achteras klokt
- K. Schuurman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2025 14:15 #1477745
door K. Schuurman
achteras klokt is gemaakt door K. Schuurman
helaas gaat mijn achteras als het wat warmer wordt wat klok geluiden geven bij het uit laten rollen ,bij normaal rijden geen geluid hoorbaar ,weet iemand hier evt een oplossing voor (behalve revisie)?er zijn geen lager geluiden te horen .dit gebeurt alleen als de auto een rit gemaakt heeft, als het echt koud weer is (s winters)is het bijna niet aanwezig.is dit een gevalletje tandwielen opnieuw afstellen met chims?
bedankt voor een evt reactie
bedankt voor een evt reactie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Emo van Halsema
- Premium lid
-
Minder
Meer
02-07-2025 16:07 #1477756
door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic achteras klokt
Ik volg..
03-07-2025 23:51 #1477777
door Henk Platvoet
Beantwoord door Henk Platvoet in topic achteras klokt
Om welke Volvo gaat het?
Klokken komt door te veel speling op de differentiaal tandwielen. Dit kun je door dikkere of verende shims opheffen bij een 140 en f240 . De verende shim is er ook voor de Amazon, maar schijnt niet goed te werken. Ook kun je 80/ w150 hypoid achteras olie proberen. Deze wel eerst verwarmen want anders krijg je die er moeilijk in. Shims vervangen gaat redelijk eenvoudig door de klok uit de achteras te halen . Dit kan zonder de as te demonteren ..
Klokken komt door te veel speling op de differentiaal tandwielen. Dit kun je door dikkere of verende shims opheffen bij een 140 en f240 . De verende shim is er ook voor de Amazon, maar schijnt niet goed te werken. Ook kun je 80/ w150 hypoid achteras olie proberen. Deze wel eerst verwarmen want anders krijg je die er moeilijk in. Shims vervangen gaat redelijk eenvoudig door de klok uit de achteras te halen . Dit kan zonder de as te demonteren ..
- K. Schuurman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 11:59 #1477784
door K. Schuurman
Beantwoord door K. Schuurman in topic achteras klokt
hallo Henk.
bedankt voor de reactie, het gaat om een 164 as ,
ik ga dan eerst maar andere olie proberen,maar kan de 80W140 nergens vinden ,wel 85W140?
er zit nu 80W90 in ,is de 80W140 dan zoveel dikker?
mvg klaas
bedankt voor de reactie, het gaat om een 164 as ,
ik ga dan eerst maar andere olie proberen,maar kan de 80W140 nergens vinden ,wel 85W140?
er zit nu 80W90 in ,is de 80W140 dan zoveel dikker?
mvg klaas
- Ton Verhaagen
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 16:55 #1477789
door Ton Verhaagen
1974 Volvo 142
Beantwoord door Ton Verhaagen in topic achteras klokt
Ik zou altijd de voorgeschreven olie blijven gebruiken. Volgens mij is dat Hypoid Transmissieolie SAE 90. Met dikkere olie omzeil je het probleem. Het klokken is zeer waarschijnlijk (te veel?) speling of verkeerde afstelling.
1974 Volvo 142
- K. Schuurman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2025 17:01 #1477790
door K. Schuurman
Beantwoord door K. Schuurman in topic achteras klokt
Ton, bedankt voor de reactie , ik probeer de dikkere olie even ,komen we snel genoeg achter met de huidige temperaturen toch?
indien geen verbetering gaan we het cardan uit elkaar halen en proberen met shims op te lossen . weet iemand waar deze te verkrijgen zijn?