Aandraaimoment reactiestangen achteras

• Michiel Helsloot (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2007 00:33 #51014 door Michiel Helsloot (GAST)
Aandraaimoment reactiestangen achteras is gemaakt door Michiel Helsloot (GAST)
<p>Wat zijn de aandraaimomenten voor de moeren van de reactiestangen van de achteras? (ama 2d '65, oud type achteras)</p><p> </p><p>Sinds ik de rubbers van de achteras ophanging heb vervangen, hoor/voel ik nog steeds bij het optrekken een klein 'bonkje'. Ik dacht dat dat over zou zijn na vervanging van de kruiskoppelingen, maar dat was het nog steeds niet helemaal. </p><p>Afgelopen week werd het effect plotseling erger. Vanmiddag wederom onder de wagen gedoken (ik woon er nu praktisch ;) en wat bleek... Ik had de bovenste moer van de diagonale reactiestang achter destijds niet goed vastgedraaid. Lang leve zelfborgende moeren; een andere moer was waarschijnlijk al lang losgetrild.</p><p> </p><p>Ik heb de moer zo goed en zo kwaad als het ging vast gezet met als kriterium 'vast is vast'. De bonk is nu weg, maar heel af en toe voel ik toch nog een kleine beweging in de achteras bij het wegrijden.</p><p> </p><p>Dit hele verhaal leidt tot de vraag: is er een aanbeveling voor de aandraaimomenten van de moeren en bouten van de achteras ophanging? Haynes geeft hier geen getallen voor, maar misschien levert de praktijkervaring hier iets op?</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2007 08:30 #86206 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Aandraaimoment reactiestangen achteras
<p>Hallo Michiel,</p><p>
over aandraaimomenten voor ophanging achteras ben ook ik nog nergens iets
tegen gekomen, "vast is vast", en af en toe eens controle, zal wel goed
zijn denk ik.</p><p>
[Enigszins afwijkend van je vraag naar aanhaalspanningen: het kan ook zijn
dat oorzaak van "klonkje" of "bonkje" nog andere oorzaak heeft als
versleten kruiskoppeling of losse moer/bout:</p><p>
al bladerend in CDRom vind ik bvb op pag.7733 een lijst met "Fault
Tracing" (zo'n lijst is wel op meerdere plaatsen te vinden) ivm problemen
mogelijks door achteras veroorzaakt. Ik denk dat soms verwezen wordt naar
binnenwerk van achteras, en vermoed dat dan probleem moeilijker te
verhelpen is. Meestal wordt dan, hier op forum, aangeraden contact te nemen</p><p> met Flok Boer (Nordrive).</p><p>
Verder de melding dat er bij Regio Oost een samenvatting van aantrekkoppels
uit Haynes te vinden is met nederlandstalige benamingen:</p><p>
home.planet.nl/~wchemink/Techniek/momentenlijst.htm </p><p>
ook andere interessante praktische info voor specifieke problemen:</p><p>
home.planet.nl/~wchemink/Techniek/techniek.htm ]</p><p>
Groeten, Willy</p><p> </p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-08-2007 22:44 #86205 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Aandraaimoment reactiestangen achteras
<p>Hi! Willy,</p><p> </p><p>Bedank voor de links. Deze had ik nog niet gevonden. Leuk! Ik heb ze met veel plezier gelezen.</p><p> </p><p>Wat betreft de montage van het bovenste punt van de reactiestang: ik ga eens proberen met een klein extra vulplaatje binnen de twee montageogen op het chassis. Eens kijken of ik daarmee de speling wat kan reduceren. Het uitstekende deel van het rubber zou dit netjes moeten isoleren van het metaal van de reactiestang.</p><p> </p><p>Wat me bij nadere inspectie overigens ook opviel was dat er wat speling op het schuif-lager halverwege de as zit. Ik dacht eerst dat er speling zat op mn net gemonteerde kruisje, maar dit bleek bij nader inzien toch netjes spelingsvrij te zitten. Is het normaal dat er wat speling zit op dat schuiflager? </p><p>De hoeveelheid speling en het 'gedrag' van de speling lijkt niet op het gedrag van het 'bonkje'. Voor het bonkje moet er eerst behoorlijk wat kracht op de aandrijfas/achteras komen te staan. De speling in het schuiflager kan ik direct met m'n blote handen voelen; hier zit geen 'drempel' op zoals bij het bonkje.</p><p> </p><p>Het zou wel vervelend zijn als het bonkje <em>in</em> de achteras zit; dat wordt een stuk prijziger dan. Voorlopig zet ik mijn hoop even op het vulplaatje, omdat aandraaien van de moer daar zo'n duidelijke verbetering gaf. </p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-08-2007 23:41 #86204 door Willy De Baere
<p>Hallo Michiel,</p><p>
in je 1ste bericht had je het over "diagonale reactiestang", ik neem aan
dat je daarmee de "Panhard"-stang bedoelt, net achter de achteras?</p><p>
Verder spreek je in die mail over "een kleine beweging in de achteras bij
