Nieuws van de vereninging

125 Jaar automobiel?


Dit jaar viert Mercedes-Benz op grootse wijze dat Carl Benz op 29 januari 1886 zijn Motorwagen patenteerde. Nu 125 jaar later laat de marketingcampagne van Mercedes-Benz ons graag geleven dat het Benz was die de auto uitvond. Echter voordat Carl Benz zijn patent kreeg waren er al velen hem voorgegaan. We blikken met een kleine serie terug op de pioniers van de auto.

Nicolas Joseph Cugnot (1725-1804) was een Franse officier en uitvinder die in opdracht van het Franse leger geschikt vervoer voor kanonnen moest ontwikkelen. In 1769 had Cugnot een driewielige stoomauto klaar. De auto kon een snelheid van 3 tot 4,5 km/u halen. De zware stoomketel was voor het voorwiel gemonteerd waardoor het gevaarte zo goed als onbestuurbaar was. De proefrit eindigde dan ook tegen een kazernemuur. De trend was echter gezet. De eerste meters met een auto waren gereden en het eerste verkeersongeluk was een feit.

Classic Cars morning op Circuit Zandvoort, 12 juni

zandvoortEerste Pinksterdag geldt als rustdag van de races, die traditioneel op tweede Pinksterdag worden verreden.

De Classic Car Morning Zandvoort brengt echter een leuke onderbreking van dit weekend! Vanaf 8.30 uur nodigt de Lion's Club Zandvoort eigenaren van klassieke auto's uit om naar het circuit te komen voor een fantastische happening. Vanaf circa 11.00 uur zullen de deelnemers parade rondjes over het circuit gaan rijden.

Techno-Classica Essen ook in 2011 weer bomvol

De grootste oldtimerbeurs van Europa staat van 30 maart tot 3 april weer op de agenda. Dan vindt namelijk in Essen weer de Techno-Classica plaats. Op 30 maart is de beurs open voor de pers en vakbezoekers, op 1 april gaan de deuren open voor het grote publiek. De beurs beleeft in 2010 haar 22e editie.

Ook dit jaar zal de Techno-Classica haar positie als wereldbeurs van de internationale klassieker-scene verder uitbouwen: alle 20 hallen van de jaarbeurs Essen zijn helemaal volgeboekt! Met bezoekers uit 41 landen, meer dan 1.150 exposanten uit 28 landen en meer dan 1.100 geaccrediteerde journalisten uit 30 landen heeft de Techno-Classica de grootste internationale uitstraling van alle klassieker-beurzen. Meer dan 200 oldtimer-, youngtimer- en merkenclubs maken met hun fantasievolle en onderhoudend ingerichte clubinformatiestanden de „klassieker-wereldbeurs “ – aldus de Techno-Classica woordvoerder – tot het grootste autoclubforum ter wereld. De goede stemming bij de oldtimer-dealers, -restaurateurs en -verzamelaars duiden erop dat ook de TECHNO-CLASSICA 2010 weer een beurs van de superlatieven wordt.

Meer informatie op: www.siha.de

50_years

De deelname van Volvo Cars Heritage aan de TechnoClassica in Essen staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de Volvo P1800. De Volvo stand wordt bevolkt door een fantastische selectie van auto’s en interessante mensen. Verder zijn er nog een paar verrassingen.

Vijftig jaar geleden werd gestart met de productie van de prachtige Volvo sportwagen en de eerste leveringen volgden snel. Afbeeldingen van de auto’s circuleerden toen al een jaar! Geen enkel ander Volvo model heeft een dergelijke indruk in de geschiedenis van Volvo auto’s gemaakt en dat moet echt gevierd worden. Dat wordt gedaan met een scala van bijzondere auto’s en met mensen die meer dan gemiddeld met deze auto betrokken zijn.

De Volvo Cars Heritage stand toont zes bijzondere auto’s, elk met een eigen verhaal:

De X1, het allereerste prototype, in 1957 met de hand gebouwd door Frua in Turijn.

Een P1800 van Jensen Motors in Engeland met chassis nummer 5063.

Een P1800S uit 1963, aangepast voor rally en racing conform de regels van FIA.

Een 1800S uit 1966, door Volvoville (USA) omgebouwd tot cabriolet.

