huilende versnellingsbak

• Ronald Menges
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-10-2006 09:09 #51801 door Ronald Menges
huilende versnellingsbak is gemaakt door Ronald Menges
De derde versnelling in mijn m41 versnellingsbak met overdrive begin nu toch wel extreem te huilen.Een bak heb ik echter nog nooit uit elkaar gehad. Ik heb daarom een paar vragen: wat ik weet is, dat de gehele as met tandwielen die de "drie" verzorgt, vervangen moet worden door een andere. Die zou je ook uit een m40 bak kunnen halen. Vraag: kan je aan de buitenkant zien dat de vervangende as "goed" is Met andere woorden: zie je aan de tandwielen of hij versleten is of niet en ook niet "huilt". Is het vervangen een moeilijke klus m.a.w. kan ik beter onder begeleiding deze klus de eerste keer klaren of wijst de weg zich vanzelf? Is er iemand die in de kerstvakantie tegen vergoeding mij kan helpen?(bak verwijder ik van te voren) Groeten, Ronald

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-10-2006 15:47 #82662 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic huilende versnellingsbak
<p>tandwielen M40/41 zijn gelijk, maw kun je uit een gewone M40 halen. </p><p>Als de bak open gaat zou ik alles checken, synchromes ringen etc., dit zou ik onder begeleiding doen of uitbesteden. Op zich staat het duidelijk in Haynes maar als een bak het opgeeft is er vaak meer loos dan aleen 3 en dat kan je niet aan de buitenkant zien.</p><p>Succes Ed</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-10-2006 07:16 #82661 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic huilende versnellingsbak
Tandwielen slijten ook niet alleen. Ze slijten opelkaar in. Als je dus een nieuw tandwiel op een gesleten laat draaien, gaat het slijtageproces vele malen sneller. Wat ed hierboven ook zegt: er is meestal meer loos. Als de bak rare geluiden maakt is doorgaans de lagering ook ver heen en om ook voor de toekomst van het gedoe af te zijn reviseer je best de hele bak.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD