- Berichten: 267
type korte aandrijfas
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
21-01-2007 01:29 #51555
door 11654-dummy
type korte aandrijfas is gemaakt door 11654-dummy
<p>ik heb een overdrive met korte aandrijfas op de kop getikt. deze komt onder een combi vandaan. het tussen lager van de korte as zit in een rubber en werd door een beugel tegen de bodem van de auto gedrukt. nu heb ik vandaag onder mijn sedan gelegen en kom dus een andere constructie tegen. namelijk een tussen as die doormiddel van 2 pennen bij het tussen lager vast gezet is. nu is mijn vraag kan ik de bevestiging overzetten of ben ik verplicht mijn eigentussen as in te laten korten.</p><p>is het heel belangrijk om een tussen as te laten balaseren? </p><p>alvast bedankt voor jullie hulp.</p><p>cees</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 445
21-01-2007 04:07 #83784
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic type korte aandrijfas
Wat je beschrijft is het verschil tussen het oude type(2 pennen in rubbers) en het nieuwe type, dat met de rubber en de beugel. Op zich uitwisselbaar maar ik denk dat je bij de sedan de plaat met de rubbers in moet weghalen en bevestigingsgaten moet maken voor de beugel. Het is maar net wat je makkelijker vindt.
Balanceren moet zeker als je een as laat inkorten. Mocht je die van de combi monteren kun je het ook even aanzien. Ik ga ervan uit dat die as onder de combi goed heeft gefunctioneerd.
Balanceren moet zeker als je een as laat inkorten. Mocht je die van de combi monteren kun je het ook even aanzien. Ik ga ervan uit dat die as onder de combi goed heeft gefunctioneerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 798
24-01-2007 10:30 #83783
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic type korte aandrijfas
<p>Cees, </p><p> </p><p>ik lig hier met korte as oud type (dus met 2 pennen in rubbers), en stel
vast dat het misschien niet mogelijk is het lager dat op jouw oud-type
voorste as zit, over te zetten op de nieuw-type korte as, tenzij je het
lager kunt vast zetten met de nieuw-type grote moer (dus deze die nu op
jouw korte as zit), wat ik zelf nog niet probeerde. De lengtes van oud en
nieuw type korte as (zo zit er nl 1 onder mijn AM) zijn verder zo goed als
gelijk, vandaar misschien dat Piek schreef dat beide types omwisselbaar
zijn.</p><p> </p><p>Reden van mijn bedenking is dat de draad op cardanas verschillend is:
bij nieuw type: 20 gangen per duim, lengte draad=+-18mm, dikte lager=+-13mm,
bij oud type: 24 gangen per duim, lengte draad=+-13mm, dikte lager=+-23mm.
Ook de beide grote moeren zijn dus verschillend.</p><p> </p><p>Mogelijks heb je reeds een oplossing gevonden?</p>
vast dat het misschien niet mogelijk is het lager dat op jouw oud-type
voorste as zit, over te zetten op de nieuw-type korte as, tenzij je het
lager kunt vast zetten met de nieuw-type grote moer (dus deze die nu op
jouw korte as zit), wat ik zelf nog niet probeerde. De lengtes van oud en
nieuw type korte as (zo zit er nl 1 onder mijn AM) zijn verder zo goed als
gelijk, vandaar misschien dat Piek schreef dat beide types omwisselbaar
zijn.</p><p> </p><p>Reden van mijn bedenking is dat de draad op cardanas verschillend is:
bij nieuw type: 20 gangen per duim, lengte draad=+-18mm, dikte lager=+-13mm,
bij oud type: 24 gangen per duim, lengte draad=+-13mm, dikte lager=+-23mm.
Ook de beide grote moeren zijn dus verschillend.</p><p> </p><p>Mogelijks heb je reeds een oplossing gevonden?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 11654-dummy
-
- Elite lid
-
- Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Minder
Meer
- Berichten: 267
24-01-2007 12:12 #83782
door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic type korte aandrijfas
<p>ik heb bij de overdrive de gehele as. dus korte stuk voor en lange stuk achter. ik ga zaterdag de huidige as onder mijn auto halen en trachten het tussen lager over te zetten. volgens de garage TONCAR moet dat lukken en anders hebben zij nog een oplossing om de korte as om te ruilen. gaat dus helemaal goedkomen.</p><p>ik hou jullie over de voortgang op de hoogte.</p><p>cees</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.