Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?

Lees meer
28-04-2012 14:10 #113225 door Arno Pfennings
Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem? is gemaakt door Arno Pfennings
Na de amazon te lang in de garage te hebben laten staan omdat ik telkens aanliep tegen het onbetrouwbaar zijn van de 4 trommelremmen...wil ik nu de knoop doorhakken door eens te kijken of er ook schijfremmen op kunnen. Normaal gesproken zijn de conversies voor de handliggend...katterugombouw is bekend maar dit volvojaar heeft veel amazon maar ook een erfenis van de katterug zeker als het gaat om de trommelremmen aan de voorkant.
Het is dus een tussen-wal-en-schip uitvoering waar ik in loop de tijd heel wat heb moeten switchen door het werkplaatshandboek.

Kent iemand deze volvovariant/1963 goed en zo ja...ooit omgebouwd naar schijfremmen?
Waar moet je zoals op letten en wat zou het juiste ombouwsetje zijn?

Alvast bedankt

Arno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2012 14:53 #113226 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
dat is goed te doen , de nodige losse onderdelen nieuw aan schaffen is duur.
een komplete vooras van een donor lijkt mij een goede optie.
ik heb nog een komplete vooras van een 65'' er , dus met draagarmen , schijven , klauwen e.d.
als optie een rembekrachtiger misschien.
als je interesse hebt in de vooras hoor ik dat wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-04-2012 21:31 #113237 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
Doe het dan gelijk goed en maak rondom schijfremmen, dan heb je dubbele triangel mét schijven, 140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten.
Ook 240 achteras is om te bouwen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2012 10:44 #113250 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
"140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten. Ook 240 achteras is om te bouwen."

Hierbij wel aan te tekenen dat niet gewoon schroefwerk is, daar komt heel wat meer bij kijken (slijpen/lassen/aanpassen).
Voren schijfremmen zoals bij de latere amazon is wel gewoon om te schroeven (maar toch wat werk als je alles aanpast).

Groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-04-2012 14:35 #113259 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
Staat in het nieuwe clubblad een verslag van Huke Bassert mbt ombouw van trommel naar schijven. Het betreft wel de achterwielen. Voor de voorkant zal je de voorophanging van een latere amazon kunnen pakken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2012 08:29 #113273 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?

"Ed van der Zee" schreef:
Doe het dan gelijk goed en maak rondom schijfremmen, dan heb je dubbele triangel mét schijven, 140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten.
Ook 240 achteras is om te bouwen.

Lijkt mij persoonlijk voor een gewone Amazon buitensporig veel werk met relatief beperkt resultaat.
Het grootste deel van de remkracht (70% ??) komt van de voorwielen.
De upgrade van trommels naar schijven voor zal een grote winst opleveren, voornamelijk in het voorkomen van scheeftrekken.
Schijven achter is in mijn optiek alleen zinvol als je aanpassingen qua vermogen aan je Amazon hebt gedaan.

De oplossing van Huke ziet er leuk uit! Is wel prijzig/veel geld.

Als je een Amazon met nieuw type achterasophanging (ik meen overgang ergens in 1967), dan past een as van een 1800E of 1800ES er zo onder. Zit je dan wel nog met het feit dat je steek anders is geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2012 09:34 #113277 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
Hoi Lars,

Dat is juist het probleem is dat als je voor een schijf systeem monteert, heb je remdrukverdelers nodig om die 70% naar de voorschijven te brengen. Immers het vroege systeem heeft maar één leiding naar achteren en geen verdelers.
Heb het systeem van Huke nog niet gezien/gebruikt, maar met de originele remdrukverdelers zit je goed en scheelt een hoop werk.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2012 09:50 #113279 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
Maar dan is een nieuwe (instelbare) remdrukvertrager toch een veel makkelijkere en goedkopere oplossing dan achter ook schijven monteren?
Bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Tinustechniek voor 99 euro

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2012 11:54 #113284 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
Hallo Volvo-vrienden,

Ik heb net een conversie naar schijfremmen achter gemaakt met behulp van een 1800ES-as. Kort voordat ik deze as vond (Rudi Dortangs zij geprezen!) had ik al een gemodificeerde as van een 240 gekocht. Deze past prima, maar dan begint het avontuur: om de hele boel af te maken is er veel moeite en geld nodig, dus doe het niet. Alleen als je jouw auto voor serieus berg- of rallywerk wilt gebruiken loont het zich.
Ik heb overigens zeer veel waardering voor het prachtige werk van Huke, maar ik ben te ouderwets om Japanse remklauwen op mijn Amazon te monteren.
Wat betreft de voortrein: er staat een prima exemplaar op marktplaats voor € 150,00. Daar komt de remkrachtverdeler en een zooi leidingen bij. Voordeel: je hoeft een heel weekend je schoonmoeder niet te zien.

Succes,
Teun


"a restoration is a triumph of vision over economics"
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
06-05-2012 19:19 #113449 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?

"Lars Rengersen" schreef:

"Ed van der Zee" schreef:
Doe het dan gelijk goed en maak rondom schijfremmen, dan heb je dubbele triangel mét schijven, 140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten.
Ook 240 achteras is om te bouwen.

Lijkt mij persoonlijk voor een gewone Amazon buitensporig veel werk met relatief beperkt resultaat.
Het grootste deel van de remkracht (70% ??) komt van de voorwielen.
De upgrade van trommels naar schijven voor zal een grote winst opleveren, voornamelijk in het voorkomen van scheeftrekken.
Schijven achter is in mijn optiek alleen zinvol als je aanpassingen qua vermogen aan je Amazon hebt gedaan.

.

mee eens. Nadeel van schijven is dat de rempedaaldruk flink hoger is, trommelremmen zijn nl van nature zelfbekrachtigend.
Een (vacuum)rembekrachtiger is dan een mooie extra optie.
Nadeel ook van trommels vóór is ook altijd dat ze lastig af te stellen zijn, echt recht remmen doen ze maar zelden.
PS volgens mij moeten er bij de schijfombouw vóór niet kleinere wielremcilinders achter?
gr marcel

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.