Een 1800E uit 1971, deze wordt nog voor de show gerestaureerd.

Een 1800ES uit 1972 in een heel mooie conditie.

 

Andere sterren op de stand zijn Pelle Petterson, de ontwerper van de P1800 en Irv Gordon, die meer tijd achter het stuur van zijn ’66 1800S heeft doorgebracht dan enig ander. Hij staat met meer dan 4,5 miljoen kilometers in het Guiness Book of Records. Een record wat waarschijnlijk nooit meer verbroken wordt.

 

Als de productie meewerkt, wordt een nieuw boek gepresenteerd: “P1800, from idea to prototype and production”. Geschreven door twee zweedse enthousiasten, Kenneth Collander en Mats Eriksson. Hopelijk kan het boek op de beurs verkocht en door Pelle en Irv gesigneerd worden.

 

Een andere première op de stand is de DVD van Original Technical Publications “Volvo Service and workshop literature”. Eén disc in plaats van 15 kilo papier om je Volvo weer op de weg te krijgen.

OTP zal alle literatuur over Volvo auto’s tussen 1927 en 1999 op 11 discs beschikbaar hebben.

Invoerdatum E10 benzine in Nederland nog onbekend

e10 benzine

Wanneer er nu in Nederland Euro 95 wordt getankt is er op dit moment in Nederland maximaal 5% bio-ethanol aan de benzine toegevoegd. In Frankrijk echter is sinds vorig jaar ook benzine met 10% bio-ethanol op de markt. Deze wordt onder de naam of met de toevoeging E10 in de naam verkocht. Ook in Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 op een steeds grotere schaal bij de pomp verkrijgbaar.

Het is het nog niet duidelijk is wanneer E10 in Nederland aan de pomp verkrijgbaar is. Eind 2011 worden de exacte Europese specificaties voor deze brandstof verwacht. Dus zal het voor Nederland in ieder geval nog een jaar duren voor E10 de ‘oude’ Euro 95 E5 (met maximaal 5% bio-ethanol) gaat vervangen. Voorlopig zitten de oldtimereigenaren ook in Nederland in ieder geval nog goed. In Europees verband is vastgelegd dat de benzinemaatschappijen tot 2013 een een zogenaamde ‘protection grade’ die niet meer dan maximaal 5% bio-ethanol bevat.

Wat is er ook al weer aan de hand met E10? Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er in eerste instantie weinig aan de hand. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en in het ergste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of spruitstuk worden aangetast.

Vanuit Duitsland komen steeds meer berichten binnen de ervaringen met E10 in oldtimer en youngtimers. Zo publiceerde Mercedes-Benz een lijst met auto’s de wel en niet E10 verdragen. BMW zorgde voor verwarring door eerst te zeggen dat het gebruik van E10 niet zonder meer was aan te raden en later te verklaren dat E10 probleemloos gebruikt kan worden in alle modellen zolang het minimale voorgeschreven oktaangetal voor het bepaalde model maar wordt gehaald.

Oldtimernieuws blijft de ontwikkelingen rondom E10 volgen.

Elandproef 2011

Voor de 12e keer zal op zondag 3 april 2010 vanaf 9.30 uur in Lelystad het (in)spannende voorjaarsevenement worden georganiseerd. Voor de leden van de Volvo clubs staat het Midland Circuit in Lelystad weer de hele dag ter beschikking.

Elandrun_01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook dit jaar wordt dit evenement mede georganiseerd door het Volvo rallyteam. De deelnemers starten één voor één vanaf circa 10.00 uur. De organisatie zal er alles aan doen om de wachttijden zo kort mogelijk te houden en op tijd te starten. Bijrijders moeten minimaal 16 jaar zijn.
Elandrun_02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit jaar zijn door de organisatie de Volvoclubs en registers uitgenodigd van de Katterug, V 340-360, V 240-260, V 700-900, V 850-70 en P 1800 ES. Ondanks het imposante moderne geweld wil ik met nadruk de oer Volvo's aan moedigen om mee te doen. Zeker als u met uw klassieker meer rijvaardigheid wilt opdoen. De rijders van het Volvo Rallyteam willen u graag begeleiden tijdens een van uw rondes.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD