lekkende achteraskeering

• Jos Tijssen (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-04-2007 20:49 #51339 door Jos Tijssen (GAST)
lekkende achteraskeering is gemaakt door Jos Tijssen (GAST)
<p>Hallo.</p><p>Na met de amazon naar de keuring te zijn geweest is deze afgekeurd omdat een keering in de achteras lekte n.l. die bij de remcilinder en zodoende mijn remmen niet gelijk waren vanwegen de olie in de trommel.Nu blijkt dat als ik deze wil vernieuwen de steekas eruit moet of zo! Zou iemand mij kunnen beschrijven hoe ik dit het beste kan doen en wat ik daarvoor allemaal nodig heb?</p><p>bvd.Groetjes Jos</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2007 05:25 #84881 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic lekkende achteraskeering
In de achteras bij de trommel zit niet echt een keerring. Het is een viltring waarvan de voornaamste functie is stof bij de lagers weg te houden en te voorkomen dat er vet in de trommel geraakt. Olie hoort daar niet. Overigens is deze viltring te vervangen door de trommel en het afdekplaatje te verwijderen. Daarna kan hij er zo uit. De steekas hoeft er niet uit. Een nieuwe viltring eerst laten weken in olie voor montage, anders verband hij tijdens het rijden.
Wat ik eerder denk is dat er een remcilinder gelekt heeft of nog lekt en dat je daardoor olie in de trommel hebt. Je kunt het verschil ruiken: remolie stinkt nagenoeg niet, terwijl gebruikte cardanolie je doet kokhalzen. Hoe het ook zij: je zult in ieder geval de remtrommels grondig moeten ontvetten en nieuwe remschoenen plaatsen.

• Kees van der Heiden (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-04-2007 08:29 #84880 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic lekkende achteraskeering
<p>Er zit ook een oliekeerring in. Die zit achter de wiellagers, dus inderdaad moet eerst de steekas eruit. Eerst de remtrommel eraf met een grote stabiele trommeltrekker. Hopelijk heb je geluk en komt hij een beetje fatsoenlijk los. Zit vaak afschuwelijk vast Dan schroef je de 4 boutje los, zodat de remankerplaat met alle plaatjesen dingetjes er af kan. Noteer de volgorde van alle onderdelen. Dan heb je iets nodig om de steekas eruit te trekken. Je zou met een oude asmoer een soort slagtrekker kunnen maken. Je kan ook proberen om de trommel er weer losjes op te zetten, de asmoer een paar slagen aan te draaien en dan met de trommel de steekas los te tikken. Bij het assembleren moet je de axiale speling van de as weer controleren. Vaak is die fout ingesteld. Kan je gelijk goed maken. Lagers invetten met hoge temp wiellagervet. Ik raad je ten sterkste aan om een werkplaatshandboek te raadplegen. Het VOD heeft een CD voor een tientje waar alles op staat vanaf de 444 t/m de 140 serie.</p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-04-2007 08:45 #84879 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic lekkende achteraskeering
Ik heb op het verkeerde plaatje gekeken. Er zit inderdaad nog stiekem een keerring in. Schrap de eerste alinea van mijn reactie dus maar.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD