bevestiging voorruit 144

Lees meer
01-03-2024 21:56 - 01-03-2024 21:59 #1044231 door Caspar Remmers
Beantwoord door Caspar Remmers in topic bevestiging voorruit 144
Mijn ruit zat ook geplakt en nu wil ik, na de restauratie, een ruit in rubber plaatsen.  Het lijkt echter wel of de sponning 5 tot 10 mm te klein is en krijg ik het rubber aan de binnenkant niet goed op zijn plek. Heeft een ruit in rubber een iets grotere sponning nodig dat een plakruit?

zijn er mensen met ervaring hiermee?
mijn 145 is van 1970

Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen 
groeten
caspar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2024 22:19 #1044233 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic bevestiging voorruit 144
Hallo Caspar,
de sponning voor een plakruit heeft een bredere rand (en dus een kleinere opening) zodat er genoeg vlak is voor de lijm (een ruit lijmen in een sponning voor een rubber gaat niet goed, dan is de rand te smal).
Een ruit met rubber in een sponning voor een gelijmde ruit zetten gaat alleen als men eerst met een slijptol de sponning op de maat van de sponning voor rubber maakt (maar dan zul je waarschijnlijk ook al puntlassen wegslijpen).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2024 11:33 - 03-03-2024 11:34 #1044241 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic bevestiging voorruit 144
Wat is de reden dat je naar een rubber terug wil ?. als de ruit eruit is kun je goed alle plekken bijwerken. Je hebt twee mogelijkheden. Of de originele sierlijst nemen en de metalen clips goed anti-roest behandelen, of een 200 sierlijst nemen met plastic clips en de 200 sierlijst met de rubber rand. Zoals gezegd past het rubber niet en zou dat niet graag op maat willen slijpen ...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2024 23:50 #1044271 door Caspar Remmers
Beantwoord door Caspar Remmers in topic bevestiging voorruit 144
De reden dat ik naar rubber terug zou willen is dat ik dan eenvoudig de ruit er uit kan nemen om de sponning te inspecteren en bij te werken waar nodig. De sponning had een paar roestplekken die verholpen zijn maar ik blijf het als potentieel zwak punt zien. 
daarnaast heb ik alle bevestigingspunten voor de sierstripbeugeltjes dicht laten maken om de roestgevoeligheid te reduceren waardoor ik niet terug kan naar de 140 sierstrippen. 

Na de eerste reactie heb ik opgemeten hoeveel ik weg zou moeten halen om een ruit met rubber te plaatsen en dat is inderdaad meer dan de puntlassen en dan schiet het idee z’n doel voorbij. 
ik heb, na jullie adviezen, gekozen voor een plakruit met een 200serie sierstrip.

hartelijk bedankt voor jullie reacties, adviezen zijn uiteraard altijd welkom 

vriendelijke groet 
caspar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.