Achteras perikelen

• Benno Vonk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2007 22:21 #51586 door Benno Vonk (GAST)
Achteras perikelen is gemaakt door Benno Vonk (GAST)
<p>Hallo volvovrienden,</p><p>allereerst voor iedereen een goed 2007 gewenst. Ik heb een vraag over de achteras. Ik ben bezig om mijn Amazon te restaureren, en heb inmiddels heel wat onderdelen terug gekregen van de straler/spuiter, waaronder mijn achteras. Prachtig is het allemaal weer geworden. Om het geheel te vervolmaken, heb ik laatst bij het VOD een nieuwe pakking gehaald en voor de voorzijde een keerring. Nu moest ik de flens verwijderen en dat ging niet zomaar, dus een soort van poelietrekker gemaakt/gelast en toen ging het zomaar. Daarna de oude keerring verwijderd en de nieuwe voorzichtig erin geklopt. Prachtig, maar daarna moest de flens er weer op en heb die met voorzichtige slagen met de hamer weer op zijn plaats gekregen. Maar nu kan ik de flens niet meer goed rond draaien all&eacute;&eacute;n als ik hem iets terugtrek draait hij wel, maar ik kan de as ook iets heen en weer bewegen. Heb ik nu iets beschadigd, het lager bv. of is hij naar achter en dus uit het lager geraakt? Wie kan mij helpen?</p><p>Met vriendelijke groet,</p><p>Benno Vonk</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2007 04:57 #83651 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Achteras perikelen
De as waar de flens op moet is gelagerd in twee conische lagers. Waarschijnlijk is de as ten opzichte van de lagers verschoven door de hamerslagen. Er zit niets anders op dan de boel te demonteren en de as weer juist te zetten in de lagers. Op een gelagerde as nooit hameren. De flens kan het beste geplaatst worden door hem eerst met de hand zover mogelijk juist te zetten en dan de moer aan te draaien met een luchtsleutel. Hierdoor worden de lagers niet belast. Om het lager op de as te plaatsen kunt u een buisje over de as plaatsen op de binnenste ring van het lager en die zo op de plaats tikken. Nooit op de buitenste ring slaan, daar kunnen ze ook niet tegen.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2007 20:49 #83650 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Achteras perikelen
<p>Hallo Benno,</p><p>Gewoon de moer waar de flens mee vast zit erop draaien en goed vast zetten. Dan moet het probleem over zijn . De conische lagers zijn inwendig uitgeshimed en kan alleen spelingsvrij werken als de boel goed vast zit.</p><p> </p><p>Zijn je remankerplaten er ook af geweest tijdens het stralen? Heb je ze dan ook weer teruggemonteerd met het goede aantal shims dat er tussen zat? Anders heb je te veel of te weinig speling op de lagers van je steekassen.</p>

• Benno Vonk (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2007 22:44 #83649 door Benno Vonk (GAST)
Beantwoord door Benno Vonk (GAST) in topic Achteras perikelen
<p>Hallo Heren Piek en Misdom,</p><p>bedankt voor uw reacties, ik ben al helemaal gerustgesteld. Ik heb inderdaad de moer nog niet vast gedraaid en zag ook dat de flens nog niet geheel tegen de keerring aanzat. Dat scheelt nog wel 6mm, dus als ik die goed aandraai zal de as wel op zijn plaats terugkomen en zullen ongetwijfeld de problemen zijn opgelost. Nogmaals dank. Wat de remankerplaten betreft, die zijn er nog steeds af. Ik heb de steekassen eruit gehaald en er goed passende dikke plaatjes opgemaakt, zodat er tijdens het stralen niets inkwam. De shims heb ik nog bewaard, alleen vraag ik mij nog af aan welke kant ze moeten komen. Ik had alles keurig gerangschikt tijdens de sloop, maar toen ik na 3 uur prutsen, en diverse lelijke woorden eindelijk de laatste remtrommel had verwijderd, lag alles zo door elkaar dat ik niet meer weet waar de shims zaten. Nou dacht ik ooit gehoord te hebben dat je eerst de ene as er inmoet schuiven en daarna de andere en die dan uitvullen met de shims. (aan een kant dus). Maar zeker weten doe ik het niet. Gaarne nog een reactie hierop.</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-01-2007 23:14 #83648 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Achteras perikelen
<p>Hallo Benno,</p><p> </p><p>zoek even naar onderwerp "achteras, links rechts speling" van Kees (van der
Heiden) (21.3.2006), en reacties daarbij - die moeten je kunnen helpen bij
afstellen. Ik mailde toen aan Kees wat documentatie; indien nodig, kan ik
dit ook aan jou forwarden. Afstellen is wel delicaat, moet voldoen aan
welbepaalde criteria (te vinden op diverse plaatsen, verzameld in mijn
docum.); correcte afstelling vereist micrometer, iemand met ervaring kan
dit op het gevoel/gehoor afstellen. Er zijn nog andere onderwerpen op forum
die daarover handelden.</p><p>
Succes met afstellen.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD