Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras

• Frank Spanjers (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2007 21:17 #51036 door Frank Spanjers (GAST)
Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras is gemaakt door Frank Spanjers (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Mijn Amazon 1969 B20 maakt tijdens het rijden de nodige aandrijf geluiden. Sinds recente vervaning van remschoenen en remcilinders (gerammel in remtrommel door gebroken stelnokveer, opgelost) en ook verversen van achterasolie is het erger geworden.</p><p>Korte beschrijving: het geluid manifesteert zich met name tussen 70 en 80 km/h. Dan zwelt het aan en daarna wordt het weer wat minder. Het is een combinatie van een rommeld en zingend/zagend geluid. Tevens treedt het geluid ook op bij afremmen op de motor rond die snelheden. Boven de 80 km/h wordt het geluid weer minder heb ik het idee, maar uiteraard nemen dan uitlaatgeluid en windgeruis toe ...</p><p>Kan iemand mij aangeven wat de (waarschijnlijke) oorzaak hiervan is en/of wat ik kan doen om de oorzaak te vinden?</p><p>Tevens zie ik ook dat mijn achteras nu licht olie lekt, veel sterker dan voor de olievervanging. Heeft iemand daar een verklaring voor?</p><p>Alvast bedankt voor de reacties!</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2007 00:38 #86102 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras
<p>Het eerste waar ik aan denk zijn de kruiskoppelingen van de aandrijf as.</p><p>Ik heb ze pas vervangen (vandaar dat ik er aan denk waarschijnlijk ;). Bij mij was de achterste kruiskoppeling in 1 richting vast gaan zitten. Door de extra vibraties heeft m'n achteras daar wat gelekt; er zit een waaier van kleine druppeltjes aangekoekte olie op de tussenpijp van m'n uitlaat.</p><p> </p><p>Wellicht was voorheen je oliepijl zo laag, dat er nog nauwelijks olie bij de (vibrerende) opening kon komen. Nu het diff vol staat met verse olie, komt het er gelijk weer in volle glorie uit.</p><p>Wat het gevolg is voor de achteras na het fixen weet ik nog niet; ik moet hem zelf nog weer bijvullen. We zullen zien of ik nu ook een lekkende achteras heb of dat het wel meevalt.</p><p> </p><p>Tot slot: wanneer je de kruiskoppelingen vervangt, zul je waarschijnlijk ook ontdekken dat verschillende rubbers aan vervanging toe zijn. In ieder geval de ophanging van het tussenas lager en wellicht het tussenas lager zelf ook (wordt wel aangeraden hier op het forum, maar ik heb dat nog niet gedaan).</p><p>De motorsteunen en versnellingsbaksteun krijgen er ook van langs bij dit euvel. Check die ook en vervang ze eventueel.</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2007 12:38 #86101 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras
Oja, en m'n wagen is na vervanging van de kruiskoppelingen 10-20% zuiniger gaan rijden (!).

• Frank Spanjers (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-08-2007 22:09 #86100 door Frank Spanjers (GAST)
Beantwoord door Frank Spanjers (GAST) in topic Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras
<p>Hallo,</p><p>Vandaag nog eens even goed opgelet tijdens rijden en volgende toevoegingen:</p><p>- Zingend geluid begint bij ~70 km/h en is tot ~100 km/h dominant hoorbaar. Toonhoogte wordt hoger als snelheid omhoog gaat</p><p>- Bij pulserend gas los/vast geen 'kloink' geluiden of geluiden die duiden op speling</p><p>- Bij het optrekken vanuit stilstand treedt er kort schudden van de auto op (direct na op laten komen koppeling) die duidt op een onbalans of slingering in de aandrijflijn.</p><p>Michiel: bedankt voor je reactie. Hoe heb je vastgesteld dat je kruiskoppeling vast zat? Moet de cardanas daarvoor los?</p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2007 11:22 #86099 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Hallo Frank,</p><p>Inderdaad, de aandrijfas moet los. Dan pas kun je alle kruisjes goed inspecteren.</p><p>Je hebt er een 11mm en een 0.5inch steeksleutel voor nodig om aan beide kanten de flensen los te maken (2 x 4 boutjes/moertjes). Hierover heb ik eerder een discussie gehad en dit was voor mij de gouden tip. Als je er eenmaal onder ligt is dat vrij eenvoudig los te krijgen. </p><p> </p><p>Daarna hangt het er van af van wanneer je wagen is; voor '66 of '67 is het tussenaslager opgehangen in een ijzeren plaat. Die zit met twee pinnen in twee rubbertjes; dit is er makkelijk los te krijgen. De as kun je in z'n geheel (met tussenas lager) naar achter toe uit de tunnel schuiven. Let op dat er halverwege (bij het tussenaslager nog een schuifkoppeling zit; als je alleen aan de achterkant trekt, kan het zijn dat je die schuikoppeling lostrekt (op zich niet zo'n ramp).</p><p> </p><p>Bij de latere typen is het tussenaslager in z'n geheel opgehangen in een rubber. Dat rubber zit met een metalen beugel aan de bodem vast geloof ik. Hierbij weet ik niet precies hoe je te werk moet gaan; ik heb zelf het oude type.</p><p> </p><p>De kloink geluiden komen mogelijk pas als de kruisstukken echt stuk gaan (los gaan hangen). Of wanneer ze in vastzitten en de ophangrubbers her en der versleten zijn. Dat schudden zou best al een indicatie daarvan kunnen zijn. </p><p> </p><p>suc7</p><p>michiel</p><p> </p>

• Frank Spanjers (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-08-2007 22:21 #86098 door Frank Spanjers (GAST)
Beantwoord door Frank Spanjers (GAST) in topic Aandrijfgeluiden + olielekkage achteras
<p>Hallo,</p><p>Gisteren eens even onder de auto gekropen. Daarbij is me opgevallen dat het rubber van het tussenaslager welliswaar niet kompleet stuk lijkt of zo, maar wel heel flexibel is. De as kan heel makelijk met een grote uitslag bewogen worden. Onder de cardanas loopt net voor het tussenlager een stuk plaatwerk door. Ik kon zien dat de cardanas soms dit raakt omdat er draaisporen op de as zitten. Verder voelde ik achter bij het differentieel geen speling, voor bij de aansluiting op de versnellingsbak wel een beetje speling op de kruiskoppeling aldaar.</p><p>Ik heb trouwens een 69-er met tussenaslager geheel in rubber opgenomen.</p><p>Nog een vraagje: de olielekkage uit het differentieel is bij de ingang van de cardanas. Daar zit een keerring. In de Haynes staat zeer veel speciaal gereedschap genoemd om hier aan te werken. Is dat echt nodig of is een goede gereedschapuitrusting ook voldoende?</p><p>Groeten, Frank</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-08-2007 22:50 #86097 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Hi! Frank,</p><p> </p><p>Bij een goed rubber zou de as niet zover uit mogen wijken dat 'ie de bodem ofzo raakt.</p><p>Dit gecombineerd met de speling op de voorste kruiskoppeling lijkt mij voldoende teken om die alvast te wantrouwen. Er mag gewoon -geen- speling op de kruiskoppelingen zitten. Het kleinste beetje is daarom al verdacht.</p><p> </p><p>Het makkelijkste blijft om de hele as te demonteren; dan kun je overal makkelijk bij en kun je direct de andere kruisjes goed inspecteren.</p><p>Oude kruisjes kun je er gewoon uit 'slopen'. Ik heb een bankschroef met een paar doppen gebruikt. Maar desnoods een slijptol kan ook. De oude kruisjes kun je toch weggooien.</p><p> </p><p>De nieuwe kruisjes moet je heel voorzichtig op hun plaats persen met een bankschroef en een grote dop. Hierbij moet je oppassen dat de naaldlagers niet scheef in het busje komen te liggen. Hierover is al veel geschreven op het forum; zoek bijvoorbeeld op 'kruiskoppeling'.</p><p> </p><p>Zelf was ik anderhalf uur bezig met de eerste kruiskoppeling. De andere twee had ik er samen in minder dan een uurtje uitgehaald en vernieuwd.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD