BezoeBCCP Fuelsystems Gramsbergen

bccp1Aanvankelijk liep het aantal aanmeldingen nog niet zo, maar hoe dichter de datum nabij kwam, des te talrijker kwamen de opgaven binnen. Zodanig zelfs dat 's avonds laat tevoren zich de laatste (no. 35 !) nog melde. Een fantastisch groot aantal dus, hetgeen gewoon een goed gevoel geeft wanneer je zoiets organiseert.

Rond 10 uur die zaterdagmorgen in November werden de deuren van BCCP voor ons open gedaan en werden we hartelijk welkom geheten door Wineke Hommes. Na haar introductie tijdens de koffie met koek van BCCP Fuelsystems en uitleg over de geschiedenis van het bedrijf, werden de aanwezigen ingedeeld in twee groepen. Groep 1 ging met de eigenaar Hans ten Broeke mee naar de kant van het Dynojet Testing Centre en groep 2 bleef met medewerker Johan Webbink in de restauratiewerkplaats achter. Halverwege de dag werden de groepen gewisseld zodat iedereen volop de gelegenheid kreeg om alle facetten van het bedrijf van dichtbij te kunnen beleven.

bccp2En bere-interessant was het. Een aantal deelnemers hadden van de mogelijkheid gebruik gemaakt om van te voren per e-mail vragen/problemen in te sturen. Uiterst deskundig werd hier antwoord op gegeven. Tijdens de uitleg bij de restauratie van carburateurs kwamen diverse handige tips en trucks uitdrukkelijk aan bod. Wat te denken van het frituren van een vervormde carburateur, gewoon in de frituurpan met sla-olie, om de betreffende carburateur weer in z'n oorspronkelijke vorm terug te krijgen. En dan de naalden. Meer dan 800 verschillende in voorraad !!

 

bccp3De testbank is een verhaal op zich. Hans vertelde dat deze er is gekomen nadat een testrit met een Opeltje GT op de provinciale weg richting Dedemsvaart bij 160 km/h met een megaklapper eindigde.
Fantastisch en eigenlijk te veel om te beschrijven zijn de mogelijkheden van deze testbank. Van een groot aantal en vaak zeer kostbare klassiekers die voor vermogens gerestaureerd zijn, werden de storingen er hier uitgehaald, hetgeen elders niet lukte. Bijvoorbeeld het verhaal van de bijzondere Porsche die binnenkwam met 14 PK. Heel veel leuke, maar ook interessante anekdotes passeerden de revue, waaronder ook op z'n minst 1 van elk type klassieke Volvo. Kortom bijster interessant allemaal en heel leerzaam.

 

Het officiële dagprogramma was gepland te eindigen om 3 uur 's middags, echter de laatste vertrok pas om half 6 en in het schemerdonker vanuit Gramsbergen. Het bewijs dat het een geslaagde dag was, niet alleen vanwege de interessante materie, maar vooral ook door de enthousiaste manier waarop het allemaal gebracht werd door de mensen van BCCP.
Johan, Hans en Wineke bedankt !!!

Ps. Vergeet niet even te kijken op de website bccp

Voor V44 Regio Oost,
Klaas Veneberg.