Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2006 00:58 #51621
door Vincent Kroese (GAST)
Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien? is gemaakt door Vincent Kroese (GAST)
Toen ik vandaag wegreed met mijn Amazon maakte de auto een nogal piepend geluid, alleen op het moment dat de auto in een versnelling stond, dus ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat het met de koppeling te maken heeft. Het geluid was zo aanwezig en hield niet op dat ik overwoog om te stoppen en de ANWB te bellen, maar na het nog even aan te zien stopte het opeens toch, misschien omdat de auto toen goed opgewarmd was ofzo? De terugweg verliep exact hetzelfde, weer een piepend geluid (hard genoeg om nog meer opzien te baren met je Amazon bij voorbijgangers dan normaal) welke na enkele kilometers snelweg opeens weer ophield..
Geluid was dus te horen in alle versnellingen, alleen in zijn vrij niets. Verder nadat het geluid opgehouden was soms nog heel even bij gebruik van koppeling/ opkomen koppeling in bijvoorbeeld een bochtje in de tweede versnelling..
Ik begrijp dat een echte diagnose vereist dat men erbij is, maar is er iets wat voor de hand lijkt te liggen? En de tweede vraag, is het iets waar zo min mogelijk mee (door)gereden mag worden?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Geluid was dus te horen in alle versnellingen, alleen in zijn vrij niets. Verder nadat het geluid opgehouden was soms nog heel even bij gebruik van koppeling/ opkomen koppeling in bijvoorbeeld een bochtje in de tweede versnelling..
Ik begrijp dat een echte diagnose vereist dat men erbij is, maar is er iets wat voor de hand lijkt te liggen? En de tweede vraag, is het iets waar zo min mogelijk mee (door)gereden mag worden?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mike Willems (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2006 08:34 #83475
door Mike Willems (GAST)
Beantwoord door Mike Willems (GAST) in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
Staat de v-snaar voldoende gespannen? Of is het een ander gepiep?
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2006 13:36 #83474
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
@Mike: V-snaar heb ik ook aan gedacht, ik ben zelf niet zo technisch onderlegt, hoe kan ik dit zien/oplossen? Klopt het dan wel dat je het alleen hoort in een versnelling en niet in zijn vrij?
27-12-2006 14:37 #83473
door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
<p>Hallo Vincent,</p><p> </p><p>Dit zou kunnen, omdat je als je gaat rijden de motor meer gaat belasten, meer toeren, en dan gaat ie piepen. Probeer maar eens de auto in zijn versnelling te zetten, daarna stationair te laten draaien met de koppeling ingetrapt, als ie dan niet piept en wel als je gas geeft dan zal het de V-snaar wel zijn.</p><p>Het geluid komt uit de motorruimte of onder de auto vandaan??</p><p> </p>
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 15:37 #83472
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
<p>andere mogelijkheden: </p><p> </p><p>1) spanning op V-snaar is weggevallen omdat de bevestiging van dynamo of
alternator op motor losgekomen is. In dat geval is vlug ingrijpen wel
noodzakelijk om erger te voorkomen (ergst is dan bout die in motorblok
afbreekt, of doorgang van bout die uitlubbert; steun alternator riskeert
niet veel, is heel robuust gebouwd). Piepen in bocht wijst misschien
daarop, motor en losse dynamo/alternator gaan zich tegenover mekaar anders
gedragen als bij rechtuit rijden, ook bij gas geven en optrekken. Los
zitten is zo vast te stellen/te voelen.</p><p> </p><p>2) versleten koppelingsschijf en/of drukgroep</p><p> </p><p>3) versleten lagers: toplager (maar dan zal de bak eerder trillen, ipv te
gaan piepen), of lager aan bediening vd koppeling aan koppel.huis.</p><p> </p><p>In elk geval diagnose niet te lang uitstellen Vincent. Hopelijk is het
enkel de V-snaar, of bevestiging aanspannen.</p><p> </p><p>Groeten</p>
alternator op motor losgekomen is. In dat geval is vlug ingrijpen wel
noodzakelijk om erger te voorkomen (ergst is dan bout die in motorblok
afbreekt, of doorgang van bout die uitlubbert; steun alternator riskeert
niet veel, is heel robuust gebouwd). Piepen in bocht wijst misschien
daarop, motor en losse dynamo/alternator gaan zich tegenover mekaar anders
gedragen als bij rechtuit rijden, ook bij gas geven en optrekken. Los
zitten is zo vast te stellen/te voelen.</p><p> </p><p>2) versleten koppelingsschijf en/of drukgroep</p><p> </p><p>3) versleten lagers: toplager (maar dan zal de bak eerder trillen, ipv te
gaan piepen), of lager aan bediening vd koppeling aan koppel.huis.</p><p> </p><p>In elk geval diagnose niet te lang uitstellen Vincent. Hopelijk is het
enkel de V-snaar, of bevestiging aanspannen.</p><p> </p><p>Groeten</p>
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 19:09 #83471
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
Niet teveel zorgen maken! Lijkt er heel erg op dat de V-snaar gewoon versleten is / niet strak genoeg staat. Als het gepiep bijvoorbeeld het ergst is als je vanuit stilstand wegrijdt, is het vrijwel zeker de V-snaar. Het maakt inderdaad een hoop herrie. Je hoort het regelmatig bij andere auto's. Gewoon even een nieuwe kopen bij de Brezan bijvoorbeeld of je V-snaar strakker spannen. Dit doe je door de dynamo middels de steun aan het blok iets te verplaatsen. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel!
- Vincent Kroese (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
27-12-2006 20:27 #83470
Beantwoord door Vincent Kroese (GAST) in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
Bedankt, wederom, voor de reacties. Het euvel lijkt inmiddels verholpen. Vandaag zag ik namelijk bij een tankstation zo'n leuk geel autootje staan en aangezien ik anwb-lid ben schroomde ik dan ook niet even te vragen om een blik onder mijn motorruimte. Oorzaak was snel gevonden, de bout waarmee de v-snaar gespannen staat zat los en bleek niet veel schroefdraad meer te hebben. Nieuwe bout en even aangespannen en het gepiep is nu geheel weg.
@Bas: je hoort inderdaad vaak piepende auto's, en hoewel dat suggereert dat het niet zo ernstig is vraag ik me toch af om mensen het soms niet onderschatten. Is het niet zo dat als je v-snaar op den duur knapt je dynamo er mee stopt en je auto ook binnen no-time te heet wordt, met alle schade van dien? Of is het ergste wat er kan gebeuren dat je accu leeg raakt en je op den duur niet meer verder komt... ?
@Bas: je hoort inderdaad vaak piepende auto's, en hoewel dat suggereert dat het niet zo ernstig is vraag ik me toch af om mensen het soms niet onderschatten. Is het niet zo dat als je v-snaar op den duur knapt je dynamo er mee stopt en je auto ook binnen no-time te heet wordt, met alle schade van dien? Of is het ergste wat er kan gebeuren dat je accu leeg raakt en je op den duur niet meer verder komt... ?
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-12-2006 20:39 #83469
door 11236-dummy
Beantwoord door 11236-dummy in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
De Wegenwacht is je beste vriend!! Mooi dat het is opgelost! En inderdaad moet je natuurlijk zo'n piepende v-snaar vervangen, want als hij breekt heb je inderdaad snel een kokende motor. Je motor kookt in ieder geval sneller dan je accu leeg is
Met een defecte dynamo kun je zonder teveel starten en gebruik van andere stroomverbruikers geloof ik nog 50 uur doorrijden!

- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 12:30 #83468
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Piepend geluid in Amazon - koppeling misschien?
<p>Bas, als wegenwachter kan ik je wel zeggen dat een auto (geen licht aandoen!) toch echt niet langer dan pakweg 2 uur volhoudt zonder dynamo.</p><p>De huidige computerauto's pakweg 1,5 uur en als je elektrische stuurbekrachtiging hebt nog geen 5 minuten! </p><p>Wij zorgen dan dat de stuurbekrachtiging tijdelijk niet werkt.</p><p>Schroom inderdaad niet gewoon de wegenwacht te bellen, we zijn ervoor en niet alleen om te repareren, ook om adviezen te geven als je gewoon iets niet vertrouwt.</p><p> </p><p>gr marcel</p>
Amazon Combi '66
- 11236-dummy
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
29-12-2006 20:47 #83467
door 11236-dummy
<p>Oh, ik was dus iets te optimistisch... Ik had onderstaand bericht namelijk een keer gelezen over een Amazon:</p><p> </p><p>"<em>...uitgaande van een volle accu (60 amp), zal de ontsteking die ca 5 amp-uur opslokt, nog heel wat uurtjes vonken voordat de auto stil valt. Onnodige stroomverbruikers zo veel mogelijk sparen en bvk niet te vaak starten. ..."</em></p><p> </p><p>Maar goed, uitgaande van bovenstaand verhaal is het na 12 uur dus gedaan en dan mag er dus verder helemaal niets aanstaan (raw, dashboardlampje, etc). Enfin, wie ben ik om een Wegenwachter verder tegen te spreken
</p>