Duettepret deel II achteras verhogen...

Lees meer
06-05-2007 13:57 #51277 door roel boschma (GAST)
Duettepret deel II achteras verhogen... is gemaakt door roel boschma (GAST)
<p>Hallo allen,</p><p>Bij deze nogmaals bedankt voor de info wat betreft mijn vorige vragen. De achterkant van mijn chassis is weer voorzien van gezond staal. Ik probeer er een fotootje bij te krijgen, wie weet lukt het dit keer. Ben momenteel bezig om m'n 144 achteras te preparen voor een verder leven als Duett-as. (Ja, ik weet dat dit niet zomaar past etcetera... komt allemaal goed uiteindelijk..) Ik sta nu op het punt om er een paar gezonde 'oren' aan te bevestigen welke middels stroppen tegen het bladverenpakket aangetrokken zullen worden. Nu vroeg ik mij zo ineens af of het misschien, nu ik toch op dit punt ben aangekomen, het niet voordelig is om de 'oren' wat minder hoog te maken waardoor de as dichter (boven)op het verenpakket komt te liggen met als gevolg dat m'n Duettje op die ene mooie dag dat ie weer de weg op kan ietwat hoger op haar pootjes komt te staan van achteren. Het zal geen verschil van dag of nacht worden (zoveel centimeters valt er niet van de oorspronkelijke 'oor'-hoogte af te halen), maar wellicht dat het, rekening houdend met m'n lpg-tank en het enorme gewicht van alle geniale ideeen welke ik immer tracht mee te nemen, een simpele doch effectieve 'verbetering' kan betekenen. Zegt u het maar.</p><p>En nog een tweede vraagje. Ook niet helemaal origineel, maar heeft een van u/jullie een zinnig woord te zeggen over mijn vage plannetje om nog even te wachten met het afslijpen van bevestiging op de 144-achteras van de panhard-stang. Ofwel, is het een idee bladveren te combineren met een panhardstang? Of is dit vragen om hele rare reacties ingeval van hevig inveren/zijwind/elandproeven/etcetera?</p><p>Voor de puristen: Ik zal mijn Duett zoveel mogelijk Duett laten zijn. Echter, de staat van het geheel ten tijden van aanvang van dit project gecombineerd met een studentenbudgetje rechtvaardigen het voor mij om een en ander aan te passen. Het enige realistische alternatief was de schroothoop. En dan toch liever een bastaard-Duett (She looks like a Duett but talks like a 140.... zoiets)</p><p>Heren/Dames kom maar met uw hersenspinsels!</p><p>Vriendelijke groeten,</p><p>Roel (06-30391642 / 0318-668146) </p><p>Nota Bene: reageren gaat als niet-lid erg langzaam dus het is niet uit ondankbaarheid indien geen reactievolgt van mijn kant. Het wordt zeker gelezen!</p><p>Sorry, comprimeren lukt om een of andere reden nog altijd niet....</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Kees van der Heiden (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
07-05-2007 08:43 #85107 door Kees van der Heiden (GAST)
Beantwoord door Kees van der Heiden (GAST) in topic Duettepret deel II achteras verhogen...
<p>Ik zou niet al te veel experimenteren met de wielophanging. Dat ietsje ophogen zal geen kwaad kunnen., maar die panhard stangen zou ik er maar af laten. Je bent nou eenmaal geen chassis ingenieur, neem ik aan.</p><p>De standaard vering is trouwens tamelijk hard. Daar kan je een hoop rotzooi achterin laden.</p><p> </p><p> </p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-05-2007 15:19 #85106 door Leo Staats
Beantwoord door Leo Staats in topic Duettepret deel II achteras verhogen...
<p>De Panhardstang zou ik ook vergeten. Het lijkt me moeilijk om een goed vast punt te maken. Bovendien gaat de stang als deze te kort is wrikken. Voor blad veren is de stang trouwens ook niet nodig. Wel is het zaak om niet te veel speling in de 6 bevestigingsbussen van de bladveren te hebben. Regelmatig smeren, net als de fusees, enz.</p><p>Als je de Duett aan de achterzijde wilt verhogen omdat de bladveren enigzins doorgezakt zijn, dan raad ik je sterk aan nieuwe bladveren te kopen. Oudere bladveren met metaalmoeheid/ roest willen nog wel eens spontaan breken met soms zeer vervelende gevolgen.</p><p>Let wel op de overbreng verhoudingen van de achteras. De standaard duett ( en andere combis en veriies met overdrive) hebben al een as met een overbreging voor meer trekkracht, maar dus meer toeren bij hogere snelheden. Een standaard 544, amzon of 140 as heeft een directere overbrenging. Dit geeft minder geluid bij kruissnelheid.</p><p>Success!</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.