Technische dag voor dames, 14 mei 2011

Pech-Onderweg-voor-Dames-0114 mei 2011, op de agenda van regio Oost staat: Technische dag voor dames.

Nu eens niet als begeleidster van hun man, maar zelf in de hoofdrol. Zou dat genoeg dames aanspreken? Een goede reden om -als man, dat wel - een kijkje te gaan nemen. Deze keer heeft Trias Trailers in Apeldoorn gastvrij zijn ruimte ter beschikking gesteld. Buiten is al goed zichtbaar dat zich hier iets met klassieke Volvo's afspeelt: wapperende Volvo vlaggen en een rijtje klassieke Volvo's voor de deur. Binnen, in de kantine, zit een groep van zestien dames aan de koffie met cake, de sfeer zit er al goed in. Een paar heren zijn er ook, als begeleider en/of van de organisatie, en ze weten al dat ze er wel bij mogen zijn, maar op de achtergrond en nergens mee bemoeien! Als de koffie op is, gaan we naar beneden naar de werkplaats.

Daar staat een rij stoelen opgesteld met daarvoor een motorblok. Gerrit Marcus, onze vaste TC-er, is vandaag de instructeur. Hij heet de dames welkom en begint met zijn uitleg. Eerst wat basiskennis: hoe werkt een motor, wat is een carburateur, de ontsteking, een startmotor. Sommige dames zien we al bedenkelijk kijken, "moeten we dat echt allemaal weten?" Later zal blijken dat het toch niet zo heel moeilijk is. Naar aanleiding van een vraag wordt al uitgelegd wat het verschil is tussen 'niet willen starten' (de startmotor doet niets) en 'niet willen aanslaan' (de startmotor doet het wel maar de motor wil niet gaan lopen). Dat is goed om te weten als je verder wil gaan zoeken, of als je tenslotte toch de wegenwacht moet bellen. En zie je nou wel, daar heb je die basiskennis dus voor nodig.

Pech-Onderweg-voor-Dames-02Als de eerste vragen behandeld zijn, wordt er een auto van een van de dames naar binnen gereden. Alle dames er omheen, nu begint het 'echte werk'. Gerrit laat zien wat je allemaal kan controleren: de accu, koelvloeistof, rem- en koppelingsvloeistof en het oliepeil ("waar zit de peilstok eigenlijk?"). Tenslotte volgt een APK-rondje: je kunt zelf alvast een aantal dingen aan je auto controleren voor je hem naar de keuring brengt. Doen de lampen het, richtingaanwijzers, remlichten, ruitensproeier, claxon? De dames lopen het allemaal na. Daarna komt meer 'pech onderweg'. Het verwisselen van een wiel. Het gebruik van de krik ("let op dat je er een plankje onder legt"), wielblokken om wegrollen te voorkomen, het losdraaien van de wielbouten. En ondertussen houden de heren zich keurig aan hun rol van 'toeschouwer op een afstandje'. Veel van het bovenstaande is voor hen wel bekende koek, maar toch leren we ook nog iets nieuws: Gerrit laat zien hoe je met weinig kracht een wielmoer los kan maken. Hij neemt een kruissleutel, zet hem op de wielmoer en haakt aan één kant van de sleutel een touw om het uiteinde. Dat kan ook een sleepkabel zijn. Dan zet hij zijn voet op het andere uiteinde van de sleutel. Hij drukt met zijn voet en trekt tegelijkertijd aan het touw. De moer komt zó los. Een van de dames probeert het. Eerst zonder touw. Dat gaat nog best moeilijk, ze krijgt de moer niet los. Dan mét touw: nu gaat het moeiteloos. Conclusie: altijd een touw of sleepkabeltje bij je hebben.

Na de pauze is er gelegenheid om verdere vragen te stellen. En daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Soms gaat het behoorlijk diep op de techniek in, bijvoorbeeld bij een vraag over een klapperend stuur. Begrippen als 'stuurkogel', 'fuseekogel', 'spoorstang', 'stuurstang' en 'stuurhuis' komen allemaal aan de orde.

Pech-Onderweg-voor-Dames-03Als alles uitgelegd is en alle vragen beantwoord zijn, is het tijd voor de uitreiking van de 'diploma's'. Onder het genot van een glaasje alcoholvrije bubbels ("we vinden het niet verantwoord om jullie met alcohol op naar huis te laten rijden") worden de certificaten, op naam en officieel ondertekend door Gerrit Marcus, feestelijk uitgereikt. Na nog wat
napraten gaat ieder weer een stuk wijzer naar huis. Dat deze dag zin heeft gehad blijkt al snel als een van de dames besluit om toch ook maar even het oliepeil van haar Amazon te controleren. Een droge peilstok. Te weinig olie! Dat is even schrikken, zo zie je maar weer hoe belangrijk dat is! Gelukkig heeft een van de aanwezigen wat extra olie bij zich, zodat ze toch veilig thuis kan komen. Een geslaagde dag, voor herhaling vatbaar.

Met hartelijke dank aan Marc Harleman voor de organisatie, aan de dame die haar Amazon als proefkonijn wilde laten dienen en aan Trias Trailers in Apeldoorn voor hun gastvrijheid.

Jon Noomen, regio Oost.