dien je al van te voren te maken, want (zo blijkt uit ervaring), de gemiddelde bandenboer is niet meer zo gewend aan oldtimers en heeft zowel binnenbanden als de nodige ventielen voor Tubeless banden niet meer altijd op voorraad.
Beide oplossingen hebben overigens voor- en nadelen. Hoewel tegenwoordig tubeless het meest logische lijkt hebben binnenbanden ook wel voordelen. Vaak zit er veel roest in velgen en kunnen deze daardoor lucht gaan lekken. Dit natuurlijk weer ten nadele van je bandenspanning. Ook heb ik zelf gemerkt dat mijn band vol bleef toen het halve profiel eraf gereden werd (ben er niet achter hoe dit kwam), terwijl dit bij tubeless door de druk mogelijk tot een klapband had kunnen lijden. Nadelen zijn weer dat een lekke band een stuk meer gedoe oplevert bij de bandenboer en naar zeggen ook sneller leegloopt.

- Kies je voor binnenbanden in je banden, meldt dit dan tijdig aan de bandenboer zodat die ze kan bestellen. Kies je echter voor Tubless dan zijn er ventielen nodig die groter zijn dan de ventielen van tegenwoordig. In mijn geval hadden beide bandenboeren waar ik was deze niet op voorraad. Bij Tubeless kunnen de banden overigens ook nog 'verlijmd' worden, dit schijnt lekken nog enigszins tegen te gaan.

- Vergeet verder niet dat het altijd raadzaam is banden per 2 exemplaren te vervangen. Mocht je een band kapot gereden hebben, kijk dan even of het nuttig is om de goede band op dezelfde as te gebruiken als reserveband. De reservebanden zijn er immers nog wel eens bar slecht aan toe, dus waarom niet de beste overgebleven band daarop zetten.


Ik ben zelf bij twee verschillende bandenboeren geweest, namelijk Profile Tyrecenter en TyreCity Utrecht (onderdeel van EuroTyre), in beide gevallen waren ze veeeeel langer bezig met het hele gebeuren (door het wegborstelen van roest, binnenbanden plaatsen, etc etc), maar bijbetalen was in beide gevallen gelukkig niet nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2006 15:29 #82045 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon
<p>even een paar opmerkingen over het verhaal van Vincent, hoewel er al veel over geschreven is en ik niet aan herhaling kan ontkomen:</p><p>Pas op met de adviezen van de bandenspecialist; er zijn er die de juiste band voor je auto adviseren, maar vaak adviseert men de band die men op voorraad heeft en/of het meeste aan verdient</p><p>Er zijn nog wel meer merken die de 165-15 maken, maar ik mis in je opsomming in ieder geval Michelin, voor mij de beste, maar ik ben op dat gebied niet echt objectief.....</p><p>Eigenlijk wordt de keus voor wel of niet binnenband (TubeLess -TL of TubeType-TT) door de velg bepaald. Een TL velg heeft &eacute;&eacute;n of twee "humps" , een ribbel in het velgbed die de hiel van de band verankert en luchtdicht houdt; de standaard 4 inch velg van de Amazon is een TT velg, binnenband dus. Maar omdat tubeless makkelijker en vooral veiliger is kan je op deze velg de band zonder binnenband monteren, let wel op dat je dan ook een buitenband monteert met de kwalifikatie "Tubeless";; ik heb er zo jaren zonder problemen mee rondgereden. Als er roest op de velg zit dan beschadigt de roest de binnenband, en als de roest zover is dat er lucht doorheen lekt dan is de velg dermate verzwakt dat hij vervangen moet worden..</p><p>Als de buitenband sterk beschadigd is, maakt een binnenband ook niet meer uit, die dunne binnenband houdt echt geen 2 bar binnen; een spijker in een binnen/buitenbandcombinatie is funest, loopt meteen leeg of klapt; een spijker in een buitenband zonder binnenband houdt het gaatje eigenlijk nog lang dicht en de spanning vermindert langzaam genoeg om het tijdig op te merken.</p><p>Verlijmen van banden? nooit van gehoord, kan me niet voorstellen dat het goed is voor de rubbersamenstelling, een goede band op een goede velg op de juiste manier gemonteerd moet voldoende zijn.</p><p>Inderdaad altijd twee gelijkwaardige banden op &eacute;&eacute;n as, liefst 4 gelijke banden op de auto, en als je moet kiezen de beste banden altijd achterop;</p><p>ik weet niet of de zoekfunktie werkt zoals op het oude forum, maar ik heb veel zaken rond banden uitvoerig "behandeld".</p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Vincent Kroese (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
15-08-2006 19:46 #82044 door Vincent Kroese (GAST)
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon
@Pieter, bedankt voor de extra opheldering rondom TT en TL. Misschien dat ik mijn binnenbanden dan toch beter kan laten verwijderen, mits ik aan de goede ventielen kan komen natuurlijk. En dat kan dan dus zonder problemen op een TT velg neem ik aan? Of hadden de laatste typen Amazon al wel TL-velgen? (mijn ama is van eind '68).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-08-2006 01:09 #82043 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon
<p>ik geloof dat de 4 inch velgen van Volvo (en ook 4,5 inch velgen van de combi) nooit echte TL velgen zijn geweest; TL ventielen voor deze velgen heb ik altijd zonder problemen bij de bandenspecialisten kunnen krijgen.</p><p>Ik rij nu met 5,5 inch Kronprinz velgen (ooit originele Volvo optie, o.a. voor de 123 GT) en dan heb je velgen met een hump en kan je bredere 185/70R15 banden monteren, uiteraard tubeless; ; rijdt stukken beter, vooral als je rally's rijdt</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Pieter Singelenberg (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-11-2006 16:49 #82042 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Nog enkele algemene banden-tips voor de Amazon
<p>zomer/winterspanning: daar kan je hele theorie&euml;n over opzetten en iedereen heeft gelijk, maar de bandenfabrikanten adviseren &eacute;&eacute;n spanning die niet afhankelijk is van het jaargetijde, ik volg dat advies.</p><p>spanning is met dit soort auto's proefondervindelijk vast te stellen en erg afhankelijk van gebruik en rijstijl; zelf rij ik ook met een 2drs en lpgtank en toen ik er nog 165R15 op had liggen pompte ik voor: 1,8 en achter 2,2 (in koude toestand!) om een comfortabele en netjes afslijtende band te hebben; voor rally's ging er zowel voor als achter 0,2 bij; hou wel altijd het verschil voor/achter in stand, anders wordt een onderstuurde auto ineens overstuurd (of andersom)</p><p>de 4 inch wielen zijn formeel niet geschikt voor tubeless, ze missen de hump die theoretisch wat extra zekerheid geeft dat de band op de velg blijft in geval van te lage spanning, maar persoonlijk vond ik het risico dat je hebt op klapbanden (lees: zeer snel leeglopen) bij gebruik van binnenbanden dermate groot dat ik de binennbanden eruit heb gehaald; heeft nooit problemen gegeven; de velgen moeten dan wel schoon en glad zijn en zonder roest</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.