Nieuws van de vereninging

Eerste oplossingen problemen E10 benzine

VKV_only

Wanneer er in Nederland Euro 95 wordt getankt is daar op dit moment maximaal 5% bio-ethanol aan toegevoegd. Net als in Frankrijk en Duitsland zal de invoering van E10 echter binnen afzienbare tijd een feit zijn. Wanneer E10 in een oldtimer wordt getankt is er de kans dat er in eerste instantie weinig aan de hand is. Echter de ethanol in de benzine tast brandstofleidingen en pakkingen aan met lekkage en in het eerste geval brand als gevolg. Ook eventuele schade aan kleppen en klepzetels sluiten experts niet uit. Ethanol is niet alleen agressiever dan benzine, het veroorzaakt ook eerder corrosie en het bezit geen enkele smerende werking. In sommige gevallen kan ook de aluminium carburateur of het spruitstuk van aluminium worden aangetast.

 

Techno Classica Essen 2011

logoTechnoVanaf vandaag 31 maart t/m 3 april wordt weer de Techno Classica in Essen gehouden.

De redacties van het VKM en de website mochten gisteren (30 maart) al op de persdag komen kijken en grepen die gelegenheid met beide handen aan, vooral omdat ook Volvo Heritage er voor het eerst met een stand aanwezig is.Stand_overzicht_WEB

Er wordt gevierd dat de P1800 dit jaar 50 jaar is geworden en daarom staan er op de stand diverse speciale P1800's, waaronder een prototype: de P958-X1 uit 1957, in ongerestaureerde staat. Verder o.a. een Volvoville cabriolet in prachtige staat, en interessante schaalmodellen van de ontwerpafdeling die mooi laten zien hoe de vorm van de P1800, maar ook de P1800 ES is ontstaan.

P958-X1_1957_WEBWe hebben Claes Rydholm, de directeur van Volvo Cars Heritage mogen ontmoeten, die vergezeld was van misschien wel de beroemdste Volvo rijder: Irv Gordon uit de USA, die het wereldrecord afstand met één auto in handen heeft. Hij vertelde ons dat hij nu meer dan 2,8 miljoen miles (4,5 miljoen kilometers!!) heeft gereden met zijn rode P1800 uit 1966.

prototype1800_1_webVanaf vandaag zal ook Pelle Petterson op de Volvo Heritage stand aanwezig zijn, de feitelijke ontwerper van de P1800 en verder is het nieuwe boek over de P1800 door Kenneth Collander en Mats Erikson te bewonderen, naast een presentatie van de grote printer waarmee Volvoprints.com originele fabrieksfoto's aanbiedt.

Als u naar de beurs gaat, zult u naast de Volvo's natuurlijk ongelofelijk veel zéér prachtige en unieke klassiekers kunnen bewonderen, auto's die je bepaald niet elke dag tegenkomt! Wij hebben een aantal auto's gezien die we tot nu toe alleen van foto's kennen! De andere grote fabrikanten pakken flink uit met hun verleden: zoals in de persconferentie een aantal directeuren van de diverse heritage-afdelingen van de grote fabrikanten zeiden: om een toekomst te krijgen, moet je een verleden hebben!

 

Het is mooi om te zien dat  Volvo zijn rijke geschiedenis nu ook aan de wereld toont en werkt aan service en ondersteuning voor onze klassiekers!

 

Een aanrader dus, deze beurs!

Voor meer foto's:

Onderdelenmarkt 23 april gaat niet door

Helaas, regio Noord-West heeft wegens gebrek aan voldoende

standhouders moeten besluiten tot afgelasting van de op

zaterdag 23 april bij Volvo-dealer Van Vloten in Amsterdam-Noord

geplande onderdelenmarkt.

Het is jammer, maar het is niet anders.

Het had in onze ogen geen zin bezoekers naar Amsterdam te laten

komen, om ze daar vervolgens op de jaarlijkse markt iets te laten

aantreffen, dat in het geheel niet aan de verwachtingen voldoet.

Leipzig verbant de Trabant

Het lijkt haast ondenkbaar, maar het gaat dan nu toch echt gebeuren. Een van de voormalige DDR-steden, Leipzig gaat de Trabant uit het straatbeeld weren. De veelbesproken ‘umwelt zone’ gaat er voor zorgen dat er vanaf 2014 de bijna onlosmakelijk met de stad verbonden Trabant straks niet meer Leipzig te vinden is. Naar verluidt zijn er in de stad nu nog zo’n 400 Trabanten te vinden, die veelal uit zogenaamd ‘ostalgie’ nog steeds worden gekoesterd. De Trabant kan echter met de beste wil van de wereld niet aan de Euro 4 norm voldoen die straks voor de umwelt zone gaat gelden. En dat betekent dat ze uit de stad worden verbannen. Er gloort nog wel een lichtpuntje aan de horizon. Wellicht wordt het straks mogelijk om Trabanten die minstens 30 jaar oud zijn een speciale oldtimer status te geven, waardoor de stad opeens weer opengaat voor de Trabant. Laten we hopen dat de Duitsers een beetje zuinig zijn op hun cultureel erfgoed. Want het kan verkeren, ook in de voormalige DDR.

Rijbewijs BE straks minder vaak nodig

Velen zullen het herkennen: met de caravan of autoambulance (om weer een nieuwe oldtimer aanwinst op te halen) op pad betekent tegenwoordig als snel dat rijbewijs BE verplicht is. Maar op uiterlijk 19 januari 2013 worden er nieuwe regels van kracht en worden de voorwaarden voor een rijbewijs B met een aanhanger flink aangepast. Dit is een van de gevolgen van de invoering van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn.

Zover nu bekend komen de nieuwe regels er als volgt uit te zien:

het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer 750 kg, of
het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kg, maar het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie is minder dan 4250 kg.

Voor een totale combinatie die meer dan 3500 kg weegt (de verruiming van de huidige regels) worden aanvullende eisen gesteld aan de bestuurder. Deze moet een aanvullend examen afleggen. Slaagt de bestuurder voor dit examen, dan krijgt deze hiervoor een speciale code op het rijbewijs.

Dit betekent dat de trekkende auto niet langer altijd leeg zwaarder hoeft te zijn dan de aanhanger + het laadvermogen. Nu is het nog zo dat met een B-rijbewijs alleen een aanhanger getrokken mag worden die lichter is dan het ledig gewicht van de auto en de totale toegestane combinatie minder dan 3500 kg weegt. Die eerste beperking vervalt straks, de tweede blijft overeind.

Het rijbewijs BE blijft overigens gewoon bestaan. Met een BE mag een aanhanger tot 3500 kg worden getrokken. Het totale gewicht van de auto en aanhanger is dan maximaal 7000 kg. Bij B is dat beperkt tot 3500 kg of met speciale aantekening tot 4250 kg.

bron: Oldtimernieuws

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD