koppeling versleten hoe en wat vervangen

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-11-2006 00:03 #51689 door Dop Dobbel (GAST)
koppeling versleten hoe en wat vervangen is gemaakt door Dop Dobbel (GAST)
<p>Hallo</p><p>Ik heb een 142 op het oog met versleten koppeling (is dat eigenlijk apk afkeur, er kan nog meer worden gereden). Wat moet er allemaal vervangen worden en wat kost dit ongeveer als je de onderdelen op MP moet kopen/ of een zaak als bijvoorbeeld 140klassiekers? De motor en bak zijn in goede staat.</p><p>Zelfde vraag eigenlijk voor de fuseekogel, is versleten, misschien gelijk hele arm vervangen, weet niet precies wat er allemaal aan elkaar vast zit.</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 09664-dummy
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
25-11-2006 15:37 #83121 door 09664-dummy
Beantwoord door 09664-dummy in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
<p>Voor een koppeling bestaat geen echte keuringseis, maar de wagen moet wel redelijk rijdbaar zijn. Hij moet bv. goed de brug op te rijden zijn. Vwb het vervangen van de koppeling is het altijd raadzaam alle aan slijtage ondehavige delen te vervangen. Dus een set van drukgroep/koppelingsplaat/druklager. Tevens goed kijken of de vork niet te veel ingelopen is. Voor een koppelings set schat ik dat je kwijt bent ong. 180,= euro, excl montage kosten natuurlijk.. Wat betreft de fuseekogels. Ik denk dat je de cpl. draagarmen moet vervangen, want in de onderdelengids vind ik geen los verkrijgbare kogels. Een draagarm bij het VOD kost ong. 150,= euro. Succes er mee. </p>

• Vincent Jans (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2006 21:34 #83120 door Vincent Jans (GAST)
Beantwoord door Vincent Jans (GAST) in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
<p>Fusees zijn gewoon los verkrijgbaar. Vandaag ook een fusee vervangen (rechts voor onderste fusee) gewoon besteld bij Scandcar. Prima te doen al kost het wel wat geweld met de hamer. Over dit onderwerp is genoeg te vinden als je zoekt met het trefwoord 'fusee'. Kosten nieuwe fusee ongeveer 24 euro. Succes!</p>

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-11-2006 19:33 #83119 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
Als de drukgroep eraf ligt vervang dan meteen het toplager. Is een onderdeel van nog geen 10 Euro maar kan een hoop ellende (slecht schakelen) veroorzaken.

• Dop Dobbel (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
01-12-2006 15:12 #83118 door Dop Dobbel (GAST)
Beantwoord door Dop Dobbel (GAST) in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
<p>Is deze klus zonder brug, maar met goed gereedschap en krik te doen?</p><p>Hoe kan ik zien of te vork te ver is ingelopen, wat houdt dit in (nog iets vervangen), misschien wel helemaal niet kopen?</p><p>Waarschijnlijk wel nodig om op blokken te zetten?</p>

• Eugen Wulff
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-12-2006 18:07 #83117 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
<p>Je kan even informeren bij een volvo(klassieker)garage wat het gaat kosten om e.e.a te laten doen . Dan kun je dit meenemen in de onderhandeling over de prijs en vervolgens besluiten of je echt wel zin hebt om met dit weer buiten onder een auto te gaan liggen. Misschien wil de verkoper wel de kosten van het arbeidsloon van de prijs af doen als jij de onderdelen voor je rekening neemt.....;)</p><p>succes</p>

• André Haak (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-12-2006 14:25 #83116 door André Haak (GAST)
Beantwoord door André Haak (GAST) in topic koppeling versleten hoe en wat vervangen
Tja, persoonlijk sleutel ik liever binnen... De bak achter de motor weghalen is een ding maar hem er weer onder zetten is een tweede. Misschien is het makkelijker om motor en bak als geheel uit de auto te halen. Kun je meteen de krukaskering vervangen of zo. Drukgroep kost geloof ik 130,--. Heb zojuist de koppeling van een Amazon vervangen. Heb daarvoor wel een werkplaats kraantje gekocht met evenaar dat werkt wel zo makkelijk.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD