- Berichten: 464
B20 spruitstuk sneller?
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-08-2007 18:29 #51023
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
B20 spruitstuk sneller? is gemaakt door Marcel Smelter (GAST)
Ik was benieuwd wat een B20 spruitstuk zo bijzonder maakt dat er meer vermogen uit zou komen. Enkel alleen omdat deze een aansluiting heeft voor een dubbele uitlaat-voor-pijp of ook een grotere inlaatopening?
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Frans Lotty
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 131
15-08-2007 20:09 #86155
door Frans Lotty
Beantwoord door Frans Lotty in topic B20 spruitstuk sneller?
Enkel alleen omdat het een dubbele pijp heeft,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 890
15-08-2007 21:58 #86154
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic B20 spruitstuk sneller?
waarom exact het b20 uitlaatspruitstuk zo efficient is, weet ik niet; wel dat diverse tuners hieraan de voorkeur geven boven fancy spaghetti spruitstukken.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
17-08-2007 11:37 #86153
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic B20 spruitstuk sneller?
Mijn B18 heeft nl ook een dubbele aansluiting voor de uitlaat, is daarmee ook toepasbaar op een B20?
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Siang Phoa
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 890
17-08-2007 12:26 #86152
door Siang Phoa
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Beantwoord door Siang Phoa in topic B20 spruitstuk sneller?
gewoon handhaven dus.
The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17-08-2007 21:39 #86151
door Ben Flierman
tinustuning.nl
Beantwoord door Ben Flierman in topic B20 spruitstuk sneller?
<p>Even wat duidelijk scheppen:</p><p> </p><p>Er bestaat niet iets als een B20 spruitstuk. Wel zijn er spruitstukken met een dubbele vlampijp en spruitstukken met een enkele. Beide zaten ook op de B18 motoren. De types met dubbele vlampijp geven inderdaad meer vermogen. De reden hiervoor is deels omdat ze meer lucht flowen, maar tevens vanwege een beter zgn. sonische pulstuning, veroorzaakt doordat de twee vlampijpen pas in een later stadium bij elkaar komen. </p><p>Naast de standaard gietijzeren spruitstukken zijn er tevens 'spaghetti' spruitstukken. Hiervan zijn er feitelijk 2 types: 4-1 en 4-2-1. Bij het 4-1 type gaan de vier afzonderlijke primaire pijpen in één keer bij elkaar. Bij het 4-2-1 type gaan de 4 primairen eerst naar 2 secundaire en vervolgens bij elkaar in de eindbuis. Het is deze setup, pijpdiamter en lengteverhoudingen van de onderlinge pijpen die bepalen hoe het vermogen en met name koppel reageren. Het 4-1 type is qua pulstuning afgestemd op zeer hoge toerentallen van 5000 tpm en meer. Het 4-2-1 type geeft een optimale pulstuning bij ca. 3500 tpm. </p><p> </p><p>Nu, het gietijzeren spruitstuk met dubbele vlampijp is feitelijk een vereenvoudingd 4-2-1 spruitstuk. Voor de gemiddelde en opgevoerde motor leveren de 4-2-1-spaghetti's meer vermogen. Als je echter heel ver gaat in het opvoeren, en toerentallen van 7000 tpm gaat draaien, met 180pk en meer, dan werden in het verleden soms weer de gietijzeren spruitstukken met dubbele vlampijp gebruikt. De reden hiervoor was volgens mij met name omdat het gietijzeren spruitstuk minder hitte uitstraalt onder de motorkap dan een spaghetti. Bij het gebruik van het orginele spruitstuk werd de feitelijke dubbele vlampijp (dus het deel dat ná het spruitstuk komt) namelijk ook weer aangepast, en werd qua lengte weer hetzelfde gemaakt is de 4-2-1 spaghetti's. Niet zonder reden....</p><p> </p><p>Hopelijk schept dit wat duidelijkheid in de relatie tussen spruitstukken en vermogen, en tevens om de uiteindelijke reden waarom de ene bij bepaalde omstandigheden beter is dan de ander. Voor 99% van de motor levert een 4-2-1 spruistuk gewoon duidelijk het meest vermogen en koppel. Met name het koppel is duidelijk merkbaar (waaruit wederom blijkt dat de pulstuning van belang is, en niet de uiteindelijke flow (bij hoog toeren))</p><p> </p><p>Groeten Ben, Tinustechniek.nl</p><p> </p>
tinustuning.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 464
18-08-2007 13:05 #86150
door Marcel Smelter (GAST)
Amazon Combi '66
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic B20 spruitstuk sneller?
<p>Het lijkt dus gewoon een mythe dat een specifiek B20 spruitstuk 'snel'zou zijn. </p><p>Een aansluiting voor een dubbele voorpijp is gewoon een sterke verbetering qua uitstroom, flow en resonanties van de uitlaatgassen. Dat het ook op de latere B18 is geplaatst is alleen maar een voordeel. Een enkele pijp op een B20 is dan gewoon jammer.</p><p>Dat het minder hitte uitstraalt kan ik mij wel voorstellen, tuners wikkelen vaak hittebestendig doek om de uitlaatpijpen nét na de uitlaatpoorten om de warmte-uitstraling en uitlaatgasafkoeling te beperken. Dit ook om de uitlaatgassnelheid niet teveel af te remmen.</p><p> Inderdaad is op dagelijkse motoren een 4 in 2 in één pijp het prettigste. Zeker met -bijna- gelijke uitlaatlengtes per cilinder. Dat zie zelfs ook steeds meer op moderne auto's.</p><p>Daarom werkt een 4-1 op een viercilinder motorfiets zo goed, het maximum koppel en vermogen zitten op een bijzonder hoog toerental.</p>
Amazon Combi '66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.