Bedrijfsbezoek Auto Restauratiebedrijf Satink Regio Oost

Satink 06Ruim 2 weken voor de geplande datum van dit evenement was het al vol met meer dan 30 aanmelders. Het is vervolgens altijd sneu dat je daarna diverse keren “nee” moet verkopen. Echter in verband met beschikbare ruimte om alle aanwezigen zoveel mogelijk alles te kunnen laten zien en horen, moet er eenmaal nou een maximum gesteld worden.
Op za morgen 10 maart ging voor ons voor 10 uur al de deur open bij Satink in Hengelo en werden we hartelijk welkom geheten door de eigenaren junior Peter – en senior Jan Satink. Eerst tijd voor koffie met lekkere Petit Fourtjes om vervolgens over te gaan naar de introductie door Peter Satink over het bedrijf. Ooit ruim 50 jaar geleden als hobby begonnen door Jan en steeds verder uitgebreid naar een prachtig bedrijf wat eigenlijk niet meer in zijn huidige voegen past. Binnenkort verhuist het dan ook , is de bedoeling, naar een mooie plek elders in Hengelo.
Het bedrijf houdt zich bezig met restauraties van klassiekers in het wat meer exclusieve segment dan onze Volvo ‘s, maar daarentegen niet minder interessant uiteraard.
Vader Jan vertelt vervolgens zeer uitgebreid over van alles en nog wat van plaatbewerking. Dit gebeurd nog veel volledig met de hand maar ook semi-met de hand met fantastische hulpmiddelen als een Engels Wiel en div. persen. Bijzonder was ook de afkomstig uit de vliegtuigbouw Pers van Fokker, bouwjaar 1952. De termen, Kloppen, Randen felsen, Stuiken, Walsen, Drijven enz enz komen uitgebreid aan bod. En worden bovendien vakkundig gedemonstreerd.

Satink 05Hierna neemt Peter het woord over en legt in detail uit de werking van het in eigen huis ontwikkelde en geproduceerde zg. Satink Detoniation Control. Een uitermate logisch werkend systeem om pingelen te voorkomen. Pingelen is, zoals bekend, dodelijk voor verbrandingsmotoren, zelfs voor Volvo ‘s. Door tijdig op de juiste manier (aangestuurd door een klopsensor op het blok en de pingelchip/sensor op de stroomverdeler) op de ontsteking in te grijpen, wordt pingelen uitgesloten. Zie ook de foto van het systeem.
Naast dit alles valt er van alles op gebied van restauraties van zeer nabij te zien en werd er volop gebruik gemaakt om allerlei vragen te stellen aan de vakmensen van Satink.
Ook interessant waren de in diverse stadia van restauratie te bewonderen heel bijzondere meest Engelse klassiekers. Alsmede een Citroen DS Cabrio Usine versie, waarvan er slechts 15 ooit van gemaakt zijn.
Na ruim 2 ½ uur flink in de weer te zijn geweest, was het tijd om de kelen te smeren met het intussen verschenen drinken aangevuld met diverse snacks. Een gezellige afsluiting was het gevolg. Tenslotte werden Peter en Jan Satink door Klaas Veneberg namens alle aanwezigen en de VKV Regio Oost bedankt voor dit bijzonder interessante bezoek.

Een tevreden bezoeker.

Tevens dank aan Hans Mollema voor de tip over Satink en het eerste contact met.

Satink 01 Satink 02 Satink 03 Satink 04