reactiestangen
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 11:25 #50853
door Ad Bruijns (GAST)
reactiestangen is gemaakt door Ad Bruijns (GAST)
<p>Hallo,</p><p>Ik ben bezig met het vervangen van alle rubbers van de achterophanging. Nu zijn de reactiestangen aan de zijde van de aandrijfas aardig ingesleten door 42 jaar roestvorming en ga proberen hiervoor nieuw stukken te draaien en die vervolgens in de arm te lassen. Kan iemand mij vertellen wat de diameter net achter de draad (dus tussen de 2 Ringen waarop de 2 rubbers geschoven worden) moet zijn?</p><p>BVD voor de hulp,</p><p>Ad</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bernard Piek
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-10-2007 12:29 #87025
door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic reactiestangen
Amazone? Uit mijn hoofd: ca. 15mm. Meet voor de zekerheid het gat in de rubber op en maak het even groot. Draad is 1/2"UNC.
NB: Aan ophangingsdelen mag volgens mij niet worden gelast. Zie dus dat het degelijk en onzichtbaar wordt uitgevoerd.
NB: Aan ophangingsdelen mag volgens mij niet worden gelast. Zie dus dat het degelijk en onzichtbaar wordt uitgevoerd.
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 14:42 #87024
door Ad Bruijns (GAST)
Beantwoord door Ad Bruijns (GAST) in topic reactiestangen
<p>Bedankt Piek en sorry voor de schamele informatie mijnerzijds.Het gaat inderdaad over een amazon 121 uit 1965. Dus oud type achteras. Hoe zeker ben jij van die 15mm, want mijn rubbers zijn dusdanig ver weg dat ik niet denk dat meten zin heeft, ik meet nl tussen 17 en 20mm in de 4 rubbers. Volgens mij zitten er toch ook metalen schaaltjes tegen de rubbers of vergis ik me. Bij mij heb ik er maar een teruggevonden , de rest is volgens mij verroest en een geworden met de rest van de metalen delen.</p><p>gr, Ad</p><p> </p>
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
18-10-2007 15:32 #87023
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic reactiestangen
Gewoon nieuwe draagarmen kopen.Hieraan lassen is terecht verboden!!De boel goed in orde maken en niet zitten te prutsen.Als de boel afbreekt kan het slecht aflopen en niet alleen voor Ad Bruijns,maar ook voor andere weggebruikers,die hier part noch deel aan hebben.Als ik dit soort dingen lees vraag ik me af of de sceptici,die over levensgevaarlijke oude rotzooi praten als het over onze hobby gaat misschien toch wel eens gelijk kunnen hebben.Ik heb al erg veel amazons gezien ,gerepareerd en gekeurd en ik vraag me soms echt wel eens af hoe iemand uit vrije wil er voor de lol de openbare weg mee op durft te gaan.Nieuwe spullen zijn nog gewoon te koop,dus lassen is helemaal niet nodig,
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 15:34 #87022
door Ad Bruijns (GAST)
<p>Nog even naar de reactiestangen gekeken en volgens mij is daaraan ook gelast, want de stang zelf is een pijp en het stuk waar de rubbers overeen schuiven is massief.</p><p>gr, Ad</p>
- Ad Bruijns (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-10-2007 16:02 #87021
door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste Niek,</p><p>Bedankt voor je reactie. Hier ben ik wel even van geschrokken, ben nl niet van plan een onveilige situatie te creeeren. Maar ik heb deze stangen aan een aantal monteurs laten zien omdat de tand des tijds nogal invloed op hen heeft gehad en kreeg o.a. te horen "roest wegschuren en monteren die handel". Na het wegschuren van de roestdelen meet ik op sommige plaatsen nog een diameter van 13 mm en op andere plaatsen 15mm. Vervolgens de chef van de technische dienst op mijn werk laten kijken en die dacht dat het stuk wat aan de achteras gemonteerd is met 2 ronde rubbers, in de arm zit die hol is en vervolgens bij de flens is afgelast vandaar mijn vraag. Kijk nu ben ik geen expert en ben pas aan deze hobby begonnen. Als jij als expert nu tegen mij zegt dat ik beslist niet mag(laten) lassen aan deze rectiestangen dan ga ik dat zeker niet doen en ga over tot aankoop van nieuwe.</p><p>vr gr,</p><p>Ad </p>
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-10-2007 21:31 #87020
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic reactiestangen
<p>Ik ben het helemaal met Niek de Boer eens, gewoon nieuwe kopen met nieuwe rubbers en netjes monteren, dan loop je geen risico,s ook niet met de APK .</p><p>Vriendelijk Groeten Kees Vos Bennekom </p>