Jankende V- Snaar

  • Ineke Hekman (GAST)
  • Ineke Hekman (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
27-01-2007 17:38 #51536 door Ineke Hekman (GAST)
Jankende V- Snaar is gemaakt door Ineke Hekman (GAST)
<p>Ik heb mijn V-snaar ongeveer 2 maand geleden vervangen, nu het kouder wordt, begint hij de eerst km. behoorlijk te 'janken". De spanning is strak genoeg......wat nu....(om dit jank geluid te voor komen of te verminderen??? ) Heb ik een foute riem gekocht? moet ik het &eacute;&eacute;n en ander inspuiten??? met talk of siliconen??? Dank voor de reactie's alvast, Ineke.</p>

God" spare me from the desire of seeking; Love, Approval and Appreciation.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2007 19:35 #83875 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Jankende V- Snaar
<p>Piepende v-snaar is een doorslippende v-snaar. Met de kou van nu hardt het materiaal wat uit waardoor hij minder grip heeft. Een bijkomende oorzaak is dat deze v-snaar de dynamo aandrijft welke in dit jaargetijde ook extra belast wordt en hierdoor "zwaarder draait": accu minder fut door kou, veel verbruikers aan (ventilator, verlichting, achterruitverwarming). Kortom heel normaal eigenlijk. De mate van doorslippen/piepen is afhankelijk van het type v-snaar: getand of massief en de kwaliteit (stroefheid/hardheid rubber). Je zou dus eens een ander type/merk kunnen proberen. En uiteraard strak genoeg, maar ook weer niet te strak want dan worden de lagers te veel belast (1 a 2 cm indrukbaar in het midden tussen de poelies).</p><p>Zeker geen siliconen opspuiten want dan gaat-ie alleen maar harder doorslippen; het piepen is dan echter wel weg ;-).</p>

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-01-2007 21:41 #83874 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Jankende V- Snaar
Ouwe truc voor Slippende Snaren in de kou: V snaar insmeren met een stompje kaars. Gaat ie niet van doorslippen maar helpt meestal wel tegen het piepen. Wat wel verstandig is om eerst te controleren of de dynamo niet erg zwaar draait. Even de riem lossen en met de hand de dynamo poelie ronddraaien. Deze moet zonder weerstand en knarsen rond te draaien zijn. Het kan ook zijn dat je de riem even opnieuw moet opspannen (zie bericht van Hans). Een nieuwe riem rekt in het begin nl wat uit na een tijdje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2007 04:06 #83873 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Jankende V- Snaar
Riem inspuiten met Loctite 8005 voor v-riemen. Is een soort anti-slip middel dat er tegelijkertijd voor zorgt dat de riem langer meegaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jaap Profijt (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
28-01-2007 12:21 #83872 door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic Jankende V- Snaar
Even met krijt insmeren .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.