Nieuws van de vereninging

FEHAC lijst met goede oldtimerverzekeringen uitgebreid

crashcar

De FEHAC heeft aan de lijst van goede oldtimerverzekeringen een nieuwe verzekeraar kunnen toevoegen. Begin vorig jaar deed de FEHAC onderzoek naar de kwaliteit van de in Nederland aangeboden autoverzekeringen voor klassiekers. De FEHAC heeft acht eisen opgesteld waaraan een goede oldtimerverzekering moet voeldoen. Een oldtimerverzekering, die aan alle eisen voldoet, krijgt het predicaat ‘FEHAC goedgekeurde oldtimerverzekering’.

Die acht eisen zijn:
• geen leeftijdsdiscriminatie: zowel ouderen als jonge bestuurders verzekeren
• geen koppelverkoop met de dagelijkse auto
• erkenning door verzekeraars van FEHAC erkende clubtaxaties
• geen dekkingsbeperkingen voor toer- en regelmatigheidsritten
• atijd-terug-garantie na een ongeval van het voertuig
• goede schaderegeling van casco schade
• vrije keuze waar het voertuig hersteld wordt
• terugkrijgen van het wrak na uitkering van een totalloss schade

Eén van de specialisten in oldtimerverzekeringen, Kuiper in Heerenveen, heeft de polisvoorwaarden van haar oldtimerverzekering nu aangepast en verbeterd en voldoet daarmee nu aan alle acht de eisen die de FEHAC aan een goede oldtimerverzekering stelt. Daarmee behoort nu ook Kuiper tot de eredivisie van de beste oldtimerverzekeraars. Eerder waren dat al: De Europeesche, Polisdirect, Herasto/van Eijk en TVM/OVHV.

Volgens de FEHAC heeft haar onderzoek geleid tot verbetering van de polis van een individuele aanbieder en dat de markt zo inspeelt op de wensen van hun klanten, de grote groep van oldtimereigenaren in ons land.

Laatste "gewone" Vehikel in de Veemarkthallen Utrecht op 4, 5 en 6 maart

 vehikel-artikel

Zoals het er nu uitziet wordt op 4, 5 en 6 maart voor de laatste keer een traditionele Vehikel in de Veemarkt in Utrecht georganiseerd. Traditioneel, dus oldtimer auto's, bromfietsen, motorfietsen, scooters, fietsen en vooral bergen onderdelen.

Natuurlijk is er ook volop documentatie te vinden, zijn er weer clubstands en komt ook de modelauto liefhebber weer aan zijn trekken. Ook voor onze Volvo's is er vast weer het één en ander te vinden, al is het maar documentatie, onderdelen als verstralers of gereedschap!

Vehikel is ook een internationale beurs, zelfs één van de grotere beurzen in Europa. Dat geldt niet alleen voor de bezoekers. Een deel van de standhouders komt uit alle delen van Europa en zelfs van ver daarbuiten. Maar ook de Nederlandse standhouders reizen de hele wereld af op zoek naar bijzondere vondsten voor Vehikel. Legerjeeps uit Griekenland, Puchs zo uit Oostenrijk, zijspannen uit Rusland, Harley Davidsons uit Tsjechië, hoge bi's uit Frankrijk en tengere Italiaanse racertjes, meegebracht uit Imola, je kunt het zomaar tegenkomen op Vehikel.

Kortom, alle ingrediënten voor een prachtig oldtimer-weekend zijn ook op deze Vehikel weer te vinden.

Op 29 mei is er nog een Bromfiets Vehikel in de Veemarkt waarmee een lange traditie wordt afgesloten. Vehikel wil gewoon doorgaan, maar wegens sloop van de Veemarkthallen in het vervolg op een andere locatie. Welke dat zal zijn is in tegenstelling tot de Volvo Klassieker Beurs nog niet bekend....

Meer informatie is te vinden op: www.vehikel.nl

Midwinter Classic 13 februari

In februari 2009 beleefde de ooit befaamde Midwinterrit zijn wederopstanding als Midwinter Classic. Een groepje enthousiaste en zeer ervaren ritten- en rallysporters bliezen de ooit eveneens legendarische Autosportvereniging ‘de Wegkruisers’ nieuw leven in en realiseerde een geslaagde herstart van MWR. Nu dus onder de naam Midwinter Classic. Dat deze 1e Midwinter Classic een daverend succes werd is overduidelijk gebleken getuige het aantal deelnemende equipes (het startveld was vol geboekt) en de enthousiaste en lovende reacties na afloop. En wat voor een start was het met alle ingrediënten die een rit vroeg in het jaar zo aantrekkelijk kan maken. Sneeuw bij de start en een lekker winterzonnetje in de middag.

Onder de deelnemende equipes bevonden zich vele oud-rittensporters, historische rallyrijders en vele enthousiaste beginners. Hun verzoek na afloop; volgend jaar graag weer zo’n rit !!! Aan dit verzoek voldoet de organisatie graag en op 13 februari 2011 staat de derde editie van de Midwinter Classic op het programma.

U kunt het nieuwe klassiekerjaar 2011 beginnen met een leuke rit vanuit een nostalgische startlocatie in Monnickendam. Met als decor van de Midwinter Classic het Noord-Hollandse landschap in hopelijk weer aangename winterse omstandigheden. Een dagrit van ca. 200 km met pittige, maar goed rijdbare kaartlees-trajecten op een eenvoudig reglement. Deelname staat open voor alle bouwjaren en typen auto’s, maar de voorkeur gaat uit naar ouder dan 25 jaar of jongere sportcoupés en cabriolets. Er kan gestart worden in de sport- of toerklasse.

Meer informatie op: www.dewegkruisers.nl

Oppassen met nieuwe E10 benzine in oldtimer

benzinepomp5 Al eerder maakte OldtimerNieuws melding dat de ‘nieuwerwetse’ benzine steeds slechter te gebruiken is in oldtimers. Motoren en het brandstofsysteem dateren nog uit een tijd dat gelode benzine de maatstaf was. Na het verdwijnen van het lood uit de benzine is de benzine steeds verder aangepast en ‘milieuvriendelijker’ gemaakt. Voor moderne auto’s geen probleem, de motoren en brandstofsystemen zijn afgestemd op de nieuwe benzinesamenstelling, waarbij de toevoeging van ethanol voor oldtimers de meest vervelende is. Op dit moment wordt er in Nederland 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds deze maand E10 op een steeds groter schaal bij de pomp verkrijgbaar. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is de kans groot dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In Frankrijk is Euro 95 inmiddels al bijna niet meer verkrijgbaar en bij de meeste pompen vervangen door SP95-E10 (Euro 95 met 10% Ethanol). Duitsland is nu het volgende land dat aan de beurt is. Maar ook Nederland zal moeten volgen. In Europees verband is afgesproken dat er in 2013 een extra soort aan de pomp verkrijgbaar moet zijn. Omdat de meeste tankstation maar over een beperkt aantal pompen/tanks beschikt ligt het voor de hand om de Euro 95 met 5% bio-ethanol te vervangen voor Euro 95 met 10 bio-ethanol. Een alternatief voor oldtimerbezitters kan een duurdere een premium brandstof zijn zoals V-Power van Shell of BP Ultimate.

Scandcar Volvo toertocht

 

Volvo toertocht 

Scandcar organiseert dit jaar een toertocht voor Volvo rijders: “de Winter Trial”
Inschrijving staat open voor alle typen Volvo, al gaat de voorkeur natuurlijk uit naar de klassieke Volvo’s.
De Winter Trial wordt gehouden op zondag 20 februari en aanmelden kan via het contactformulier op de website van Scandcar:

Er kunnen maximaal 50 auto’s meedoen, dus haast is geboden!

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD