kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven

• Rick van Rijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 13:45 #50909 door Rick van Rijn
<p>Mijn Amazon maakt kloink geluiden bij het optrekken en bij pulserend gas geven,er zit wat speling op het schuifstuk van de aandrijfas.kan dit de oorzaak zijn ?Het cardan is pas gereviseerd !de kruiskoppelingen lijken mij oke</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2007 19:50 #86711 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
Is er ook een nieuw tussenlager gemonteerd? Zit dat helemaal goed? Dat is bij mij de oorzaak van een kleine klunk.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Rick van Rijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 20:13 #86710 door Rick van Rijn
Beantwoord door Rick van Rijn in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
Ja er is ook een nieuw tussenlager gemonteerd Rob (bedankt voor je reactie)

• Peter Grapendaal (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2007 22:21 #86709 door Peter Grapendaal (GAST)
Beantwoord door Peter Grapendaal (GAST) in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
<p>De kruiskoppelingen kunnen verraderlijk zijn. Niet altijd kan je de speling/vastzitten constateren zonder demontage. Mijn advies is om altijd alles tegelijk te vervangen (lager, rubber en kruiskoppelingen) als je de cardanas er toch onderuit hebt, anders heb je dikke kans dat je heel snel weer alles los kan gaan halen. </p><p>Het zouden ook nog de ophangrubbers van de reactiestangen en/of panhardstang kunnen zijn. </p>

• Dries Bakkenes
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-09-2007 22:36 #86708 door Dries Bakkenes
Beantwoord door Dries Bakkenes in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
<p>Hallo Rick,</p><p> </p><p>Remtrommels kunnen ook zo'n geluid geven als ze niet helemaal goed vast zitten of als de spie is ingeslagen.</p><p>Succes, Dries Bakkenes</p><p> </p>

• Peter Frankefort (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2007 03:59 #86707 door Peter Frankefort (GAST)
Beantwoord door Peter Frankefort (GAST) in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
<p>Jawel, De "kloink "geluiden kunnen inderdaad komen van wat beschreven is,</p><p>Als na alles wat is beschreven is nagekeken, dan moet worden gekeken naar het differentieel. Hier kan het sterven van de "kloink" geluiden.</p><p>Vooral bij een Combi, immers bij een combi komt het geluid rechtstreeks </p><p>via de laadruimte naar binnen , bij een sedan zit er de bagage ruimte tussen.</p><p>Wat heb ik gedaan om de div geluiden resp geluidjes "gekloink" "getok"</p><p>en andere niet te definieren geluidjes te elimineren.</p><p>_ Orginele cardan is wat onderbemeten en dus onstabiel, deze vervangen door een cardan van een BMW incl de rubber aan de voorzijde v/d cardan,</p><p>niet vergeten de cardan as in balans te houden middels een geharde as van 14 mm welke de cardan as centraliseerd, BMW was destijds dit "vergeten" te monteren Vandaar de de auto,s vaak wat "bromde" door onbalans in de cardan as.</p><p>-De kegel wielen in het differentieel huis hebben standaard 0.25mm speling, dit is dus veel te veel (slingeren steekassen) .Deze kegelwielen heb ik op laten hardchromen in na laten slijpen tot een speling van 0.03mm, tevens hebben de "splanes" te veel speling in de "spanes" van de kegelwielen "tosie speling" maar ook te veel radiale speling, Deze bijde spelingen is door hard chromen sterk gereduceerd.</p><p>-De eenzijdige axciale rollages vervangen door dubbel zijdige rollagers,</p><p>tevens het aciale "steunkruisje" in het differentieel weggelaten immers de steekassen kunnen niet meer naar binnen schuiven,en dus ook niet meer "tikken" (kloinken)</p><p>_Tussen het kegelwiel en het huis in het differentieel zitten "schotelveren</p><p>Soms zij deze kapot "gescheurd" een geven dan een hoop "gekloink " ook als ze niet kapot zijn, deze construktie heb ik nooit begrepen.</p><p>De schotelveren heb ik vervangen door "ina" axiale opervlakte geharde vulpaatjes, deze tijdens montage wel precies speling vrij op dikte laten slijpen, (Eind dikte ongeveer 1mm dik)</p><p>Het eindresultaat is zowel radi als axciaal (slingering e.d ) verminderd</p><p>Tevens heb ik een snelheids demper (hydraulisch) gemonteerd op de gasklep. Bij het plots loslaten v/h gaspedaal demp ik de laatste 5mm v/d gasklep, hetgeen resulteerd in het niet resoneren v/d cardan as.</p><p>P.Frankefort. lieesel.</p>

• René Jongen (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-10-2007 11:48 #86706 door René Jongen (GAST)
Beantwoord door René Jongen (GAST) in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
Hallo,

Bij onze amazon (130 1998 B20A 87-90-FT) hoor ik in de eerste, tweede en derde versnelling bij fel gas geven of sterk afremmen op de motor een licht ratelend geluid (het lijkt of de as iets aanloopt / kruiskoppeling lager?).
In de vierde versnelling hoor je geen ratelend geluid. Op de snelweg loopt ie bij kruissnelheid 110 km/u geweldig. Overigens is niet het toerental van invloed op het klikkend / ratelend ("kloink geluiden !) geluid. Wel de rijsnelheid in relatie met de eerste, tweede of derde versnelling.
Vanmiddag ga ik in ieder geval de olie van de versnellingsbak verversen (1,75 ltr) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Wie het weet mag het zeggen !

R. Jongen Valkenburg aan de Geul

• Rick van Rijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2007 20:28 #86705 door Rick van Rijn
Beantwoord door Rick van Rijn in topic kloink geluiden bij optrekken en pulserend gas geven
<p>Goedeavond allemaal,hierbij kom ik weer even terug op de kloink geluiden van onze amazone.Ondertussen zijn de problemen opgelost en rijdt ie weer heerlijk.het probleem was de aandrijf as welke in onbalans was.Bij Toncar in B&R werd dit vastgesteld.Zelf de as eronderuit gehaald en bij Toncar gebracht.De as gedemonteerd en laten balanceren een nieuwe kruiskoppeling en lager erin en na montage was alles weer dik in orde.Ik heb ook gelijk alle rubbers van de achterophanging vervangen door polyurethaan rubbers en dat merk je ook gelijk.De wagen is een stuk stabieler en rijdt echt heerlijk een aanrader dus.Het is wel even zweten om de rubbers erop te krijgen maar met een paar grote tangen lukt het uiteindelijk wel.bedankt voor de reacties</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD