doorslippende overdrive

Lees meer
18-07-2007 22:33 #51072 door Theo Rutten
doorslippende overdrive is gemaakt door Theo Rutten
<p>Ik heb net alle dichtingen van mijn overdrive vervangen omdat hij wat lekte. Omdat ik dacht dat er in het drukreduceerventiel (D-type overdrive) een O ringetje zat, heb ik deze er ook meteen uitgehaald om te kijken.</p><p>Nadat ik alles gemonteerd had, en een proefrit ging maken, slipte hij in overdrive door. (en eerst werkte hij perfect)</p><p>Nu ben ik net in het onderdelenboek aan het lezen en nu blijkt dat met voor de demontage van het drukreduceerventiel eerst 10-12 keer de overdrive moet in- en uitschakelen. En je raad het al, dat heb ik dus niet gedaan... Kan dit de reden zijn waardoor hij doorslipt, en zo ja, hoe kan ik dit oplossen? De bak was al wel een paar maanden uitgebouwd, zou de druk er dan niet vanzelf afgegaan zijn?</p><p>Ik had ook meteen de olie ververst, dit zou misschien ook de oorzaak kunnen zijn, Ik had deze olie nog nooit eerder gebruikt. (Castrol SAE 30)</p><p>Of is de oorzaak mss veel simpeler (maar ik vrees ervoor) dat men eerst een paar km's moet rijden vooralleer er overal olie in de overdrive zit?</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2007 22:41 #85952 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic doorslippende overdrive
Het lijkt me sterk dat het aan het <em>niet in-/uitschakelen van de overdrive voor de demontage</em> zal liggen. Ligt het niet aan de gebruikte olie. Voor zover ik weet moet er in een bak met overdrive geen versnellingsbakolie maar gewone motorolie;15W40 of zo.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2007 22:50 #85951 door Theo Rutten
Beantwoord door Theo Rutten in topic doorslippende overdrive
<p>Voor de demontage zat er ook 15W40 in, maar omdat Volvo ook SAE30 voorschreef dacht ik deze eens te gebruiken...</p><p>In het onderdelenboek staat wel dat er geen anti-frictie additieven in de olie mogen zitten, maar ik heb geen idee of die er al dan niet inzitten...</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bauke Akkerhof (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-07-2007 13:08 #85950 door Bauke Akkerhof (GAST)
Beantwoord door Bauke Akkerhof (GAST) in topic doorslippende overdrive
De dikte van het O ringetje is bepalend voor de olie druk die de overdrive inschakeld. Dit kan de oorzaak in combinatie verandering van olie soort zijn. Ik gebruik zelf ook SAE 30 in m'n D- type. Maar er zijn nog meer oorzaken mogelijk. Eigenlijk te veel om op te noemen. Het een en ander is trouwens aan de hand de bevindingen tijdens het inschalelen, rijden met of zonder overdrive wel verder uit te diepen. Mocht je hier meer over willen weten kun je me mailen. b.akkerhof@planet.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Frankefort (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
15-09-2007 21:59 #85949 door Peter Frankefort (GAST)
Beantwoord door Peter Frankefort (GAST) in topic doorslippende overdrive
<p>Het doorslippen v/d overdive kan in weze maar aan 2 zaken liggen</p><p>1ste: oliedruk te laag: remedie, druk opmeten.</p><p>2ste: verbrande schakelvoering: remedie ,voering materiaal vervangen(inclusief conis)</p><p>Ik heb een soort testbank en kan de oliedruk meten e.d ,ik kan tevens zien of de olie pomp goed funtioneerd of dat de druk ergens anders in de overdrive wegvalt e.d.</p><p>Mijn mail adres is p.frankefort@chello.nl tel 0493-342600</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.