Trilling aandrijving bij optrekken
- Frank Spanjers (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-09-2007 22:10 #50921
door Frank Spanjers (GAST)
Trilling aandrijving bij optrekken is gemaakt door Frank Spanjers (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Mijn Amazon B20A uit 1969 op LPG vertoont met name bij het optrekken vanuit stilstand een trilling in de aandrijving. Het gaat echt om de eerste meters na het laten opkomen van de koppeling. Als ik echt heel langzaam rijdt in de eerste versnelling en dan flink gas geven voel ik het ook even.</p><p>De aandrijving laat tevens een gierend/zoemend geluid horen op constante snelheden vanaf zo'n 65 km/uur tot zo'n 90 km/uur. Bij gas weggeven of gas loslaten is het weg. Wel hoor ik bij gas los een licht zagend geluid soms.</p><p>Recent is de achterasolie vervangen (door olie met juiste specs) en de achteras keerring (lekte). Het tussenlager en lagerhuis zijn ook vervangen (was nog redelijk goed). De kruiskoppelingen zijn volgens een ervaren monteur (niet specifiek Volvo) prima</p><p>De motor maakt een kloppend geluid als ie stationair draait en olieverbruik is aan de hoge kant, ik schat iets van 1:800 km. Ik weet niet of dat met bovenstaande te maken heeft. De motor trekt verder prima.</p><p>Kan iemand me vertellen wat die trilling zijn kan en/of hoe ik een goede diagnose kan stellen? Ik heb me laten vertellen dat het de koppeling zijn kan, maar ook de achteras/differentieel of zijn er nog andere kandidaten?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
27-09-2007 22:32 #86669
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Trilling aandrijving bij optrekken
<p>Hallo Frank,</p><p>Wat betreft die eerste meters, heb ik dat ook weer... Het kan een druppeltje olie zijn dat tussen je koppelingsplaten is gelekt. Bij mij bleek dit bij demontage niet te lekken en dus niet het geval te zijn. Geeft wel identieke klachten. Misschien is dit bij jou wel het geval. Ik zoek ook nog verder, aangezien ik het dus weer heb. Als ik iets weet post ik het!</p><p>Groeten Marijn</p>
- Frank Spanjers (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
04-12-2007 20:41 #86668
door Frank Spanjers (GAST)
Beantwoord door Frank Spanjers (GAST) in topic Trilling aandrijving bij optrekken
<p>Hallo,</p><p>En Marijn, heb je al gevonden waar het probleem bij jou vandaan komt?</p><p>Heeft iemand een idee of het ok kan komen uit de achterasophanging? Kan speling in de ophanging van de achteras ook tot trillen/schudden leiden bij optrekken vanuit stilstand?</p><p>Frank</p>
- Marijn Hendrikx
- Elite lid
-
Minder
Meer
05-12-2007 23:48 #86667
door Marijn Hendrikx
Beantwoord door Marijn Hendrikx in topic Trilling aandrijving bij optrekken
<p>Hallo Frank,</p><p>Ik ben bezig met een complete vernieuwing/ vervanging van mijn aandrijflijn. Ik ga er vanuit dat ik dan geen trillingen, etc. meer heb. Ik wijd het bij mij toch aan de kruiskoppelingen en dus speling op de as. Dat gierende geluid zoek ik in mijn versnellingsbak. Ook die wordt meegepakt, dus hopelijk zeeeer stil straks( afgezien van de normale rijgeluiden uiteraard, die wil ik juist niet kwijt
)!</p><p>Wellicht dat de achterophanging bij jou, zoals je aangeeft, wel wat gestotter bij het wegrijden veroorzaakt.</p><p>De andere zaken, zijn zo moeilijk te zeggen. Ik vermoed bij dat gieren je versnellingsbak een beetje..</p><p>Je olieverbuik is wel vrij hoog idd.! Volgens mij moet dat veel minder kunnen. Als ik je schatting overneem verbruik je dus als extra olie ruim 10 liter..! Ter vergelijking; ik rijd met een revisiemotor en vul op 10.000 km twee of drie keer "een scheutje" olie bij. En een scheutje varieert van 0.5 tot 1 liter. Dan staat het peil vaak weer bij max. of zelfs net erover. Ofwel max. 1.5 liter op 10.000 km. Waarbij ik niet weet of het scheelt als je veel snelweg rijdt. Ik vermoed een beetje van wel. Maar toch....Succes bij je zoektocht! Groeten Marijn</p><p> </p>
- Huib Wassink (GAST)
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-12-2007 09:38 #86666
door Huib Wassink (GAST)
Beantwoord door Huib Wassink (GAST) in topic Trilling aandrijving bij optrekken
<p>Ik had ook het verschijnsel dat de aandrijfas hapte bij de eerste meters, nadat deze ingekort was i.v.m. een overdrive. Deze as was niet helemaal centrisch en is daarna weer vervangen door een goed exemplaar, waarna het probleem weg is.</p><p>Mijn andere Amazon heeft het ook, maar dat is alleen als hij koud is en het komt door de koppelingsplaat. Als ik deze even laat slippen is het weg.
Ik denk dat het verglazing op de plaat is, of inderdaad een drupje olie.</p><p>Zoals ik het begrijp heb jij het, als je de koppeling al helemaal op hebt laten komen, dus zal het waarschijnlijk in de as zitten. Het zou kunnen dat de as niet centrisch is, of dat er toch een kruiskoppeling uit ligt. Ook kan het rubber oud zijn, waardoor de as bij de eerste meters slingert, om daarna bij hogere toeren zich te centreren.</p><p>Dat olieverbuik is redelijk hoog, maar nog niet zo hoog dat je direct aan revisie moet denken.
Gebruik je een moderne olie, dan kan die wat te dun zijn. Ik zweer bij Millers 20W50.</p><p>Dat kloppend geluid zou het fiber tandwiel van de distributie kunnen zijn, wat los komt, spelinh heeft, of tanden mist.
Zet de motor eens in het bovenste dode punt en haal de verdeelkap eraf.
Als je dan aan de ventilatorbladen beweegt, dan moet de rotor meebewegen zonder speling.</p>
Ik denk dat het verglazing op de plaat is, of inderdaad een drupje olie.</p><p>Zoals ik het begrijp heb jij het, als je de koppeling al helemaal op hebt laten komen, dus zal het waarschijnlijk in de as zitten. Het zou kunnen dat de as niet centrisch is, of dat er toch een kruiskoppeling uit ligt. Ook kan het rubber oud zijn, waardoor de as bij de eerste meters slingert, om daarna bij hogere toeren zich te centreren.</p><p>Dat olieverbuik is redelijk hoog, maar nog niet zo hoog dat je direct aan revisie moet denken.
Gebruik je een moderne olie, dan kan die wat te dun zijn. Ik zweer bij Millers 20W50.</p><p>Dat kloppend geluid zou het fiber tandwiel van de distributie kunnen zijn, wat los komt, spelinh heeft, of tanden mist.
Zet de motor eens in het bovenste dode punt en haal de verdeelkap eraf.
Als je dan aan de ventilatorbladen beweegt, dan moet de rotor meebewegen zonder speling.</p>