Bandenmaat

  • Eric van den Ende (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
19-08-2007 23:41 #51010 door Eric van den Ende (GAST)
Bandenmaat is gemaakt door Eric van den Ende (GAST)
<p>Heb op mijn 1800E velgen 5<span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: "Arial Narrow"">&frac12; <font face="Arial" size="2">Jx15 met daarop -momenteel- 185/80 SR 15 vredestein banden. Het lijken wel vrachtwagenbanden en &eacute;&eacute;n achterband loopt nog aan ook. Nu zegt het boekje dat er 185/70 HR 15 op horen te zitten. Kom ik afgelopen weekeinde iemand tegen met een 1800ES met 195/65 HR 15 op zijn lichtmetalen Dunlop velgen.</font></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: "Arial Narrow""><font face="Arial" size="2">Mijn gevoel zegt dat die 185/70 HR 15 slecht te krijgen zijn en daardoor ook wel prijzig zullen zijn t.o.v. de 65-serie (195/65 HR 15) die momenteel door veel auto's gedragen worden.</font></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: "Arial Narrow""><font face="Arial" size="2">Wat denk je, zullen de 195/65 HR 15 bij mij gaan aanlopen? Zijn wel platter dan 70-serie. Teller zal maar licht afwijken, zie: www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm Ik heb een lichte voorkeur voor de195/65 HR 15 of nog platter en liefts ook breder.</font></span></p><p><span style="FONT-SIZE: 8pt; FONT-FAMILY: "Arial Narrow""><font face="Arial" size="2">Iemand ervaring of tips? Bvd.</font></span></p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-08-2007 09:50 #86222 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic Bandenmaat
Ik heb ook 195/65 banden onder de P1800E. Het kan dat de banden voor gaan aanlopen bij de maximale stuuruitslag. Er is bij de ophanging een excentrieke bout voorzien. Deze dient als aanslag voor de stuurinrichting. Door de bout te verdraaien kan het aanlopen worden opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Grapendaal (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-08-2007 17:44 #86221 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic Bandenmaat
Op mijn ES heb ik ook 195/65. Deze maat zit heel dicht bij de afrolmaat van de 185/70 maar om daar zeker van te zijn zou je de afrolmaat van de bandenfabrikant moeten hebben. Lang niet alle fabrikanten houden de standaardmaat aan dus onderling zijn er hierin verschillen per fabrikant. Maar om niet al te zwaar te sturen en het stuurhuis niet te zwaar te belasten met nog bredere banden zou ik voor de 195/65 gaan. De 1800 serie verschilt per auto wat aanlopen van bredere banden betreft, de een doet het al bij een 195 en de ander pas bij een 215 breedte. Dit is tot op zekere hoogte met de excentrische bout aantepassen zoals Piek ook al zei. Plattere banden kan ook maar dan lever je op comfort in en je teller gaat meer afwijken, maar ja dat doet de km teller sowieso!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Eric van den Ende (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
20-08-2007 20:38 #86220 door Eric van den Ende (GAST)
Beantwoord door Eric van den Ende (GAST) in topic Bandenmaat
<p>Piek en Peter, beiden bedankt voor jullie reactie. Ik ga voor de 195/65, mede vanwege het zware sturen en sparen van het stuurhuis. De excentrieke bouten heb ik gevonden. Mocht het nodig zijn -eerst de banden kopen- dan stel ik ze bij.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.