Verslag Technische Avond: Ontsteking

Donderdagavond 21 november houdt Regio Midden een technische avond gewijd aan de ontsteking. Ditmaal in Barneveld bij Volvo Klassiekers, Dries Bakkens,  aan de Valkseweg bij het Total benzinestation.

Leuk, een beetje elektrotechnisch onderwijs kan nooit kwaad in onze wereld. Jaap Blijleven legt ons de basisprincipes uit van de ontsteking, waarna Dries Bakkenes het onderwijskundige gedeelte van de avond afsluit met uitleg over de elektronische ontsteking van 123 Ignition.

Kennelijk voldoet Regio Midden aan een behoefte, want er hadden zich maar liefst ruim 40 mensen (rolbevestigend: uitsluitend mannen) aangemeld.

Jaap legt uit: een correct werkende  ontsteking zorgt ervoor dat het lucht-benzine of LPG mengsel in de cilinders op een optimale manier tot ontbranding wordt gebracht. Waarmee een litertje brandstof met een zo hoog mogelijk rendement wordt omgezet in beweging. Optimaal betekent dat de vonk moet voldoen aan drie voorwaarden:

  • Zo krachtig mogelijk;
  • op de juiste plek;
  • op het juiste moment.

Om aan die voorwaarden te voldoen moet je de zaak onder de motorkap goed op orde hebben en houden. En dat laatste is weleens lastig, omdat er toch wel wat deskundigheid bij komt kijken. Maar het valt allemaal te leren en als je het een keer hebt gedaan is het in moeilijkheid vergelijkbaar met kleppen stellen. Jaap heeft v.w.b. het onderhoud nog wel wat tips en weetjes:

  • Slecht starten wordt dikwijls veroorzaakt door een minder goed werkende ontsteking;
  • De condensator is een onderdeel waarvan je aan de buitenkant niet kunt zien of ‘ie kapot is. Terwijl met een defecte condensator de motor nooit zal lopen. Vervang hem dus regelmatig en heb altijd een reserve exemplaar in de auto bij je.
  • Let goed op bij het terugbouwen van de contactpuntjes, want als je een isolatiering vergeet maak je sluiting en heb je geen vonk.

Wil je de hele les van Jaap nog eens teruglezen? Dat kan, het staat op de site van Jaap:  Basiswerking ontsteking .

Van de traditionele “mechanische” contactpuntjes naar de elektronische ontsteking is een kleine stap. De elektronische ontsteking vervangt de contactpuntjes. Door wat intelligente elektronica optimaliseert de elektronische ontsteking bovendien het tijdstip van ontsteking. En dat resulteert in een betere koude start, rustiger stationair lopen en betere prestaties. Hoeveel beter is natuurlijk afhankelijk van waar je het mee vergelijkt. En wat blijft is het onderhoud.  Weliswaar hoef je nooit meer contactpuntjes te wisselen en af te stellen, maar de verdelerkap en rotor schoonmaken en de ontsteking op tijd zetten blijven. Een ideaal moment om over te gaan op een elektronische ontsteking van 123 Ignition is als de mechanische verdeler last krijgt van teveel slijtage, met name speling op de as. Een 123 ontsteking vervangt namelijk de hele verdelergroep. Voor de zelfsleutelaars heeft ook Dries een tip: zorg dat je de 123 ontsteking voorziet van een plus die niet onderbreekt bij het starten. Omdat de plus op de bobine bij bijvoorbeeld een Amazon onder de motorkap niet bereikbaar is, wordt er nog weleens een plus achter een zekering vandaan geplukt. En die zal meestal tijdens het ronddraaien van de startmotor onderbroken zijn. En ook dan krijg je geen vonk.

Zo eindigt een leerzame avond. Maar niet nadat we ons eerst tegoed hebben gedaan aan de traditionele kaas, worst, nootjes en fris.

Foto’s:  foto's 21-11-2013: Ontsteking