het wegrijden." Dit zou eventueel volgende kunnen verklaren (in je 2de
bericht): 1) je voelbare speling in het schuiflager (: als de achteras kan
bewegen, dan ook achterste deel van cardanas, en dus voelbare speling in
schuiflager), en 2) tegelijk wijzen op wat die speling veroorzaakt, nl 1 of
meer loszittende bouten in de "ogen" op het chassis door mogelijks
uitgesleten gaten in deze ogen? Het verschil tussen "bonkje"-met-drempel,
en speling-zonder-drempel, vind ik verder terug raadselachtig en moeilijk
te verklaren, alhoewel uitleg voor oorzaak dan ook weer heel eenvoudig kan
zijn.</p><p>
Ik moet zeggen dat ik het laatste jaar eigenlijk met soortgelijk probleem
geconfronteerd wordt, nl een onregelmatig maar goed hoorbaar getik aan de
linker onderkant vd AM (alsof een sleutel ligt te rammelen in holle ruimte
links naast achterbank) : heel vast aandraaien van moeren en bouten van
reactiestangen aan linkerkant helpt tijdelijk, maar getik keert al vlug
terug. Ik verdenk dan ook te grote opening(en) waardoorheen bout van
reactiestang passeert, waardoor metaal op metaal geluiden bij net iets
losgekomen moer/bout (want 1 moer kan ik daarna weer wat vaster zetten).
Bijkomend probleem hierbij is dat de bout vast geroest zit in de bus, en ik
dus opening niet kan inspecteren.</p><p>
Ik moet voor 1 sept. naar TC (=APK) en zal proberen op te letten of daar
speling te merken is.</p><p>
Groeten, Willy</p><p>
</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2007 21:46 #86203 door Michiel Helsloot (GAST)
Beantwoord door Michiel Helsloot (GAST) in topic Aandraaimoment reactiestangen achteras
<p>Hi! Willy,</p><p>Een wat verlate reactie, maar evengoed hier is'tie dan :)</p><p>Ik bedoel inderdaad de panhard-stang. </p><p> </p><p>Het gekke is dat vorige week na de APK keurig het 'klonkje' nog een keer 'kloeink' zei en daarna niet meer terug is gekomen. Het lijkt alsof er iets op z'n plek is gevallen. De auto ligt nu zeer rustig op de weg en trekt op zonder dat ik nog rare bewegingen in de aandrijflijn of de ophanging voel.</p><p>Ik had trouwens zelf eerder al de indruk dat het inderdaad iets te maken heeft met de onderste reactiestangen en de montage-ogen op de achteras; die ogen zijn best al een eindje uitgesleten bij mijn wagen. Na het aantrekken van de moeren daar twee weken terug heb ik echter de indruk dat er geen verticale beweging meer in deze stangen zit.</p><p> </p><p>Het deed wel even pijn om te zien wat ze allemaal voor akelige bewegingen maken bij de APK. De banden werden bijna van de velgen getrokken leek het! </p><p>Maar roodkapje doorstond de tests glansrijk en de keurmeester kon alleen maar goedkeurend knikken bij het zien van zoveel nieuw rubber. </p><p> </p><p>Wat je trouwens beschrijft van dat rammelende sleutel geluid herken ik ergens ook wel. Nu het -weer- zoveel stiller is in de wagen, hoor ik een zacht gerammel ergens achter de wagen vandaan komen. Bij mij zou dat overigens ook de uitlaat kunnen zijn. Die heb ik na de optater van een paar maanden terug nog niet weer helemaal opnieuw opgehangen. Het kan zijn dat die zachtjes tegen de spatlap achter aanrammeld (of tegen een van de vangbanden of misschien zelfs tegen de achterveer, al is dat denk ik minder waarschijnlijk; daar zit nog voldoende ruimte tussen).</p><p> </p><p>Op dit moment geniet ik even van 'het nieuwe rijden'. De vrucht van alle klussen de afgelopen weken. Binnenkort zal het wel weer gaan kriebelen en dan sleutel ik weer verder. Het vulplaatje heb ik trouwens ook nog niet uitgeprobeerd bij de panhard-stang.</p><p> </p><p>Succes met de TC de komende week. Laat je weten of alles gelukt is en of je nog wat bent tegen gekomen in de ophanging?</p><p> </p><p>mvgr,</p><p>Michiel</p>

• Willy De Baere
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-08-2007 23:21 #86202 door Willy De Baere
<p>Hallo Michiel,</p><p> </p><p>TC kan pas op allerlaatste dag, vrijdag: mijn planning om wagen in orde te
brengen is overhoop gegooid door over hoofd zien van noodzaak van
herkeuring van LPG tank (hier elke 6 jaar, dacht dat vorige keuring nog 1
jaar goed was). Ik kom zojuist thuis van rit om tank leeg te rijden. Ik
wacht af wat TC oplevert.</p><p> </p><p>Mvg, Willy</p>

• Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2007 12:20 #86201 door Michiel Helsloot (GAST)
<p>succes morgen Willy.</p><p> </p><p>Ik had vanochtend weer even een klonk... eenmalig, daarna was de boel weer rustig.</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD