Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2007 18:20 #51060 door Michiel Helsloot (GAST)
Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Ik heb onlangs bij het VOD een set onderste reactiestangen voor de achteras gekocht, in combinatie met een set rubber bussen. Mijn oude reactiestangen waren al een behoorlijk eind afgesleten (samen met de montage-ogen op de achteras zelf overigens). Die rubber bussen moeten nu in de twee ogen van de beide stangen geperst worden. Daar zit ik al een tijdje op te zwoegen.</p><p>Allereerst heb ik net niet genoeg ruimte in mijn bankschroef om nog een grote dop om het rubber te plaatsen, hierdoor wordt het rubber wat in de buitenste metalen bus geperst. Ik heb wel wat opvulringen gebruikt; die passen ruim om de binnenste bus, zodat daar in elk geval geen spanning op komt te staan.</p><p>Maar ondanks dat lukt het me niet om die bus in de reactiestang te persen. Het lijkt er op dat ik gewoon niet genoeg kracht kan zetten op de bankschroef.</p><p>Zijn er misschien speciale truuks waarmee de boel makkelijker in elkaar te krijgen is? Alle tips zijn welkom!</p><p>alvast bedankt!</p><p> Michiel</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-07-2007 20:37 #85992 door Eugen Wulff
Beantwoord door Eugen Wulff in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
Michiel,
Kan je het hele zooitje niet aan een draadeind rijgen met twee ringen/moeren erop en vervolgens aandraaien zodat de bus in de draagarm geperst wordt? Een beetje afwasmiddel wil ook weleens helpen.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
27-07-2007 22:52 #85991 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Bedankt voor de tip Eugen. Ga ik morgen zeker even uitproberen!</p><p>Ik had al een beetje siliconenspray geprobeerd, maar de boel zit zo strak dat het meer in de weg zit dan dat het lijkt te helpen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2007 11:17 #85990 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
Je kunt misschien ook even bij een garage of een machinefabriekje in de buurt langslopen en vragen of ze je daar de hydraulische pers mag gebruiken of dat zij de rubbers er even voor je inpassen. Dan zitten ze er binnen de kortste keren in en mijn ervaring is dat die hulp zelden duur is. Binnen een kwartiertje zitten ze er in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
28-07-2007 20:37 #85989 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Ik heb vanmiddag met een draadeind M10 geprobeerd; twee moeren (18mm) en een zooi stevige ringen en zelfs nog een grote dop. Onderste moer in de bankschroef en met m&acute;n momentsleutel de bovenste moer aangedraaid.</p><p>Ik kwam een heel eind, maar helaas... Toen de bus op 2/3 zat brak het draadeind. Nog een paar keer opnieuw geprobeerd, maar telkens brak het weer. De schuur ligt nu vol met stukjes draadeind ;).</p><p>Dus... op zoek naar een dikker draadeind, of, zoals Rudolf aanraadt, naar een machinefabriekje. (Bedankt voor de tip Rudolf).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2007 13:28 #85988 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Een collega suggereerde vandaag dat ik het oog op de reactiestang eerst moet verhitten, voordat ik het rubber er in pers. Is dit aan te raden voor dit type reactiestang & rubber?</p><p>Bij een van de twee zit het rubber er nu inmiddels half in, ik verwacht dat ik het verhitten daar nu niet meer toe kan passen. Dus, nog steeds op zoek naar een goed alternatief voor het draadeind :).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
30-07-2007 21:52 #85987 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Vanavond heb ik de ene bus eindelijk in de reactiestang geperst gekregen.</p><p>Zonder verhitten; gewoon 'lomp' gereedschap. </p><p> </p><p>Men neme:</p><p>- een lange M12 bout met 'platte' kop (het type waarmee bv. schommels gemaakt worden),</p><p>- Enkele vulringen en een M12 moer</p><p>- Dop maat 34 (ongeveer)</p><p>- Waterpomptang met een arm van ca. 50cm en een bek van max 52mm.</p><p> </p><p>Onder de platte kop van de bout zat een vierkant stukje; dit viel netjes in het vierkante gat van de dop.</p><p>De bus zal uiteindelijk aan weerskanten enkele mm uitsteken. De dop zorgt voor wat ruimte waar de bus in kan vallen. </p><p> </p><p>Vervolgens inelkaar zetten: </p><p>platte kop bout -> dop -> reactiestang met al gedeeltelijk ingeperste bus (uitstekende deel moet van de dop afwijzen) -> vulring M20 -> vulring M12 (brede ring) -> bout M12.</p><p>De dop klemmen in een bankschroef. En dan maar draaien aan de moer met de waterpomptang.</p><p>Van de moer blijft uiteindelijk weinig over, maar de bus zit! Hoera!</p><p> </p><p>Morgenavond ga ik de andere bus proberen te monteren dmv verhitten (oog reactiestang) en afkoelen (rubber nachtje in de vrieskist op -18).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
31-07-2007 23:00 #85986 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Zo, die zitten!</p><p> </p><p>Ik heb vanavond geprobeerd met verhitten en afkoelen, maar dat zette echt geen zoden aan de dijk.</p><p>Ik ging echter zo haastig te werk dat de bus er keer op keer scheef in kwam te zitten. Ik zag mezelf al naar het VOD rennen voor een nieuwe set (au!). Maar het viel mee. Uiteindelijk weer gewoon met de bankschroef. De M12 bout had inmiddels zoveel op z'n donder gehad dat ook die kats doormidden brak. Helaas...</p><p> </p><p>Het afgebroken stukje heb ik in plaats van de hendel in de bankschroef gezet (voor extra grip) en vervolgens met die enorme waterpomptang de boel aangedraaid. M'n bankschroefje is er niet beter op geworden, maar het rubber zit in elk geval op z'n plek.</p><p>Ook gelijk vanavond beide reactiestangen onder de auto gemonteerd en een stukje gereden.</p><p> </p><p>Ik begrijp nu pas wat dat 'kwispelen' is... Dat is nu weg! De wagen ligt nu een stuk steviger in de bochten. Wat een rare ervaring; Ik was er zo aan gewend dat de kont wat heen en weer zwaaide dat ik er niet echt op lette. Weer wat geleerd :).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2007 19:15 #85985 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
Ophangrubbers zijn heel belangrijk voor de wegligging, is of je in een nieuwe auto rijdt als je ze hebt vervangen! Ze slijten zo geleidelijk dat je er aan went en niet in de gaten hebt dat ze op zijn. Vervang ze ook voor, die zijn waarschijnlijk ook op. De bovenste draagarm zijn een fluitje van een cent om te vervangen en niet duur ook. Zet er het liefste PU bussen in, hoef je ze waarschijnlijk nooit meer te vervangen en ze geven een veel betere wegligging als de originele rubberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Michiel Helsloot (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
01-08-2007 20:51 #85984 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Rubberbussen persen in onderste reactiestangen achter
<p>Hey Peter,</p><p> </p><p>Het is inderdaad een wereld van verschil. Achter is nu gebeurd, volgende klus is de voortrein :).</p><p>PU gaat naar ik begrijp een beetje ten koste van de rijcomfort. Achter heb ik gewoon rubber gebruikt; ik denk dat ik dat voor ook ga doen. Hoe lang gaan gewone rubbers zo'n beetje mee in jouw ervaring?</p><p> </p><p>Binnenkort moet Roodkapje weer door de APK. Daarvoor ga Ik eerst de remmerij nakijken; rechtsvoor loopt een beetje aan (schijfrem).</p><p>Ik heb vanaf volgende week lekker drie weken vakantie; ik verheug me nu al op lekker sleutelen aan tootootje.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.