montageogen onderste reactiestangen Amazon '65

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 08:18 #50816 door Ad Bruijns (GAST)
montageogen onderste reactiestangen Amazon '65 is gemaakt door Ad Bruijns (GAST)
<p>Mede sleutelaars,</p><p>Kan iemand mij een advies geven wat te doen met de ingesleten montageogen, van de onderste reactiestangen van een amazon 121 uit 1965,</p><p>op de achteras.</p><p>Bij voorbaat dank voor de hulp,</p><p>Ad</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2007 08:50 #87200 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic montageogen onderste reactiestangen Amazon '65
Oplassen en opnieuw uitboren. Wat ook gaat: een nieuwe komring tegen het ophangpunt lassen.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 10:11 #87199 door Ad Bruijns (GAST)
Beantwoord door Ad Bruijns (GAST) in topic montageogen onderste reactiestangen Amazon '65
<p>Piek, bedankt voor je reactie. Zijn die komringen nog verkrijbaar? zo ja weet je toevallig het art.nr.? en hoeveel horen erop te zitten aan elke kant ik zie ze nl wel aan de binnenkant van het ophangpunt en aan de buitenkant heb ik bij het demonteren wel 1 schaaltje gevonden aan de linkerzijde maar dat stelde niet veel voor. Als ik kies voor oplassen en uitboren, hoe groot moet dan het gat worden?</p><p>vr gr,</p><p>Ad</p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2007 11:58 #87198 door Bernard Piek
Beantwoord door Bernard Piek in topic montageogen onderste reactiestangen Amazon '65
De ringen staan nog in de lijst van het VOD (653448). Ik heb ze destijds zelf gemaakt door cirkels uit een stuk plaat te knippen en dan de randen om te slaan op een stuk rondstaal. Aan een kant zitten ze vastgelast aan het ophangpunt. Deze maakten deel uit van de as en zijn niet meer los te koop denk ik. Veel verschil zal het wel niet maken. De juiste gatmaat weet ik zo niet. Gewoon de ring even opmeten. Het zal rond de 15 mm. bedragen.
Het schaaltje dat je hebt gevonden zal wel grotendeels weggerot zijn denk ik. Meestal zie je nog de restanten van de puntlassen waarmee het vast heeft gezeten.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 14:40 #87197 door Ad Bruijns (GAST)
Beantwoord door Ad Bruijns (GAST) in topic montageogen onderste reactiestangen Amazon '65
<p>nogmaals bedankt Piek hiermee kan ik weer wel even verder denk ik. Ik zit er aan te denken om er aan de achterkant een plaat over te lassen vervolgens het gat aan de voorkant wat dicht te lassen en daarna een gat van 16m te boren door het geheel want de binnendiameter van de rubbers is ook 16.Dan krijg je bij het montageoog wel staal op staal. Is dat wel de bedoeling?</p><p> </p>

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
30-10-2007 15:29 #87196 door Bernard Piek
Het idee van de ring die zit vastgelast op de steun is volgens mij dat het de reactiestang opsluit in rubbers. Hierdoor krijg je enige flexibiliteit, de as kan een beetje bewegen ten opzichte van de reactiestang, en dat is de bedoeling. Het deel van de reactiestang dat door de beugel gaat mag dus zeker de beugel niet raken. Wat er, na vele jaren, gebeurt is dat de rubbers slijten. Hierdoor gaat na verloop van tijd de reactiestang slaan in het gat(staal op staal) en slijt het gat hierdoor uit.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-10-2007 17:22 #87195 door Ad Bruijns (GAST)
Dus als ik de reactiestang met de nieuwe rubbers voldoende kan opsluiten hoef ik het gat helemaal niet op te lassen en kan ik eigenlijk volstaan met een vulplaat waarin een gat van ?? mm is geboord. Het stuk van de reactiestang wat door de ogen gaat is 16mm, moet ik het gat van de vulplaat dan 16/16.5 of bijv 17 mm boren? Of deugt dit idee niet?

• Bernard Piek
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-10-2007 09:35 #87194 door Bernard Piek
Wat je precies bedoelt met een vulplaat weet ik niet. Las gewoon een nieuwe komring op de steun en dan moet het goed zijn. Als je toch in de buurt bent met de lastang is het een kleine moeite het gat weer op orde te brengen, maar dit is niet noodzakelijk. De functie van de komvormige ring is dat de rubber niet verschuift en zo toch contact ontstaat tussen de reactiestang en de beugel. Met een gewone platte vulring los je het probleem niet op.

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-11-2007 16:39 #87193 door Ad Bruijns (GAST)
<p>Beste Piek,</p><p>Even voor alle zekerheid. Aaan welke kant van de steun moet ik een nieuwe komring lassen aan de voorzijde of achterzijde of beide en als het aan de voorzijde is moet ik dan de bestaande weghalen?</p>

• Ad Bruijns (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-11-2007 11:54 #87192 door Ad Bruijns (GAST)
<p>Piek,</p><p>Nog even het volgende, het art nr van de komring die jij mij opgeeft is volgens mij voor de draagarmen en die rubbers hebben toch een andere diameter?</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD